2025. 04. 21. hétfő
Konrád
: 408 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hat perc ötvenegy másodperc repülés

JETfly  |  2011. 01. 31., 09:44

Bakó Ferenc ezredes és Reinhardt Róbert százados 1990. január 26-án, 8 óra 3 perckor, a Győr-Moson-Sopron megyei Beled melletti térségben, egy MiG-23UB típusú repülőgéppel halálos balesetet szenvedett. A két család, valamint az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület kezdeményezésére – a katasztrófa színhelyén, a pilóták emlékére, a barátok és tisztelők jelenlétében – avattak emlékművek január 29-én.

Beled emlékmüA megjelent hozzátartozókat, barátokat és volt munkatársakat Simon Róbert, az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület elnöke köszöntötte. Beszédében kiemelte: példás volt az az összefogás, ami az emlékmü felállításának novemberi gondolatától napjainkig megmutatkozott. „Köszönet azért, hogy nagyon sokan segítették azt, hogy ez az emlékmüvet januárban átadhassuk” – fogalmazott az elnök.

A Himnusz után Tompáné Balogh Mária, Beled polgármestere mondott avató beszédet. Hangsúlyozta: a város önkormányzata elsőként állt a gondolat mellé és segítette az emlékmü létrehozását. Természetesen a jövőben is ápolni fogják a két pilóta emlékmüvét.

„Huszonegy évvel ezelőtt január huszonhatodikán egy nagyon szép tavaszias napunk volt. A házunk udvarán dolgoztam a férjemmel, amikor egy vadászrepülőgép suhant el felettünk, olyan alacsonyan ment, hogy szinte levitte a kéményünket. Mire felértünk a lépcsőn a repülőgép szele a férjem sapkáját is levitte és kérdően néztünk egymásra: mi történik itt?” - mesélte a polgármester, majd így folytatta: „láttuk, hogy a repülőgép képtelen már felemelkedni és Beled település irányába vette az irányt. Aggódtunk, hogy mi történhet egy ilyen helyzetben, de szerencsére a repülőgép hirtelen a településtől jobbra elfordult és a major irányába ment. Végül innen az emlékmütől, egy hatszáz méternyi távolságra zuhant le! Mi otthonról láttuk a becsapódást.”

Beled emlékmüTompáné Balogh Mária kiemelte: „a városban azóta is sokat beszélnek a tragédiáról. A lakosok a köszönetüket és hálájukat fejezik ki a két pilótának azért, hogy nem lett civil áldozata a balesetnek. Csodálják azt a lélekjelenlétet, amit akkor tanúsítottak azzal, hogy ha már a saját életüket nem tudták megmenteni, igyekeztek elkerülni a nagyobb emberáldozatokat. Ezért örök hála a pilótáknak.” A polgármester végezetül ígéretet tett arra, hogy az emlékmü környezetét gondozni fogják, így ápolva a két szerencsétlenül járt pilóta emlékét.

Ezt követően Varga Imre nyugállományú alezredes, Reinhardt Róbert százados egykori parancsnoka tartott megemlékező beszédet. Néhány mondatban visszaemlékezett a katasztrófa előtti évekre, az események megértéséhez felidézte 1989-es évet. Elmondta: „abban az évben volt a "Gerecse" feladat, amelynek során a magyar repülők egy részét lefejezték. Ez történt a pápai repülőkkel is, ebben az évben tizenhat pilótával lettünk kevesebben.” Az egykori parancsnok hangsúlyozta: Reinhardt Róbert százados az átszervezések során került a századához. Nagy tudású, szerény, gondolkodó típusú tiszt volt és vele egy időben még négy fiatal pilóta került a századhoz.

„Az 1990-es évet úgy kezdtük, hogy a 23-as repülő század úgy repülési időben, mint más vonatkozásban is, az akkori viszonyok között sokkal többet kapott, mint többi hajózó század. Például a tervezett repülési idő nálunk meghaladta az ezerkétszáz órát. Jelentős katonai feladatok előtt álltunk és a kezdetekkor még nem tudtuk, hogy ez az év a 23-sok fekete éve lesz. Az ezt megelőző évben a négy fiatal átképzését kellett végrehajtanunk, amely gyorsan és zökkenőmentesen megtörtént. Erről jelentést tettem Bakó ezredesnek, aki úgy döntött, hogy a fiatalok megkezdhetik az önálló kirepülést” - mondta az egykori parancsnok, hozzátéve: Bakó ezredes a döntésével egy időben jelezte azt a kérését, hogy szeretne a „kirepülés” előtt valamelyik fiatal pilótával felszállni. A volt alegységparancsnok csak nehezen tudott dönteni, de végül Robi mellett tette le a voksát, mert Reinhardt százados már 1987 óta volt első osztályú vadászrepülő, aki ezért már sok repült órát tudott maga mögött.

Beled emlékmüA felszállás pillanatait felidézve a nyugállományú alezredes elmondta: „reggel időben mentem be. Még pontosítani kellett a tervtáblát és a pilóták ezt követően mentek ki a repülőgéphez. Nálunk is az volt a szokás, hogy a vadászrepülőt az első repüléséhez mindig a parancsnoka kísérte ki. A folyosón még beszélgettünk egy kicsit, de a százados azt mondta, hogy nem kell őt kikísérni. Úgy fogalmazott, hogy eleget voltunk már együtt, kitalál ő egyedül is. Én szót fogadtam, de valahogy  mégis feszült lettem. Valamiért felmentem az irányító toronyba, ahova csak akkor szoktam felmenni, ha én voltam a repülésirányító. Most egyszerüen felvitt a lábam. Ők közben kiértek a repülőhöz és kérték az indítást, gurulást, felszállást.”

Az eseményeket az egykori parancsnok a továbbiakban így látta: Bakó ezredes a rádióban jól hallhatóan irányította a százados tevékenységét. „Feri ekkor beszólt a rádióba, hogy felhő van előttük, ezért egy kicsit alacsonyabban kerülnek. Én a távolitól, ahogy megjelent a jel az RSZB indikátoron csak az ő repülőgépüket figyeltem és amikor eltünt szóltam a parancsnoknak: jelentem eltünt a repülő.” Ezt követően elkezdődött a kutatás - folytatta – de nem kellett sokáig várni, mert hamarosan megtudták, hogy a repülőgép Beled település térségében lezuhant.

Varga Imre hangsúlyozta: „hogy mi történt, azt a mai napig nem lehet tudni. Az igazságot talán csak akkor tudjuk meg, amikor követjük őket és ott fenn az utolsó „rep. utánit” megtartjuk.” Beszédében végezetül kiemelte: ezeknek a pilótának itt volt az utolsó leszállásuk, ami egyben felszállás volt egy másik életbe az „égi leszállásmezőhöz”. Az utolsó repülésük mindössze hat perc ötvenegy másodpercig tartott. Megállapította: a családtagoknak, ismerősöknek és a pilótatársaknak nem volt egyszerü feldolgozni a két nagyszerü vadászpilóta tragédiáját.

Az emlékmü leleplezését követően a résztvevők megkoszorúzták az emlékmüvet, majd az ünnepség a „Il Silentio” meghallgatásával zárult.

Beled emlékmü

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025. 03. 31., 09:15
Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.
2025. 04. 09., 21:11
Kovács Krisztián ezredest 2025. január elsejei hatállyal nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár élére.
2025. 04. 07., 23:10
Az űrkutatás iránt érdeklődő fiatalok körében méltán népszerű CanSat Verseny kétnapos döntőjét idén is az MH Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokság tatárszentgyörgyi gyakorlóterén rendezték meg.
2025. 04. 02., 12:29
Bócsa szélén a Kukla Csárdához tartozó területen látható egy szovjet gyártású Li-2-es repülőgép.

  Legfrissebbek most

Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.