2025. 07. 09. szerda
Lukrécia
: 401 Ft   : 342 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Férfikönnyek

JETfly  |  2011. 02. 03., 10:46

A repülőgép-vezetők - talán foglalkozási ártalomként - nem egy sírós fajta. Számukra az élet, a halál, a repülés, dicséret, fenyítés a mindennapok olyan velejárója, amit el kell viselni. Így aztán nekünk - a katonai repülés perifériáján élőknek - adatik meg, hogy ebbe a férfias világba megpróbáljunk érzéseket becsempészni. Megfoghatatlan rajongás ez, hiszen tudjuk, ha néhány röpke óra erejéig el is juthatunk egy hátsó kabinban a felhőkergetők világába, ez a világ az övék, nekünk csak a rácsodálkozás marad.

Rácsodálkozás a gépekre, rácsodálkozás az emberekre. Pilótákra, müszakiakra - mindenkire, akik az égi körhintát üzemeltetik. Számunkra ünnep, ami az ő számukra munka. Nekünk ünnep minden, ami az ég katonáival történik. És néha bizony elfutja a szemünket a könny...1995. május 8., a Győzelem Napja. Az egykori magyar Messzer-pilóták számára a háború vége, esély a túlélésre. Amennyi pénzem volt, befizettem Tobak Tibort, Cserny "Lapost", Pintér Öcsit és Michna Gyurit egy kis repülésre a szentesi repülőtéren Németh Zolival a bal ülésben. A repülés önmagában is megérne egy misét, és talán majd egyszer azt is elmesélem. A szárnyalást egy jó hangulatú vacsora követte a kecskeméti Tanya csárdában, itt ért utol Hegedős "Gege" telefonja. - Gyertek be hozzánk a bázisra, megmutatjuk az öregeknek a "Nagyvasat". Nehéz egy ilyen invitálásnak ellenállni, így csak egy kérésem volt a Puma század parancsnokához - intézze el a beléptetést. Én akkor már tudtam, hogy felesleges és veszélyes a tigris farkát húzgálni...Gege és Németh Zoli a repülőtér kapujában várt minket, és pár perc múlva az egykori pumások ott állhattak a MiG-29-esek mellett. Láttam rajtuk, hogy imponál nekik a robusztus géptörzs, a két hajtómü, a pilótafülke müszerrengetege, de igazából nem ez volt a pillanat, amikor "angyal szállt át" a légtérben. Az öreg pilótaszemek akkor kezdtek párásodni, amikor megsimogathatták a frissen felfestett üvöltő pumafejet a "Nagyvas" oldalán. Negyven év mellőzés - koncepciós pereket követő börtön - után számukra talán ott, a kecskeméti betonon került egyensúlyba az Élet mérlegének két serpenyője. Valamit visszakaptak, ami nem pénzbe került, csak szeretetbe és a repülőmúlt tiszteletébe.Más helyszín, de a szereplők részben azonosak. A pápai repülőtér bezárása nem volt örömünnep. De amikor a beton fölött végigmennydörgött az ezred összes hadra fogható MiG-21-ese, abban erő volt, becsület volt, tisztesség volt. Tudtuk, hogy mennek a rozsdatemetőbe, de utoljára még áthúztak a beton felett fegyelmezett sorokban. Úgy, mint amikor még szükség volt rájuk, úgy, mint a díszszemléken, amikor bizonyítani kellett, hogy a magyar légtérnek milyen őrzői vannak. Sok nyarat látott pilóták mellett álltam akkor az immár zászló nélküli zászlórúd mellett.  Mindannyiunk szemében ott csillogott a könny, azért a típusért, azért a repülőtérért és a földönfutóvá vált hajózókért.2010 decembere sok ember számára megspórolt egy ilyen katartikus pillanatot. Ez a pillanat már örökre elveszett, hiánya a magyar katonai repülés történelemkönyvének fekete oldalaira került bejegyzésre. Pedig azt a néhány könnycseppet nem sajnáltam volna a szemem sarkából a hivatalosan - ünnepélyesen - elköszönő MiG-29-es géppárt látva. Megérdemelték volna a gépek is - és az emberek is...

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 30., 13:16
Március végén kezdődött az idei szezon egyik legnagyobb európai NATO gyakorlata. A Ramstein Flag 2025 fő bázisát a hollandiai Leeuwarden jelentette, de ezen kívül a RAF marhami és fairfordi támaszpontjai, illetve a dániai Skrydstrup is fontos szerepet játszott.
2025. 07. 07., 12:59
Harry Oostema, a holland királyi légierő ezredese július 3-án hivatalos ünnepségen vette át a Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability – SAC) Nehéz Légiszállító Ezredének (Heavy Airlift Wing – HAW) parancsnoki beosztását Pápán, az ezrednek otthont adó MH 47. Bázisrepülőtéren.
2025-07-07 13:18:07
Az Air France-KLM bejelentette, hogy kezdeményezia SAS többségi tulajdonának megszerzését. A csoport jelenleg 19,9%-os részesedéssel rendelkezik a skandináv légitársaságban, és 2024 nyara óta kibővített codeshare és interline megállapodások formájában kereskedelmi együttműködést valósít meg a SAS, az Air France és a KLM között, amelyet tovább erősít a SAS SkyTeam szövetséghez való csatlakozása.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 07. 07., 11:06
A hibrid Nuuva V300-at akár négyszáz kilónyi rakomány szállítására tervezték.
2025. 07. 02., 15:22
Július 2-án, a repülőműszakiak napján köszönetet mondunk mindazoknak, akik a háttérben, sokszor láthatatlanul, de rendkívüli precizitással és elhivatottsággal szolgálnak azért, hogy a Magyar Honvédség légijárművei mindig biztonságosan szállhassanak fel és le.
2025. 06. 30., 09:35
1989. november 6-án az amerikai haditengerészet A-6 Intruder géppárja gyakorló bombázásra szállt fel a Whidbey Island tengerészeti légibázisról. Röviddel az indulás után az egyik gépen műszaki meghibásodás lépett fel.
2025. 06. 26., 12:04
A vízi túlélő képesség gyakorlása fontos része az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetői kiképzésének, akik ezúttal a gépelhagyást követő biztonságos vízbe érkezést és az azt követő túlélési technikákat gyakorolták.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.

  NÉPSZERŰ HÍREK