A napokban olyan hírek láttak napvilágot, hogy a cseh vezetés, a JAS-39 C/D-k 10 éves lízingszerződésének lejártát követően egy nemzetközi tendert írna ki a Gripenek leváltására. Jelenleg a cseh légierő összesen 14 Gripent (12 együléses C és 2 kétüléses D) üzemeltet. Még 2001-ben vált esedékessé, hogy az akkor még rendszerben álló MiG-21-eseket 24-36 korszerű vadászgéppel váltanák le.
Erre a célra még 2002-ben 60,2 milliárd koronát különítettek el, melyre a kormány rábólintott, de a parlament ezt nem támogatta. A 2002-es csehországi árvizek miatt a döntést módosították, majd később megállapodás született arról, hogy a csehek 10 évre 14 JAS-39 Gripent lízingelnének a 2005-től 2015-ig terjedő időszakban. A szerződést 2004-ben írták alá, mely üzlet értéke 20 milliárd korona volt. Mind a 14 repülőgépet már 2005-ben leszállította a gyártó. A miniszterelnök szerint az szóba sem jöhet, hogy a jelenlegi szerződést automatikusan meghosszabbítsák.
Csehország védelme érdekében egy új tendert kell kiírni a közeljövőben, ahol több ország is képviselteti magát. A kormányfő továbbá hozzátette, hogy még mielőtt újra átvizsgálják a régi szerződést, vagy megvásárolnák a repülőgépeket, a kormánynak elsősorban látnia kell, hogy az első Gripen szerződésnél történt-e korrupció. Az ügy kivizsgálását idén márciusban indították újra, és a nyomozás azóta is tart.
A SAAB reagált is rögtön a tényekre, és azt nyilatkozta, hogy kész minden feltett kérdésre válaszolni a szerződéssel kapcsolatban. A tényekre reagálva már jelentkezett is az európai EADS konzorcium, mely felajánlotta a Eurofighter Typhoon-t eladásra.
A Honvéd high-tech magazin új epizódjában közelebbről is megismerkedhetünk a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépével, mely 2024. szeptember 5-én érkezett meg végleges állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.