A nemzetközi koalíció vadászgépei 336 alkalommal emelkedtek levegőbe és 108 légicsapást hajtottak végre mindeddig a Líbia ellen szombaton megindított katonai művelet keretében - közölte az amerikai védelmi minisztérium kedden. Az Egyesült Államok gépei hajtották végre a bevetések közel kétharmadát, közép-európai idő szerint kedd este 20 óráig összesen 212 alkalommal repültek be Líbia légterébe.
A többi ország - Franciaország, Nagy-Britannia, Olaszország, Kanada, Spanyolország, Belgium és Dánia - repülőgépei 124 alkalommal szálltak fel. Franciaország 62 bevetéssel az összes felszállás 18 százalékát tudhatja magáénak. Három amerikai tengeralattjáróról és két rombolóról, valamint egy brit tengeralattjáróról kedd estig 162 Tomahawk-ot indítottak, közülük 112-et még a csapásmérés első hullámában, szombaton. A Tomahawk-ok számának csökkenése azt jelzi, hogy a líbiai légvédelmi rendszer és a parancsnoki központok erősen megrongálódtak, az általuk képviselt veszély nagyon erősen csökkent.
A Stratégiai és Költségvetési Felmérés Központjának tanulmánya szerint a repüléstilalmi övezet hat hónapig tartó érvényesítése 1,18 - 3,4 milliárd dollárjába kerülhet az amerikai adófizetőknek. A nemzetbiztonsági stratégiára és az azzal kapcsolatos kiadások felbecsülésére szakosodott kutatóintézet adatai szerint egy Tomahawk 1,1 millió dollárba kerül. A hétfőn müszaki hiba miatt lezuhant F-15E Strike Eagle típusú vadászgép ára folyó áron 42,1 millió dollár. A tanulmány szerzői, Todd Harrison és Zack Cooper becslése szerint az Észak-Líbiára korlátozódó repüléstilalmi zóna létrehozása - a maihoz hasonló formában - 400 - 800 millió dollárba kerül. A zár fenntartásának ára heti 30 - 100 millió dollár. Ez az összeg a teljes költséget jelenti, beleértve az üzemanyagot és a muníciót is. A kérdés az, hogy a koalíció meddig fogja fenntartani a légzárat. Harris és Cooper számításaikat egy hathónapos periódusra vetítették ki, de hangsúlyozták: nem állítják, hogy a légtérzár annyi ideig is fog tartani. Kalkulációik középértéke szerint egy fél évig tartó repülési tilalom fenntartási költsége 2,2 milliárd dollár lehet.
Újabb mérföldkövet jelentő esemény a Magyar Légierőnél: 2024. szeptember 5-én, csütörtökön, megérkezett végleges állomáshelyére, az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz, a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépe. Helyszíni beszámolónk!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.