A napokban vette kezdetét a Safe Skies 2011 névre keresztelt hadgyakorlat, melynek keretein belül az amerikai légi nemzeti gárda F-16-osai, kiegészülve a lengyel Falconokkal látogattak el Ukrajna Mirgorod légibázisára, ahol az ukrán Szu-27 és MiG-29-es típusokkal gyakorlatozhatnak közösen. A Safe Skies 2011 kiváló felkészülési lehetőség az elkövetkező évek nagyobb sporteseményeire is, ahol a globális terrorveszély miatt minden esetben szükség van a légterek védelmére.
A légterek szuverenitásának biztosítását előtérbe helyező gyakorlatok során a résztvevő országok harci repülőgépei felkészülhetnek a 2012-es lengyel-ukrán közös rendezésü labdarúgó Európa-bajnokságra, a szintén jövőre megrendezendő londoni Olimpiára, valamint a 2014-es téli olimpiai játékokra is, melynek az oroszországi Szocsi ad otthont.
Az amerikai légi nemzeti gárda egységei Alabamából, Kaliforniából, Massachusetts-ből és Washingtonból érkeztek az ukrán légibázisra, mely történetében először fogadhat amerikai vadászbombázókat. A National Guard State Partnership program keretein belül a hadgyakorlat egyik fő célja a multinacionális együttmüködés erősítése az egyes légterek biztosítása során.
Frank Prokop százados, az alabamai légi nemzetei gárda egyik F-16C pilótája számolt be élményeiről, miután repülhetett az egyik Szu-27-ben: „Nincs jobb módszer egy repülőgép tulajdonságainak és határainak megismerésére, mint beleülni és repülni vele. A Szu-27-es egy könnyen vezethető gép benyomását keltette, teljesen más mint az F-16-os. Mikor találkoztam az ukrán pilótatársammal nehezen értettük meg egymást, mivel egyikünk sem beszéli jól a másik nyelvét. Ez a nehézség azonban megszünt, mikor beültünk a Szu-27-esbe: a bázis parancsnoka, Oleh Ges ezredes csupán annyit mondott „Your control, my control” és rögtön tudtam mi a teendőm.”
A Szu-27-es landolása után újabb páros következett, most azonban egy ukrán pilóta, Dmytro Fisher alezredes ülhetett be egy F-16-os hátsó ülésébe. A leszállást követően ő is nyilatkozott: „Életre szóló élmény volt a Falconnal repülni, de nekem úgy tünt, hogy az amerikai gép kicsit gyengébb, mint az ukrán Szu-27, az viszont kétségtelen, hogy az F-16-os jobban manőverezhető.”
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.