2024. 05. 28. kedd
Csanád, Emil
: 385 Ft   : 354 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 08-as „kajla” feltámadása

JETfly  |  2011. 07. 04., 12:00

Magyarországon – általában – szomorú sors vár a kiöregedett vadászrepülőgépekre. Ameddig lehet, a „kannibalizmus” jegyében kiépítik belőlük a használható alkatrészeket, majd átkerülnek a „Jurasic Parkba”, ahol a nyár forrósága, az őszi esők és a téli fagyok kikezdik a legkeményebb acélt is. Július 2-án, a repülő műszaki katonák napján egy régi MiG-23-asnak mégis megadatott a feltámadás!

A 08-as „kajla” feltámadásaA változtatható szárnynyilazású szovjet vadászgépek 1979-ben érkeztek a Magyar Néphadsereg pápai repülőterére. A pilóták gyorsan megszerették a MiG-21-eshez képest jobb paraméterekkel rendelkező - hamar megkapta a becenevét is - „Kajlát”. Az akkori „vadászgép dizájnnak” megfelelően a 23-asok teflonszürkék voltak, erre került fel a Varsói Szerződésben nekünk kiosztott vörös csillag - fehér kör - zöld kör felségjel.

A típus hazai pályafutását a sok sikeres elfogás, éleslövészet mellett néhány tragédia is beárnyékolta. Két pilóta – Störk József és Cseporán Mihály - életét a katapultülés megmentette, de Bakó Ferenc, Reinhardt Róbert, Soproni Károly, Mizsei Mihály és Katovics Balázs már csak az égi kötelék tagjaként szemlélhette, hogy az egykori bajtársak és az utódok egy különlegesen becsomagolt szerkezet köré gyülnek július első szombatján, a pápai repülőtéren.

Az avatásra váró „müalkotás” 1979. szeptember harmadikán landolt először Pápán, október 11-én fejezték be a berepülését, hogy az 1. század – majd évekkel később Sámán század – repülőgépeként szolgáljon éjjel és nappal. 2195 felszállás, azaz 1461 óra és 13 perc repülés után 1995 februárjában hunytak ki utoljára a leállított hajtómü lángjai. Következett a veterán korszak, melyből a repülő-müszakiak összefogása 16 év után ébresztette fel.

Festése akkor már a bulgáriai nagyjavításokat követő „magyaros” terepszín volt, amelyet a 16 év „csillaggarázs” kellően megkoptatott. Szorgos és szakértő kezek varázsolták vissza fiatalos külsejét, ismét csillogtak a rakétaindító sínek és a Pitot-cső.

A 08-as „kajla” feltámadásaA „feltámadásra” több száz egykori pilóta és müszaki katona gyült össze, hogy régi fényében láthassa az egykori harcostársat. Simon Róbert és az ÉG KATONÁI csapata méltó ünnepséget szervezett a 08-asnak.

A hivatalos köszöntők – Sáfár Albert ezredes az MH Összhaderőnemi Parancsnokság hadmüveleti főnöke, Varga Imre, egykori századparancsnok és Domonkos Miklós ezredes, a bázis parancsnoka szavai – után Szolyák Sándor őrnagy, a müszaki század egykori parancsnoka adott engedélyt a gondos női kezek által vart takaró leemelésére. És ahogy régi fényében kibukkant a 23-as karcsú törzse a lepel alól, mint a szobrok avatásánál szokás felcsattant a taps! A hangszórókból régen hallott parancsszavak, engedélykérések, a felpörgő turbina semmihez sem hasonlítható hangja festette alá a ceremóniát.

A meglepetés ezután következett! Az utolsó felszállás két főszereplője újra átélhette 1995. február 23-át. Magasdi György – akkor főtörzsőrmester – ellenőrizte a gép szerkezeti elemeit, és jelentette Szolyák őrnagynak, hogy a 08-as repülésre kész! A müszaki század parancsnoka Cseporán Mihály alezredessel aláírta a gép repülési naplóját, és a pilóta elindult a kabinba. De ezúttal már elmaradt a szokásos bekötözés és rendszerellenőrzés, mindössze Csepi sisakja és egy koszorú került elő az ülésből, melyet a két egykori főszereplő az orrfutóhoz helyezett.

A régi bajtársak sok anekdotával színesített múltidézése után az esemény résztvevői megtekinthették a bázis mostani büszkeségeit a C-17-eseket. Majd az ÉG KATONÁINAK immár negyedik pápai találkozója közös vacsorával ért véget.

Galéria: A 08-as „kajla” feltámadása

aaaa dddddd
Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 17., 11:26
Nem könnyű a semleges országok élete. Pláne nem, ha kicsik és védelmi iparuk nem fejlett. Így járt Ausztria is: éppen ezért jelent most komoly fejtörést légierejének fejlesztése.
2024-05-27 12:14:23
2018 után újra hazánk ad otthont a Nemzetközi Katonai Sporttanács által szervezett 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokságnak – jelentette be dr. Bali Tamás ezredes, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár dandárparancsnoka a Szolnok-Szandaszőlős Sportrepülőtéren tartott sajtótájékoztatón, május 24-én, pénteken.
2024-05-21 10:57:16
Életükben először szálltak fel önállóan a Nemzeti Közszolgálati Egyetem harmadéves, állami légijármű-vezető képzésen résztvevő honvéd tisztjelöltjei nemrégiben az egyetem szolnoki kampuszán, Zlin-143, valamint Zlin-242 típusú repülőgépekkel.
2024-05-14 13:32:49
2024. május 13-án ismét bővült a Magyar Légierő H225M típusú, közepes többcélú helikopter flottája. Mutatjuk Olvasóinknak a 74-es és 75-ös oldalszámú példányok fotóit, melyek érkezésével 8 gépesre bővült a flotta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 24., 11:58
Minden ami repülés címmel szombaton kiállítás nyílik a Ballószögi Faluházban. A négynapos rendezvény fókuszában a 30 éves ballószögi repülőtér áll, és több egykori vadászrepülő pilóta is ellátogat a nagyszabású eseményre.
2024. 05. 23., 09:26
MiG és Szuhoj harci repülőket állított ki a kertjében egy kiskőrösi gyűjtő. A Dutra Fesztivál megnyitónapján Firkó János is bemutatta kedvenceit a közönségnek.
2024. 05. 22., 09:13
A második világháborút követő években az amerikai légierő, a haditengerészet és a tengerészgyalogság legtöbb gépe még dugattyús motorral repült.
2024. 05. 21., 10:18
A magyar cég saját megrendelőinek végez majd repülőgép-karbantartást a bukaresti Baneasa repülőtéren, ebbe bevonja a román repülőgép-karbantartó vállalat létesítményeit, infrastruktúráját, eszközparkját, szakembereit.

  Legfrissebbek most

A hadműveleti képességek fenntartása, továbbfejlesztése érdekében a Magyar Légierő számára kiemelt jelentőségű NATO egységbe integrálva, nagy kötelékben gyakorlatozni. Rövid beszámoló az idei Lion Effort gyakorlatról.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.