2024. 04. 21.
Konrád
: 395 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mire számíthat a brit repülőgépipar a Eurofighter Typhoon után?

JETfly  |  2011. 08. 24., 16:00

A történelem során a britek rengeteg híres harci repülőgépet gyártottak, elég ha olyan neveket említünk, mint a Spitfire, a Harrier, a Buccaneer vagy a Fairey Gannet. Később európai partnerekkel készítették el a Jaguart, a Tornadot, legutóbb pedig a Eurofigher Typhoont. Ez a típus azonban könnyen lehet, hogy az utolsó brit vadászgép lesz.

A GKN a brit repülőgépipar egyik beszállítója, ennek nyugdíjba vonuló igazgatója, Kevin Smith úgy véli, hogy az Egyesült Királyság repülőgépipara súlyos problémával nézhet szembe, ugyanis a jövő a Typhoon után egyáltalán nincs biztosítva. Ez a típus még a múltban meghozott döntések eredménye, ahhoz, hogy a jövőben is legyen repülőgép, amit gyárthatnak, sürgősen lépniük kellene valamit az európai repülőgépgyáraknak. Ha ez nem sikerül, akkor ez könnyen a brit, sőt az európai katonai repülőgépipar halálához vezethet.

Arra a kérdésre, hogy vissza lehetne-e állítani a régi magas színvonalú gyártást az országban, Smith a következőképpen válaszolt: „Rengeteg mindent elvesztettünk. A 90-es években, mikor a British Aerospace-nél dolgoztam, még a Tornado két változatát gyártottuk közösen másokkal. Ezen felül ott voltak még a Sea Harrierek, és az AV8-asok együttmüködésben az amerikai tengerészgyalogsággal, illetve a hazai Harrier GR7-esek és TMK10-esek. Gyártottuk a 60, 100 és 200-as verziójú Hawk-okat, illetve a T45 Hawkokat, utóbbit az amerikai haditengerészettel együttmüködve. Végül pedig ott volt még a Eurofighter, mely akkor még a kezdeti stádiumban járt. Rengetek képességünk veszett el azóta, többek között nem gyártunk többé egész repülőgépeket, ez a képességünk is elveszett nemzeti szinten.”

Typhoonok

Bár úgy véli, hogy az együttmüködés és az Európai szintü, magas színvonalú fegyvergyártás fontos, nem lenne szabad, hogy az egyes országok képességei elvesszenek, mivel azokat utána már nem lehet újjáépíteni.

A Eurofighter Typhoon egy jó példa. A programot körülbelül 20 évvel ezelőtt indították el, és az európai gyártói számára jelenleg ez a meghatározó repülőgéptípus. Azonban Smith magyarázata szerint: „ Az ipar, ami jelenleg rendelkezésre áll, az a 10 évvel ezelőtti döntések eredménye, és nem pedig a 2-3 évvel ezelőtti döntéseké. A mostani tetteinkkel pedig 10-15 évvel előre határozhatjuk meg a repülőgépipar jövőjét. Sajnos jelenleg úgy néz ki, hogy a Typhoon lehet az „utolsó mohikán”.

Ezért is lenne fontos egy új európai program. Például az USA-ban ott van a JSF, amelyet most kezdenek gyártani, ezen felül pedig folyamatosan rukkolnak elő újításokkal, amik majd jó 10-15 év múlva kerülhetnek a gyártósorra. Az Egyesült Királyságban viszont egyelőre nincsenek ilyen tervek és újítások a jövőre nézve. Az egyetlen lehetőségnek az tünik, hogy lehetőleg minél tovább exportálják a Typhoont, így lehetőségük lesz időt nyerni, és belevágni egy új gép fejlesztésébe.

Galéria: Mire számíthat a brit repülőgépipar a Eurofighter Typhoon után?

aaaa dddddd
Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 28., 14:43
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
2024. 03. 27., 16:19
20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.
2024-04-11 09:56:47
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 18., 14:17
A nemzeti fegyverzeti igazgató azt is elmondta, a KC–390-es Millennium első példánya egy többhetes tesztelési, validációs időszakra érkezett Magyarországra, a két megrendelt gép jövőre már Kecskeméten szolgál.
2024. 04. 17., 12:19
Életek múlhatnak a helikopter-karbantartó munkáján.
2024. 04. 15., 14:35
A Magyar Honvédség légi kutató-mentő szolgálata - H145M típusú helikopterrel - is részt vett egy, Martonvásár környékén eltűnt kisrepülőgép keresésében, április 13-án, szombaton.
2024. 04. 11., 13:55
Az idei évben is az EUFOR Althea művelet parancsnoki teendőit ellátó nemzet, vagyis 2024-ben Magyarország biztosítja a bosznia-hercegovinai békemisszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról már közösségi oldalunkon is beszámoltunk, 2024. április 8-18. között rendezik meg a Görög Légierő Andravida légibázisán az INIOCHOS 2024 nemzetközi hadgyakorlatot. Olvasóinknak most az első spotter napról mutatunk fotókat!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most