2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 100. magyar-román Nyitott Égbolt repülés

JETfly  |  2003. 03. 20., 09:00

Nyitott égbolt. Az elképzelés, hogy egy-egy ország ellenőrizhesse biztonsága szempontjából fontos területeket közel ötven éves.

1955. júniusában Eisenhower amerikai elnök vetette fel a lehetőséget a Genovában megrendezett négyhatalmi találkozón (Egyesült Államok, Franciaország, Nagy-Britannia, Szovjetunió). A javaslatot a szovjet fél elutasítása miatt nem valósították meg. A nyolcvanas évek végén a fegyverzet-ellenőrzés kérdéskörének áttekintése során ismét felmerült a Nyitott Égbolt kérdése. Az első Nyitott Égbolt Konferenciát 1990. február 12-28. között a kanadai Ottawában rendezték meg. A konferencián megkezdték a szerződés alapjainak kidolgozását. A Szovjetunió felbomlása meggyorsította a tárgyalás menetét. 1992. január 13-20. között Bécsben véglegesítették a szerződés szövegét, majd Helsinkiben 1992. március 24-én Magyarországgal együtt huszonöt ország aláírta a Nyitott Égbolt Szerződést. A szerződést a magyar Országgyülés 1993. április 9-én ratifikálta. A szerződésben az aláírok megegyeztek abban, hogy légtereik kölcsönös megnyitásával lehetővé teszik területük, katonai létesítményeik és tevékenységük ellenőrzését, megfigyelését a levegőből. A szerződés 2002. január 1-én lépett életbe, azóta hét ország jelezte csatlakozási szándékát, akik közül Finnország, Svédország és Lettország már teljes jogú tag.

A magyar és román felek a kétoldalú munkát jóval 2002 előtt megkezdték. A Nyitott Égbolt Szerződés létrehozását célzó második, budapesti konferencia eredménytelensége után Románia felvetette, hogy a két fél kössön egy kétoldalú megállapodást. A román és a magyar szakemberek 1991. márciusáig előkészítették a Nyitott Égbolt Megállapodást, amelyet 1991. májusában írtak alá, Budapesten és még azon év szeptember 2-án a magyar Országgyülés jóváhagyta.

A feladatok 1991-ben gyakorló repülésekkel kezdődtek majd 1992-től megfigyelő repülésekkel folytatódtak. A megállapodás szerint a magyar és román fél egyaránt négy megfigyelő repülést fogadnak és négy megfigyelő repülést hajtanak végre évente.

Ennek eredményeként került sor a 100. Magyar-Román Nyitott Égbolt repülésre Kecskeméten. Az ünnepélyes alkalomra 2003. március 18-án érkezett a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra a román légierő An-30 típusú repülőgépe fedélzetén tizenöt fővel. A megfigyelő repülést a kedvező időjárási viszonyoknak köszönhetően március 19-én hajtották végre. A repülőgép hatfős személyzete mellett négy kamerakezelő emelkedett el a kecskeméti betonról az An-30-assal. A tervek szerint a 760 kilométeres útvonalat több mint két óra alatt teljesítették. Az ellenőrző repülést a Dunántúl felett hajtották végre 3600 méteres magasságban. A légifényképeket a repülőgépre felszerelt OMERA-33 típusú fényképezőgéppel készítették. A romániai repülések során a magyar fél is ilyen típusú kamerával ellátott An-26 repülőgépet használ. A Nyitott Égbolt Megállapodás fontos eleme, hogy az együttmüködő felek azonos típusú, hitelesített légifényképező kamerát használjanak. A nyugat-európai missziók alatt a Magyar Légierő a 2002. áprilisában, Németországban hitelesített RC-30-as fényképezőgépet használja.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.