2024. 11. 03.
Győző
: 408 Ft   : 376 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Megnyitotta nemzetközi innovációs központját a HungaroControl

JETfly  |  2011. 05. 10., 10:35

HungaroControl égisze alatt működik Közép-Európa egyetlen szimulációs központja 2011. május 10-étől Budapesten. A legmodernebb technológiával felszerelt kutatás-fejlesztési centrumot dr. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár, Joe Sultana, a légiforgalmi irányítás európai csúcsszervezetének igazgatója, valamint Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója nyitotta meg a térség légi navigációs vezetőinek jelenlétében. A Center of Research, Development and Simulation (CRDS) célja, hogy elősegítse a regionális együttműködést és az Egységes Európai Égbolt megvalósítását.

Az európai légi navigáció hatékonyságát és versenyképességét előirányzó Egységes Európai Égbolt program keretében a jelenleg még országhatárok mentén tagolt légteret nagyobb regionális egységekbe, úgynevezett funkcionális légtérblokkokba szervezik. Az integráció az irányítók minden korábbinál szorosabb együttmüködését kívánja meg, illetve számos eljárás és folyamat változását, többek közt a repülési útvonalak lerövidülését hozza magával. A HungaroControl ma megnyitott innovációs centruma lehetőséget teremt arra, hogy a „papíron” kidolgozott és elméletileg biztonságos változásokat, légiforgalmi irányítói eljárásokat még azok éles alkalmazása előtt teszteljék.

„Magyarország mindent megtesz az Egységes Európai Égbolt megvalósítása, valamint annak a közép-európai funkcionális légtérblokknak a sikeres müködése érdekében, amelynek létrehozásáról épp a múlt csütörtökön írtunk alá megállapodást a régió országaival” – mondta az ünnepélyes megnyitón dr. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár. „A magyar légiforgalmi szolgálat beruházásai egész Közép-Európa légi navigációjának fejlődését és a regionális együttmüködést szolgálják. Ennek kiváló példája a CRDS innovációs centrum, amely a többi szolgáltató előtt is nyitva áll” – tette hozzá az államtitkár.

Megnyitotta nemzetközi innovációs központját a HungaroControl

„A légi forgalom növekedése és az integráció Európa-szerte egyre erősebb keresletet támaszt a kutatás-fejlesztés, a szimuláció és a képzés területén, de a magas szakmai igényeknek megfelelő kapacitások csak igen korlátozottan állnak rendelkezésre. A budapestihez mérhető nagyságú és technológiájú létesítmény az egész kontinensen csupán egy található, Párizs mellett. Ezért különösen fontos, hogy az integrációs folyamat legintenzívebb időszakában biztosítani tudjuk Közép-Európa számára a fejlődéshez és a közös munkához szükséges világszínvonalú infrastruktúrát” – világított rá a beruházás jelentőségére Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.  

A megnyitón részt vettek a térség légiforgalmi szolgálatainak vezetői is, valamint a légi navigáció európai csúcsszervezete, az EUROCONTROL igazgatója. Joe Sultana beszédében hangsúlyozta, hogy „a CRDS nemcsak a régióban, hanem egész Európában szorosabbra füzi a szolgáltatók szakmai együttmüködését.”

A központban elsőként egy folyamatban levő útvonal-változtatás hatásait fogják tesztelni a HungaroControl szakemberei. A valóságos körülmények között végrehajtott szimulációval kideríthető, hogy a légitársaságok számára optimálisabb új útvonal a gyakorlatban hogyan hat majd a légiforgalmi irányítás munkafolyamataira, esetleg okoz-e bármilyen nehézséget a forgalom kezelésében.

A HungaroControlról

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. világszínvonalú technológiája, élenjáró fejlesztései és szolgáltatásai révén a nemzetközi légiforgalmi irányítás egyik legpontosabb, leghatékonyabb és legmegbízhatóbb szolgáltatója, az Egységes Európai Égbolt keretében zajló uniós integráció aktív regionális kezdeményezője, együttmüködő partnere.

Hagyományos légiforgalmi irányító szolgáltatásainak, müszaki-technológiai háttérének továbbfejlesztése mellett a HungaroControl egyik stratégiai célkitüzése, hogy az elkövetkező két-három évben partnereivel közösen egy regionális, közép-európai légi navigációs tudásközpontot hozzon létre. A tudásközpont kialakítását a légi forgalmat támogató kutatás-fejlesztés, szimuláció és képzés iránti növekvő nemzetközi piaci kereslet alapozza meg, amelyet részben éppen az európai integráció és a funkcionális légtérblokkok létrehozása generál. A több lépcsőben megvalósuló tudásközpont létrehozásának egyik első állomása a budapesti kutatás-fejlesztési és szimulációs központ (CRDS) megnyitása. A tudásközpont létrehozásával a HungaroControl célja, hogy a 7 közép-európai országot tömörítő FAB CE legyen Európa egyik legjobb szolgáltatásait nyújtó, legmagasabb müszaki-technológiai színvonalon müködő és legelismertebb funkcionális légtérblokkja.

Center of Research, Development and Simulation (CRDS)

Korábban az EUROCONTROL müködtetett Budapesten hasonló központot, amelynek bezárását követően, 2011. január 31-én a magyar légiforgalmi szolgálat megvásárolta a berendezéseket. A nemzetközi innovációs központ új helyszínén, a Népliget Centerben 2011. május 10-étől fogadja a légiforgalmi szolgálatok, az Egységes Európai Égbolt keretében létrehozott funkcionális légtérblokkok, valamint szakmai és tudományos szervezetek munkatársait.  

A CRDS-ben a legmodernebb technológiák segítségével végezhetők el azok a valós idejü szimulációk, amelyek nélkülözhetetlenek a légtérkezelés és a forgalomirányítás fejlesztéséhez, a légi navigációs eljárások bevezetés előtti validációjához, új eszközök kidolgozásához, továbbá a légiforgalmi irányítók folyamatos továbbképzéséhez.

Az Egységes Európai Égbolt (Single European Sky)

Az Egységes Európai Égbolt az Európai Bizottság kezdeményezése, amelynek célja az európai légiforgalmi irányítás rendszerének egységesítése és nemzetközi versenyképességének javítása, a repülésbiztonság és a hatékonyság fokozása, a kapacitások optimalizálása, a légi jármüvek üzemeltetési költségeinek csökkentése, valamint a légi közlekedés fenntarthatóságának biztosítása. Az integrációs program keretében a nemzeti légi navigációs szolgálatok munkáját összehangolják és a jelenleg még államhatárok mentén feldarabolt légteret nagyobb regionális egységekbe, úgynevezett funkcionális légtérblokkokba (FAB) integrálják. Magyarország 2012 decemberétől a közép-európai funkcionális légtérblokk (FAB CE) tagja lesz Ausztriával, Csehországgal, Szlovákiával, Horvátországgal, Szlovéniával és Bosznia-Hercegovinával együtt. A közép-európai funkcionális légtérblokkot létrehozó államközi egyezményt, valamint a légi navigációs szolgáltatók közötti szerződést 2011. május 5-én írták alá Szlovéniában.

Az EUROCONTROL

A biztonságos légi közlekedés fejlesztésére létrehozott, európai kormányközi szervezet. Jelenleg 39 ország és az Európai Bizottság is tagja. Célja a légi közlekedés biztonságának fokozása mellett a teljesítményközpontú szemlélet meghonosítása és a légi közlekedés okozta környezeti károk csökkentése. Partnereivel együtt az Egységes Európai Égbolt létrehozásáért, valamint egy egységes páneurópai légiforgalmi irányítási rendszer (ATM) fejlesztéséért dolgozik.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 15., 16:45
A HadERŐ című műsor október 15-i adásában folytatódott a Magyar Légierő KC-390-es szállító repülőgépének bemutatása: Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
2024. 10. 22., 15:15
A közös védelmi képességek fejlesztése és a kölcsönös támogatás elengedhetetlen a stabilitás megőrzéséhez Közép-Európában – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Robert Kaliňák szlovák miniszterelnök-helyettessel folytatott kétoldalú tárgyalása után, Kecskeméten, október 22-én.
2024. 10. 15., 09:09
Gyermekkorukban sokan szeretnének vadászpilóták lenni, de legtöbbjüknek ez nem sikerül, a pályaválasztáshoz érve már régen letesznek ezen álmukról. Vimpek Balázs, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési alapképzési szak, állami légijármű-vezetői szakirány hallgató zászlósa nem ehhez a táborhoz tartozik, ugyanis a közelmúltban nagy lépést tett álmai beteljesüléséért.
2024-10-29 09:36:22
Kezdetét vette a téli menetrendi időszak, amelyben az Air France hat, a KLM pedig egy új célállomást kínál utasainak, és több meglévő útvonalon is bővíti a kínálatot. A KLM valamennyi Boeing 787-es és 777-es repülőgépén bevezeti a Premium Economy szolgáltatást, míg az Air France az év végétől elérhetővé teszi új La Première első osztályát egyes járatain.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 30., 22:50
Airton Manuel Rodrigues, a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártó vállalata, az Embraer oktató- és tesztpilótája úgy fogalmazott, az átképzésen részt vevő magyar katonák kiválóan teljesítettek az elméleti és a szimulátoros képzés során.
2024. 10. 28., 11:12
Ebben a bejegyzésben folytatjuk tavasszal megkezdett sétánkat a USS Harry S. Truman repülőgép-hordozó kilenc repülőszázadának gépei között.
2024. 10. 21., 11:48
A hadrendben álló legkisebb forgószárnyas, melynek szerepe mégis nagy.
2024. 10. 18., 11:08
A roncs legértékesebb része a Daimler-Benz 605-ös típusú motor, amelyet három és fél méter mélyről ástak ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.