2017. 09. 19. kedd
Vilhelmina
: 309 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A jövő az elektromos repülőgépeké

JETfly  |  2011. 08. 02., 12:50

„A jövő repülőgépeiben egyre több lesz az elektronika, de a hajtómű lesz a legutolsó az elektromos meghajtásra való átállás során”- ecseteli Dale Carlson a GE Aviation korszerű hajtóműrendszerekkel foglalkozó részlegének vezetője a Txchnologist weboldalán. Carlson szerint legalább a négyszeresére kell növekednie az akkumulátorok energiakapacitásának, hogy egyáltalán a megvalósítás közelébe jussanak a kutatások.

 „Jelenleg nagyon nehezek az akkumulátorok, amelyek a kívánt mennyiségü elektromos áramot biztosíthatnák egy nagy utasszállító repülőgépnek. A nagyobb elektromos utasszállítóknak többszázezer lóerőre lenne szükségük. ” – összegezte a kihívásokat a szakember.

Más repülésügyi szakemberek szerint is hosszú ideig várni kell még az ultra-zöld repülési technológia elterjedésére; olvasható az online repüléssel foglalkozó Txchnologist magazin ürrepülésről és e-repülőgépről szóló cikkében. Az ehhez szükséges müszaki fejlesztések ugyanis még csak elméleti stádiumban vannak. Másrészt viszont, teszik hozzá a repülőmérnökök, már látják a siker felé vezető utat, még ha a konkrét lépcsőfokokat nem is.

Mindazonáltal miután a repülési iparág is jórészt ugyanazokkal a környezetvédelmi követelményekkel szembesül, amelyek az autóipart az elektromos autók kifejlesztésére késztették, most ők is ugyanerre készülnek: jönnek az elektromos repülőgépek.

Az Airbust gyártó európai légi-, hadi- és üripari vállalat, az EADS például már tavaly előállt egy elektromos meghajtású akkumulátoros ultrakönnyü repülőgéppel, a közelmúltban tartott Párizsi Légikiállításon pedig egy soros-hibrid hajtású vitorlázó repülőgépet, és egy teljesen elektromos, szupravezetős hajtómüvekkel ellátott 50-üléses utasszállító repülőgép-koncepciót mutattak be.

Tavaly ősszel a Boeing nyilvánosságra hozta a NASA által finanszírozott projekt részleteit, melynek keretében hibrid elektromos-gázturbina meghajtású rendszert fejlesztenek a 737-es utasszállító repülőgépeikhez. Pár hónappal korábban a 2010-es Oshkosh Expón a Cessna és a Sikorsky is bejelentette, hogy még az idén bemutatja elektromos meghajtású fejlesztéseit, konkrétan egy könnyü repülőgépet és egy könnyü helikoptert.” – olvasható a Txchnologist weboldalán.

A fentebb említett nehézségek mellett számos kutatónak van már elképzelése arról, hogyan megy majd végbe az átállás. Az elektromos meghajtás „valódi áttörést jelent majd, és teljesen átalakítja a repülést a következő 20-30 évben” – jövendöli Mark Moore, a NASA Langley kutatóközpontjának repülőmérnöke és koncepciótervezője. Moore szerint az első áttörések a kisebb gépeknél születnek majd, talán a magán légi jármüveknél, amelyek bizonyos utakon felválthatják az autót. Moore úgy képzeli a folyamatot, hogy először az elektromos meghajtású, pilóta nélküli légi jármüvek válnak a hadipar után a mindennapok részévé, és ezeket követhetik majd idővel a környezetbarátabb utasszállító repülőgépek.

Dale Carlson, a GE szakértője szerint biztosan eljön majd az-az idő, amikor „üzemanyagcellákat és turbinákat is magában foglaló hibrid hajtómüvekkel találkozhatunk. Ezeknél a felszállást a turbinák segítenék, az üzemanyagcellákat pedig a repülés során használnánk.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.
2017. 09. 18., 09:42
A kilencvenes évek első felében, a mezőgazdasági repülésből ismert Z-37-eseknek új feladat adódott, légi reklámhordozók vontatógépeként élhették másodvirágzásukat.
2017. 09. 15., 11:37
Pedig ez az „év beruházása” Pécsett, ám amint közelebb mentünk a projekthez, furábbnál furább dolgok derültek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új TVSz-2DTSz sorozatgyártására már akár 2020-ban sor kerülhet – erről tudósított legalábbis a TASzSz hírügynökség a szibériai Csapligin Kutatóintézet igazgatójával, Vlagyimir Barkusszal készített riportjában.