2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Éles lövészeten a kecskeméti pilóták

JETfly  |  2003. 03. 21., 08:11

A vadászpilóták felkészültségének fontos eleme, milyen készsége van a felderített földi cél befogására, megsemmisítésére. A magyar hajózók kiképzésében fontos helyen szerepel a lövészet egy dunántúli lőtéren gépágyúval és nem-irányított rakétával. Márciusban idén először repülték ezt a feladatot a kijelölt kecskeméti pilóták.

Az éves kiképzés során legalább kétszer teljesít egy ilyen jellegü feladatot egy-egy pilóta. Az ezred kötelékébe tartozó két típus, az L-39 Albatrosz és MiG-29 Fulcrum repülőgépvezetőinek különböző típusú feladatot kell végrehajtani.

Az Albatrosz pilóták, mivel nem rendelkeznek fegyverzettel, csak fotógéppuskával hajtják végre feladatukat. A lőtér megközelítése 800 és 1000 méter közötti magasságon történik. A lőtér közelében 1200 méterre emelkedik a repülő, majd 30° zuhanással közelíti meg a célpontot. A kijelölt célra, ami általában egy fehérre festett roncs harcjármü, 1200 méter távolságból „lő” a repülőgép vezető, a gép ekkor kb. 500 méteren 600-700 km/h-s sebességgel repül. A fotógéppuska a célzó berendezésen megjelenő képet örökíti meg.

Az értékelést ezek a képek alapján végzik lehetőség szerint repülés után, valamint a következő lőtéri feladat előtti eligazításon. A megközelítést, a célzást valamint a „támadott” terület elhagyását előtte kiképzési repülés keretében gyakorolják, adott célpontra. Kecskeméten erre a célra egy kiszolgált Il-28-as bombázó szolgál a repülőtér északi részén a kifutópálya mellett.

A MiG-29-es vadászok feladata összetettebb. Ők évente kétszer gépágyúval és UB blokkból indított 80 mm-es nem irányított rakétával gyakorolnak. A napokban megrendezett lövészet első napján a nem-irányított rakétáké volt a főszerep. Az aznap repülő négy pilóta gépére két-két rakéta került a B-8-as blokkba.

A feladat végrehajtása során hasonló manővert repülnek, mint az Albatroszos kollégák, a különbség a gép paramétereihez igazodó sebességben, magasságban van. A lőtéren egy alkalommal négy rácsapást végeznek a hajózók. Az elsőnél a cél vizuális felderítése és fotógépuskás lövészete történik. A második és harmadik rácsapásnál függesztményenként egy-egy rakéta indítása. A negyedik kör a biztonsági tartalék, ilyenkor indítják el a fent maradt rakétákat majd a feladat végeztével, visszatérnek a bázis repülőtérre.

A lőtér megközelítése és a visszatérés a repülőtérre előzetesen egyeztetett útvonal alapján történik, adott magasságon, adott sebességgel. A Fulcrum pilóták egy feladatot általában 45-50 perc alatt hajtottak végre.A leszállás után az elkülönített biztonságos zónában ürítik ki a blokkot majd a repülőgép teljes felkészítése után, fegyverezik fel ismét.

A sikeresen végrehajtott rakétás lövészet után másnap a gépágyú lövészet következett. A repülőgép felkészítése a gépágyú tárazásával kezdődik. Az elkülönített zónában 10-15 lőszerrel fegyverzik fel a gépet. A technikai felkészítés, (üzemanyag-, levegőtöltés stb.) azután következik, majd felszállás és a kitüzött feladat végrehajtása.

A gyakorlat elemei hasonlóak az előző napihoz. Most is négy rácsapás történik. Az első fotógépuskával, a második-harmadik egy-egy rövid sorozat éles lőszerrel, a negyedik a biztonsági rárepülés, majd a teljesítés után irány haza.

Mind ahogy a feladat, így az értékelés is bonyolultabb a MiG-29-eseknél. Az elsődleges kiértékelés a fotógépuska képei alapján történik. Ez a kamera másodpercenként kilenc felvételt készít normál fekete-fehér filmre. Az előhívott képek alapján értékelik a lövészet eredményességét. A fő értékelést a lőtéren tartózkodó repülésvezető adja. Ő értékeli a pilóta munkáját, melyik fegyverzettel, hogyan teljesítette a kitüzött feladatot.

A géppuskától bekormolódott visszaérkező Fulcrumokat a müszaki csapat veszi gondoskodó szárnyai alá, hogy felkészítsék a következő feladat végrehajtására.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 16., 16:19
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
2017-10-12 12:54:19
6 darab F-22 Raptor érkezett Angliába az Egyesült Államok légierejétől, az Európai Elrettentési Kezdeményezés (European Deterrence Initiative) keretében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.
2017. 10. 18., 10:13
Az idén az SMi Group szervezésében, Londonban szervezték meg a katonai repülőkiképzéssel foglalkozó nemzetek és szervezetek éves konferenciáját.
2017. 10. 16., 12:43
Az átadás optimista légköre, és a mai bonyodalmak. A Singapore Airlines a legelső A380-asát már leállította, de még átvesz öt újat.
2017. 10. 16., 09:14
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison tavaly álltak szolgálatba a légimentőktől átvett AS350B Ecureuil (Mókus) helikopterek. A májusi családi napon már átlépték az ezer repült órát és szeptember végén 1300 felett járt a két géppel teljesített óraszám.

  Legfrissebbek most

Negatív következményekkel jár a pilóták motivációját tekintve a bolgár parlament illetékes bizottságának azon döntése, mely szerint újra kell tárgyalni a vadászgéptendert.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban egy érdekes fotó látott napvilágot, melyen a Jordánia részére készült első, új Mi-26T2 típusú nehéz szállítóhelikopter látható.