2025. 01. 13. hétfő
Veronika
: 413 Ft   : 401 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Száz éve repülték át először a Balatont

JETfly  |  2011. 08. 15., 10:58

A Tihanyrév és Szántód között közlekedő komp manapság körülbelül tíz perc alatt szeli át a Balatont. Száz évvel ezelőtt Lányi Antal hadnagy elsőként nyolc perc alatt repülte át Badacsony és Fonyódliget között a magyar tengert. A repülés történetében úttörő tettre augusztus 13-án, szombaton emlékeztek meg a fonyódi kikötőben. A tíz éve létrehozott emlékműnél koszorút helyezett el többek között dr. Simicskó István, Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára és Ilona Harris, Lányi Antal unokája, aki Ausztráliából érkezett, hogy tisztelegjen nagyapja hősies tette előtt.

A rendezvényen megtartott ünnepi beszédében Simicskó István hangsúlyozta: nyugodt szívvel elmondhatjuk ország-világ előtt, hogy őseink, az akkori magyar emberek, a repülés terén, a nagy nemzetek sorában „állták a sarat”. Emlékeztetett arra, hogy a tevékeny, bátor emberek tettei viszik előre az emberiség fejlődését és ilyen történelmi tett volt Lányi Antal hadnagy repülése itt.

Az államtitkár beszédében költői kérdésként fogalmazta meg, hogy vajon az elmúlt száz évben az emberiség gondolkodásmódja és természete is fejlődött-e annyit, mint mondjuk a repülés technikája?

dr. Simicskó István Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkár

„Szeretném, ha világunkban nem csak az egyén érvényesülését célzó elképzelések valósulnának meg. A közösség szolgálata legalább ilyen fontos. Lányi Antal sem azért repülte át a Balatont, mert egyéni babérokra tört, hanem azért, mert szerette volna bizonyítani nemzetének szülöttjeként: igen, a magyarok képesek is ilyen cselekedetekre. A nemzeti közösségnek próbált használni a maga repülésével” – fogalmazott Simicskó István.Hídvégi József, Fonyód polgármestere kiemelte: fontos számon tartani a Balaton-parti település múltjának dicső történéseit.

Lányi Antal emléktábla

„Múlt nélkül nincs jövő és emlékezet nélkül elfelejtjük múltunkat. Legyünk büszkék hőseinkre és tetteinkre” – jelentette ki a polgármester.Farkas Bertalan nyugállományú dandártábornok, az első magyar ürhajós megköszönte azt a szeretetet, amit ő ürhajósként az emberektől kapott. Véleménye szerint biztosan óriási élmény lehetett Lányi Antalnak a repülés.Knoll Gyula nyugállományú repülő ezredes, a Magyar Repülőtörténeti Társaság tagja beszédében felelevenítette a hadnagy életútját és a száz évvel ezelőtt történteket. Elmondta, hogy Lányi Antal Budapesten született 1886. december 27-én. 1906-ban avatták hadapród tiszthelyettessé, majd 1908-ban hadnaggyá nevezték ki. 1909-ben szolgálatteljesítés közben olyan súlyosan megsérült, hogy az orvosi felülvizsgálat alapján 1910. január elsejével, mint „rokkant, népfelkelési fegyveres szolgálatra is alkalmatlant” két évi időtartamra ideiglenes nyugállományba helyezték. Lakóhelyéül ekkor Nagyváradot választotta és itt kezdett behatóbban foglalkozni az aviatikával. Már abban az évben elkészítette saját kétfedelü siklóját és ezen repült először sikeresen. 1910-ben készítette el első motoros repülőjét.A Balaton átrepülésének évében a hadnagy Rákoson dolgozott, mint repülő-oktató és az ott használt, „Blériot” típusú, egyfedelü géppel hajtotta végre a bravúros feladatot. 1911. augusztus 25-én szállították a repülőgépet Badacsonyba és a tervek szerint augusztus 27-én hajtotta volna végre az első balatoni átrepülést.

dr. Simicskó István Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkár

Mivel a repülés ekkor a legnagyobb csodának számított, mindenki szerette volna látni a nagy szenzációt. Mindkét oldalon már előre, jó pénzért elkeltek a jegyek, akár egy színházban. (Badacsonyban a legdrágább ülőhely tíz koronába, míg a legolcsóbb három, illetve egy koronába (azaz egy liter tejföl árába) került. Csakhogy a „szabadtéri előadás” aznap még elmaradt, mert a viharos időjárás nem tette lehetővé a repülést. Augusztus 28-án azonban Lányi Antal délután fél hatkor felpörgette a motort, majd kisvártatva elstartolt.Billegve gyorsult, majd emelkedni kezdett és ötven-száz méteres magasságban lehetett, amikor elhagyta a Badacsony partszakaszát, és százötven méteres magasságig emelkedve repült a Balaton felett, Fonyód felé. Nyolc perc repülés után sikeresen földet ért a Balaton déli partján, ahol a nézők nagy örömmel és tapssal fogadták a pilótát.

Száz éve repülték át először a Balatont

Knoll Gyula kiemelte: Lányi Antal hadnagy ezt a feladatot nem virtusból hajtotta végre, hanem a magyar repülők becsületének igazolására. A megemlékezés közben a budapesti Kék Ég Repülő Egyesület támogatásával tisztelgő repülést hajtottak végre. A kikötőben az érdeklődők megtekinthették Révy László, Kvasz I-es típusú korhü repülőgépét, illetve repülő-modellekben is gyönyörködhettek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
2024-12-19 11:16:58
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program
2025. 01. 02., 10:54
Lássuk hát őket és a többieket és, ha már a nyitóképen a kínai Air Central Boeing 747-ese van, kezdjük a tengerentúli, valaha szebb időket látott gyártó típusaival.
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.

  Legfrissebbek most

Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.