2025. 02. 18. kedd
Bernadett
: 403 Ft   : 384 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Minden idők legsúlyosabb légiparádé-balesete

JETfly  |  2011. 08. 01., 12:25

2002. július 27-én történt minden idők legsúlyosabb légibemutató-balesete: az ukrán légierő egyik Szu–27-es vadászgépe a földbe csapódott egy orsó bemutatása során a lvovi Szknyiliv repülőtéren. A balesetben összesen 77 ember vesztette életét, további több mint ötszáz néző pedig megsebesült.

 Volodimir Toponar és Jurij JegorovMinden idők legsúlyosabb légiparádé-balesete az egyébként igen tapasztalt, kipróbált pilóták, Volodimir Toponar és Jurij Jegorov (képünkön) hibájából történt.

2002. július 27-én az Ukrán Légierő a 14. Légi Hadtest fennállásának hatvanadik évfordulója alkalmából rendezett katonai parádét és légibemutatót. A programon mintegy tízezren vettek részt. Helyi idő szerint délután háromnegyed egykor az egyik Szu–27-es éppen egy orsót hajtott végre a mürepülő gyakorlat során, ám a müveletbe hiba csúszott: a vadászgép hirtelen éles szögben süllyedésnek indult, elkaszálta a környezetében lévő fák koronáját, majd nekiütközött a földön lévő, benzinnel teli tartálykocsinak és két további repülőnek, utána pedig a földbe csapódott.

A gép darabjai hozzávetőleg százméteres körzetben szóródtak szét: itt legalább ezren tartózkodtak. A pilóták a becsapódást megelőzően katapultáltak, és mindketten túlélték a történteket.

Pilótahiba

Minden idők legsúlyosabb légiparádé-baleseteAz első tudósítások nyolcvan fölé tették a halálos áldozatok számát, a végső hivatalos adatok szerint hetvenheten vesztették életüket a szörnyü balesetben, köztük tizenkilenc kiskorú személy. Mellettük összesen 543-an szenvedtek kisebb-nagyobb sérüléseket.

A pilóták azt állították, a gép meghibásodása okozta a katasztrófát, ám a vizsgálat és a fekete doboz adatai nem támasztották alá szavaikat. Utóbbi mintegy negyven percnyi anyagot rögzített, amiből a szakértők az utolsó, kritikusnak minősített tizenkettőt részletesen kielemezték. Ennek során egyértelmüen kiderült, hogy a zuhanás előtt a földi irányítás többször is figyelmeztette a pilótákat a repülő kritikus mértékü túlterheltségére. A pilóták beszélgetéséből tisztán kivehető volt egyikük kérdése: „És merre vannak a nézőink?”

A helyszínen a repülő összes darabját megtalálták, közöttük az ellenőrző müszereket is. Ezek vizsgálata is azt támasztotta alá, hogy a Szu–27-es valamennyi fedélzeti berendezése hibátlanul müködött.

Az események természetesen óriási belpolitikai vihart kavartak, főleg azért, mert rövid időn belül ez volt a második olyan katasztrófa, amelyben az ukrán fegyveres erők bizonyíthatóan hibáztak: alig több mint fél évvel korábban, 2001. október 4-én a Siberia Airlines 1812-es járata éppen Tel Avivból tartott Novoszibirszkbe, amikor egy ukrán föld-levegő rakéta eltalálta. A repülő a Fekete-tengerbe zuhant, 66 utasa és 12 fős személyzete közül mindenki életét vesztette.

Leonyid Kucsma akkori ukrán államfő a lvovi tragédia miatt nyilvánosan és egyértelmüen a hadsereget tette felelőssé: azonnal leváltotta Petro Sulijak vezérkari főnököt, a légierő főparancsnokát, Viktor Sztrelnyikov vezérezredest, illetve a 14. Légi Hadtest parancsnokát, Szergej Oniscsenkót és helyettesét. A védelmi miniszter, Volodimir Skidcsenko benyújtott lemondását azonban elutasította.

Súlyos büntetések

Minden idők legsúlyosabb légiparádé-balesete2005. június 24-én, csaknem három évvel a történteket követően a bíróság Toponart tizennégy, Jegorovot nyolc év szabadságvesztésre ítélte. Rajtuk kívül a hadsereg további három katonáját is bünösnek találták a repülési szabályok hanyag megszegésében és a kapott utasítások figyelmen kívül hagyása végett. Két katona hat-hat, a harmadik négy év letöltendő börtönbüntetést kapott. Toponart emellett 7,2 millió, Jegorovot 2,5 millió hrivnyás kártérítésre ítélték az áldozatok családjai számára. A Toponarra kirótt összeg akkori árfolyamon meghaladta az 1,4 millió eurót.

A két pilótát azzal is megvádolták, hogy olyan müveletekbe mentek bele a bemutató során, amelyekben nem rendelkeztek kellő tapasztalattal. Oktatóikat és felkészítőiket azonban bizonyíték hiányában nem találta bünösnek az igazságszolgáltatás. Az utolsó szó jogán mindketten kitartottak azon álláspontjuk mellett, amely szerint a balesetet nem az ő hibájuk, hanem a gépen támadt technikai problémák, illetve a rosszul összeállított repülési terv okozták.

A szerencsétlenség helyszínén a balesetet követő napokban több ezren rótták le kegyeletüket az áldozatok emlékére szentelt ökumenikus istentiszteleten. A gyászszertartást a 14. Légi Hadtest pilótái szervezték, utóbbit szintén a helyszínen rendezték meg.

A repülőtér ma a Lvovi Nemzetközi Repülőtér nevet viseli.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025-01-28 13:19:16
Egy különleges élő közvetítés vár ránk 2025. január 28-án, délután: a Boom Technology által fejlesztett, XB-1 jelzésű demonstrátor tervezetten a mai napon teljesítheti első, hangsebesség feletti tesztrepülését, újabb mérföldkövet jelentő eseményként a Boom Overture szuperszonikus utasszállító programjában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.