2024. 10. 09. szerda
Dénes
: 400 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Minden idők legsúlyosabb légiparádé-balesete

JETfly  |  2011. 08. 01., 12:25

2002. július 27-én történt minden idők legsúlyosabb légibemutató-balesete: az ukrán légierő egyik Szu–27-es vadászgépe a földbe csapódott egy orsó bemutatása során a lvovi Szknyiliv repülőtéren. A balesetben összesen 77 ember vesztette életét, további több mint ötszáz néző pedig megsebesült.

 Volodimir Toponar és Jurij JegorovMinden idők legsúlyosabb légiparádé-balesete az egyébként igen tapasztalt, kipróbált pilóták, Volodimir Toponar és Jurij Jegorov (képünkön) hibájából történt.

2002. július 27-én az Ukrán Légierő a 14. Légi Hadtest fennállásának hatvanadik évfordulója alkalmából rendezett katonai parádét és légibemutatót. A programon mintegy tízezren vettek részt. Helyi idő szerint délután háromnegyed egykor az egyik Szu–27-es éppen egy orsót hajtott végre a mürepülő gyakorlat során, ám a müveletbe hiba csúszott: a vadászgép hirtelen éles szögben süllyedésnek indult, elkaszálta a környezetében lévő fák koronáját, majd nekiütközött a földön lévő, benzinnel teli tartálykocsinak és két további repülőnek, utána pedig a földbe csapódott.

A gép darabjai hozzávetőleg százméteres körzetben szóródtak szét: itt legalább ezren tartózkodtak. A pilóták a becsapódást megelőzően katapultáltak, és mindketten túlélték a történteket.

Pilótahiba

Minden idők legsúlyosabb légiparádé-baleseteAz első tudósítások nyolcvan fölé tették a halálos áldozatok számát, a végső hivatalos adatok szerint hetvenheten vesztették életüket a szörnyü balesetben, köztük tizenkilenc kiskorú személy. Mellettük összesen 543-an szenvedtek kisebb-nagyobb sérüléseket.

A pilóták azt állították, a gép meghibásodása okozta a katasztrófát, ám a vizsgálat és a fekete doboz adatai nem támasztották alá szavaikat. Utóbbi mintegy negyven percnyi anyagot rögzített, amiből a szakértők az utolsó, kritikusnak minősített tizenkettőt részletesen kielemezték. Ennek során egyértelmüen kiderült, hogy a zuhanás előtt a földi irányítás többször is figyelmeztette a pilótákat a repülő kritikus mértékü túlterheltségére. A pilóták beszélgetéséből tisztán kivehető volt egyikük kérdése: „És merre vannak a nézőink?”

A helyszínen a repülő összes darabját megtalálták, közöttük az ellenőrző müszereket is. Ezek vizsgálata is azt támasztotta alá, hogy a Szu–27-es valamennyi fedélzeti berendezése hibátlanul müködött.

Az események természetesen óriási belpolitikai vihart kavartak, főleg azért, mert rövid időn belül ez volt a második olyan katasztrófa, amelyben az ukrán fegyveres erők bizonyíthatóan hibáztak: alig több mint fél évvel korábban, 2001. október 4-én a Siberia Airlines 1812-es járata éppen Tel Avivból tartott Novoszibirszkbe, amikor egy ukrán föld-levegő rakéta eltalálta. A repülő a Fekete-tengerbe zuhant, 66 utasa és 12 fős személyzete közül mindenki életét vesztette.

Leonyid Kucsma akkori ukrán államfő a lvovi tragédia miatt nyilvánosan és egyértelmüen a hadsereget tette felelőssé: azonnal leváltotta Petro Sulijak vezérkari főnököt, a légierő főparancsnokát, Viktor Sztrelnyikov vezérezredest, illetve a 14. Légi Hadtest parancsnokát, Szergej Oniscsenkót és helyettesét. A védelmi miniszter, Volodimir Skidcsenko benyújtott lemondását azonban elutasította.

Súlyos büntetések

Minden idők legsúlyosabb légiparádé-balesete2005. június 24-én, csaknem három évvel a történteket követően a bíróság Toponart tizennégy, Jegorovot nyolc év szabadságvesztésre ítélte. Rajtuk kívül a hadsereg további három katonáját is bünösnek találták a repülési szabályok hanyag megszegésében és a kapott utasítások figyelmen kívül hagyása végett. Két katona hat-hat, a harmadik négy év letöltendő börtönbüntetést kapott. Toponart emellett 7,2 millió, Jegorovot 2,5 millió hrivnyás kártérítésre ítélték az áldozatok családjai számára. A Toponarra kirótt összeg akkori árfolyamon meghaladta az 1,4 millió eurót.

A két pilótát azzal is megvádolták, hogy olyan müveletekbe mentek bele a bemutató során, amelyekben nem rendelkeztek kellő tapasztalattal. Oktatóikat és felkészítőiket azonban bizonyíték hiányában nem találta bünösnek az igazságszolgáltatás. Az utolsó szó jogán mindketten kitartottak azon álláspontjuk mellett, amely szerint a balesetet nem az ő hibájuk, hanem a gépen támadt technikai problémák, illetve a rosszul összeállított repülési terv okozták.

A szerencsétlenség helyszínén a balesetet követő napokban több ezren rótták le kegyeletüket az áldozatok emlékére szentelt ökumenikus istentiszteleten. A gyászszertartást a 14. Légi Hadtest pilótái szervezték, utóbbit szintén a helyszínen rendezték meg.

A repülőtér ma a Lvovi Nemzetközi Repülőtér nevet viseli.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 01., 09:45
Az Emirates pilótáinak repülését a GE FlightPulse™ adatelemző alkalmazás is segíti, amely fontos működési adatokat szolgáltat a légitársaság naponta átlagosan 470 járatának biztonságáról és üzemanyag-hatékonyságáról. Az applikációnak köszönhetően nem csupán a repülésirányítás minősége javult, de a légitársaság pilótái közti együttműködés is szorosabb és gördülékenyebb lett.
2024. 09. 27., 09:15
A 2022-es Royal International Air Tattoo rendezvényen Szentendrei Dávid százados, a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár hajózója kiemelkedő teljesítményt nyújtott JAS 39-es Gripen vadászgépével.
2024. 09. 25., 09:10
Egy korszak véget ért a Holland Királyi Légierő történetében: országjáró repülés keretein belül, 2024. szeptember 27-én búcsúztak el 45 évnyi szolgálat után az F-16-osok.
2024. 09. 12., 12:35
A térség legnagyobb repülőnapjaként, idén szeptember 6-án és 7-én rendezték meg Zeltwegben Ausztria nemzetközi repülőnapját, az AIRPOWER-t. Fotós beszámolónkban közel 200 felvételt láthatnak Olvasóink az esemény szombati napjáról!
2024-09-26 09:20:00
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy mobilalkalmazásában bevezeti az Apple Pay és Google Pay mobiltárcás fizetési megoldást is, hogy a foglalás még egyszerűbb és kényelmesebb legyen. Az új funkció már az Androidos és iOS-t használó eszközökön is elérhető.
2024-09-20 09:45:27
Folytatódik az Emirates kabinszemélyzetének bővítése, amelynek keretében 2024-ben 5000 új légiutas-kísérő felvételét tervezi. A globális toborzás Magyarországot is érinti, legközelebb szeptemberben tart nyílt napot Budapesten a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 08., 11:12
1992. január 7-én az olasz hadsereg két, fehérre festett helikoptere érkezett a kaposújlaki repülőtérre. Az AB 205-ös és 206-os az Európai Közösség Megfigyelő Missziójának égisze alatt repült Belgrádból Zágrábba és tankolás céljából szakította meg útját a Kaposvár melletti repülőtéren.
2024. 10. 02., 10:56
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen vadászrepülőgépei is részt vesznek a Ramstein Flag 24 légvédelmi harcászati gyakorlaton Görögországban.
2024. 10. 01., 09:56
A kalibráló repülések során az irányadók és a távolságmérő berendezés útvonal-ellenőrzését a két pilóta és a 2-3 fős fedélzeti kalibráló személyzet önállóan végezte.
2024. 09. 30., 09:49
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál AS-350B kiképzési repüléssel indult a nap.

  Legfrissebbek most

„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.