2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 400 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülő múlt II. - Történet az ellenséges légvédelmi eszközök ellentevékenységére irányuló manőverek begyakorlásáról

JETfly  |  2011. 03. 16., 10:30

Folytatjuk visszaemlékezés sorozatunkat, melyben a magyar katonai helikopteres repülés érdekes pillanataira emlékezünk vissza, egy-egy pilóta, vagy műszaki katona történetén keresztül.

Újabb vendégünk Gaál Csaba „Csóka” Mi-24-es helikoptervezető volt, aki pályafutása alatt több mint 2100 repült órát gyüjtött össze az MH. 87. Bakony Harcihelikopter Ezrednél. Több történetet is megismerhettünk beszélgetésünk alatt, de most egyelőre csak a mai nevén terepkövetéses repülésnek nevezett gyakorlatról szól riportunk, mert mint ahogy fogalmaz Csaba: „Imádtuk ezeket az úgynevezett manőverező útvonalrepüléseket, hivatalos nevén az ellenséges légvédelmi eszközök ellentevékenységére irányuló manőverek begyakorlását, mert ilyenkor 15 méteres alsó magasságon lehetett rodeózni…”Megtudtuk Csókától, hogy az ilyen jellegü repülések előtt, hogy teljesen hivatalos legyen a dolog az útvonalak bizonyos manőverszakaszait ki kellett jelölni a térképen. Azokon a részeken ahol elvileg az alsó magasságon lehetett repülni, szigorúan fel kellett tüntetni az akadályokat és emelkedési terepszakaszokat.

Gaál Csaba

„Nem mintha a térképet valaki is nézte volna, szerintem az elöljáróknak volt, hogy védjék magukat, hogy probléma esetén minden dokumentáció rendben legyen.” – mosolyog Csaba.„Na, szóval egy ilyen alkalommal a Kisalföldön, Győr környékén - amerre mi amúgy elég ritkán repültünk annak idején - játszódott a következő eset…” – kezdődik a történet.Csaba operátora becenevén „Izsef” volt, aki később leszerelt, de ez a közös esemény mély nyomot hagyott pilótánkban, észrevettek egy kisebb csapatot, akik valószínüleg, a folyamatos hajolgatásukból ítélve, gombát szedtek. „Egy manőver útvonalba mi azt hittük, hogy katonák… Hogy megállapítsuk, kik azok és mivel kézi lőfegyver torkolattüzeket nem láttunk, így átrobogtunk fölöttük, az azonosítás érdekében. Hát többen „HARCHOZ!!” kapták magukat és lefeküdtek, de egy valaki NEM! ÁÁ, nem ez nem lehet igaz! Második azonosítás. Akkor se feküdt le. Komolyan mondom nem volt tíz méter, hogy átmentünk fölötte. Mondtam magamba, hogy ilyen ember nincs, akinek ennyire stabil az idegpályája.” – meséli Csóka teljes beleéléssel.

Terepkövetéses repülés

Ezt már csak nem lehetett annyiban hagyni, így Csaba kijelentette „Izsefnek” hogy most akkor jól figyeljen.  Errefel:„Úgy elmentünk mellette képzeld el, hogy én ijedtem meg! Oldalra kikerültük, utána meg az „Izsef” majdnem bepösilt de egész végig az úton. Hogyha oldalra nem kerülünk, akkor - „Izsef” fogalmazott így nem én - akkor felakasztottuk volna a géppuskacsőre.” – mondja Csabi a mai napig enyhe rémülettel szavaiban.Végül megtudtuk Csókától, hogy mi volt az oka „Izsef” problémájának (a bepösilésnek). Ő látta az illetőt és magából a ruhából meg a fejkendő színéből, sőt lehet még a kezén lévő ráncokat is látta, kiderült, hogy egy idős néni volt a „bátor katona”…„Valószínüleg hogy ez a néni süket lehetett… Úgyhogy szégyellem magam azóta is, és elnézést kérek tőle, hogyha a gyomra megremegett a forgósárny széltől meg a ropogástól, de mi ezt akkor nem tudtuk...” – Mondja Csaba.Ebbe a részbe ennyi fért bele a múltidézésből, azonban a következő alkalommal Csaba 1988. augusztus 20-i emlékeit olvashatjátok a Repülő Múlt címü időszakos visszaemlékezés sorozatunkban.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.