2024. 10. 03. csütörtök
Helga
: 400 Ft   : 362 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A jövő az elektromos repülőgépeké

JETfly  |  2011. 08. 02., 12:50

„A jövő repülőgépeiben egyre több lesz az elektronika, de a hajtómű lesz a legutolsó az elektromos meghajtásra való átállás során”- ecseteli Dale Carlson a GE Aviation korszerű hajtóműrendszerekkel foglalkozó részlegének vezetője a Txchnologist weboldalán. Carlson szerint legalább a négyszeresére kell növekednie az akkumulátorok energiakapacitásának, hogy egyáltalán a megvalósítás közelébe jussanak a kutatások.

 „Jelenleg nagyon nehezek az akkumulátorok, amelyek a kívánt mennyiségü elektromos áramot biztosíthatnák egy nagy utasszállító repülőgépnek. A nagyobb elektromos utasszállítóknak többszázezer lóerőre lenne szükségük. ” – összegezte a kihívásokat a szakember.

Más repülésügyi szakemberek szerint is hosszú ideig várni kell még az ultra-zöld repülési technológia elterjedésére; olvasható az online repüléssel foglalkozó Txchnologist magazin ürrepülésről és e-repülőgépről szóló cikkében. Az ehhez szükséges müszaki fejlesztések ugyanis még csak elméleti stádiumban vannak. Másrészt viszont, teszik hozzá a repülőmérnökök, már látják a siker felé vezető utat, még ha a konkrét lépcsőfokokat nem is.

Mindazonáltal miután a repülési iparág is jórészt ugyanazokkal a környezetvédelmi követelményekkel szembesül, amelyek az autóipart az elektromos autók kifejlesztésére késztették, most ők is ugyanerre készülnek: jönnek az elektromos repülőgépek.

Az Airbust gyártó európai légi-, hadi- és üripari vállalat, az EADS például már tavaly előállt egy elektromos meghajtású akkumulátoros ultrakönnyü repülőgéppel, a közelmúltban tartott Párizsi Légikiállításon pedig egy soros-hibrid hajtású vitorlázó repülőgépet, és egy teljesen elektromos, szupravezetős hajtómüvekkel ellátott 50-üléses utasszállító repülőgép-koncepciót mutattak be.

Tavaly ősszel a Boeing nyilvánosságra hozta a NASA által finanszírozott projekt részleteit, melynek keretében hibrid elektromos-gázturbina meghajtású rendszert fejlesztenek a 737-es utasszállító repülőgépeikhez. Pár hónappal korábban a 2010-es Oshkosh Expón a Cessna és a Sikorsky is bejelentette, hogy még az idén bemutatja elektromos meghajtású fejlesztéseit, konkrétan egy könnyü repülőgépet és egy könnyü helikoptert.” – olvasható a Txchnologist weboldalán.

A fentebb említett nehézségek mellett számos kutatónak van már elképzelése arról, hogyan megy majd végbe az átállás. Az elektromos meghajtás „valódi áttörést jelent majd, és teljesen átalakítja a repülést a következő 20-30 évben” – jövendöli Mark Moore, a NASA Langley kutatóközpontjának repülőmérnöke és koncepciótervezője. Moore szerint az első áttörések a kisebb gépeknél születnek majd, talán a magán légi jármüveknél, amelyek bizonyos utakon felválthatják az autót. Moore úgy képzeli a folyamatot, hogy először az elektromos meghajtású, pilóta nélküli légi jármüvek válnak a hadipar után a mindennapok részévé, és ezeket követhetik majd idővel a környezetbarátabb utasszállító repülőgépek.

Dale Carlson, a GE szakértője szerint biztosan eljön majd az-az idő, amikor „üzemanyagcellákat és turbinákat is magában foglaló hibrid hajtómüvekkel találkozhatunk. Ezeknél a felszállást a turbinák segítenék, az üzemanyagcellákat pedig a repülés során használnánk.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 25., 09:10
Egy korszak véget ért a Holland Királyi Légierő történetében: országjáró repülés keretein belül, 2024. szeptember 27-én búcsúztak el 45 évnyi szolgálat után az F-16-osok.
2024. 09. 12., 12:35
A térség legnagyobb repülőnapjaként, idén szeptember 6-án és 7-én rendezték meg Zeltwegben Ausztria nemzetközi repülőnapját, az AIRPOWER-t. Fotós beszámolónkban közel 200 felvételt láthatnak Olvasóink az esemény szombati napjáról!
2024-09-26 09:20:00
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy mobilalkalmazásában bevezeti az Apple Pay és Google Pay mobiltárcás fizetési megoldást is, hogy a foglalás még egyszerűbb és kényelmesebb legyen. Az új funkció már az Androidos és iOS-t használó eszközökön is elérhető.
2024-09-20 09:45:27
Folytatódik az Emirates kabinszemélyzetének bővítése, amelynek keretében 2024-ben 5000 új légiutas-kísérő felvételét tervezi. A globális toborzás Magyarországot is érinti, legközelebb szeptemberben tart nyílt napot Budapesten a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága.
2024-09-19 18:30:47
Az éves kiképzési tervnek megfelelően, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen hajózói 2024. szeptember 16-19. között délutáni, esti kiképzési repüléseket hajtottak végre, melyek fotózására a spotterek is lehetőséget kaptak.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 02., 10:56
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen vadászrepülőgépei is részt vesznek a Ramstein Flag 24 légvédelmi harcászati gyakorlaton Görögországban.
2024. 10. 01., 09:56
A kalibráló repülések során az irányadók és a távolságmérő berendezés útvonal-ellenőrzését a két pilóta és a 2-3 fős fedélzeti kalibráló személyzet önállóan végezte.
2024. 09. 30., 09:49
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál AS-350B kiképzési repüléssel indult a nap.
2024. 09. 24., 12:05
Szeptember ötödikén landolt hazánkban az első magyar KC-390 Millennium szállító repülőgép, amely rendkívül fontos mérföldköve a légierő fejlesztésének. A Spirit FM Katonadolog című műsorának szeptember 21-ei adásában éppen ez a gépcsoda kapta a főszerepet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.