Brazília neve az elmúlt egy-két év során főként a vadászbombázók beszerzését célzó F-X2 tender kapcsán merült fel oldalunkon, ám ez nem jelenti azt, hogy mással nem is foglalkoznak a dél-amerikai országban. Amellett ugyanis, hogy egy új harci típust rendszeresítenének, szükségük van a légi-utántöltő flotta lecserélésére is. Ennek meglétét egyrészt az ország hatalmas kiterjedése teszi szükségessé, másrészt pedig a nemzetközi feladatvállalás során felmerülő hosszú távú repülések, melyek mennyisége a jövőben a tervek szerint növekedni fog.
A jelenlegi brazil légi-utántöltő kapacitást négy öreg Boeing KC-137 Stratoliner (alapjukat a 707-320C utasszállító képezte) jelenti, melyek mára már csak rendkívül drágán és nehezen üzemeltethetők (a helyzet súlyosságát jelzi, hogy a novemberi Cruzex V hadgyakorlaton egyik példány sem tudott részt venni) , ráadásul fejlettségi szintjük sem üti meg a 21. század mércéjét. Leváltásukra még szeptemberben ki is írtak egy pályázatot, melyre három cége jelentkezett: az Airbus, a Boeing és az izraeli IAI. Előbbi az A330 MRTT-vel, utóbbiak átalakított B767 utasszállítókkal. Akkor még úgy tünt, hogy ez is egy lassú lefolyású beszerzési program lesz, ám most gyökeresen megváltozott a helyzet, ugyanis Brazília a tettek mezejére lépett.
A legfrissebb hírek szerint ugyanis – melyek brazil bennfentesekre hivatkoznak – a döntést még 2010 év vége előtt meghozzák, tehát egy hónapon belül kiválasztják a nyertest – ez pedig szinte biztosan az Airbus lesz. Erre a legnyomósabb bizonyítékuk az, hogy a brazilok a saját KC-X programjukat összevonták egy másik, hasonló jellegü tenderrel, melynek célja egy új VIP-szállító rendszeresítése. Jelenleg ebben a feladatkörben nincs megfelelő repülőgép, a 2005-ben beszerzett A319CJ túlságosan kicsi, leterheltsége pedig túl nagy, így szükségessé vált egy nagyobb kapacitású típus megvásárlása is.
Az egyik brazil KC-137
A helyi vezetés pedig úgy döntött, hogy minden szempontból takarékosabb lenne számukra, ha egyetlen körben oldanák meg a két beszerzést. A lebonyolítás pedig a következőképpen történne: megrendelnének két A330 MRTT-t (plusz egy darabra opciót jelentenének be), melyek alkalmasak lennének légi-utántöltésre és szállításra egyaránt, s az egyiket közülük rendkívül rövid idő alatt át lehetne konfigurálni VIP-szállítóvá. Így két legyet ütnének egy csapásra, ráadásul mindkét problémát gyorsan megoldanák, s mikor kihirdetik az F-X2 győztesét, az első példányt az egyik A330-al a helyszínre utazó elnök vehetné át, majd mikor megérkezik az első új, 4+ generációs brazil vadászbombázó, már az új tankerekből vételezhetne üzemanyagot.
A másik két pályázó egyelőre nem reagált az ügyben, de minden valószínüség szerint hamar hangot adnak majd elégedetlenségüknek. Bár, ha a brazilok minden szabályosan csinálnak, és pusztán csak a kiértékelési eljárást szabják kicsit rövidebbre, akkor elvileg nem lehet okuk reklamációra.
November hónapban kültéri repülős programból már kevesebb van, így ehavi programajánlónkban többek között előadásokat és makettkiállítást tudunk Olvasóink figyelmébe ajánlani!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.