2024. 11. 03.
Győző
: 408 Ft   : 376 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A330 MRTT Brazíliában is

JETfly  |  2010. 12. 14., 10:14

Brazília neve az elmúlt egy-két év során főként a vadászbombázók beszerzését célzó F-X2 tender kapcsán merült fel oldalunkon, ám ez nem jelenti azt, hogy mással nem is foglalkoznak a dél-amerikai országban. Amellett ugyanis, hogy egy új harci típust rendszeresítenének, szükségük van a légi-utántöltő flotta lecserélésére is. Ennek meglétét egyrészt az ország hatalmas kiterjedése teszi szükségessé, másrészt pedig a nemzetközi feladatvállalás során felmerülő hosszú távú repülések, melyek mennyisége a jövőben a tervek szerint növekedni fog.

A jelenlegi brazil légi-utántöltő kapacitást négy öreg Boeing KC-137 Stratoliner (alapjukat a 707-320C utasszállító képezte) jelenti, melyek mára már csak rendkívül drágán és nehezen üzemeltethetők (a helyzet súlyosságát jelzi, hogy a novemberi Cruzex V hadgyakorlaton egyik példány sem tudott részt venni) , ráadásul fejlettségi szintjük sem üti meg a 21. század mércéjét. Leváltásukra még szeptemberben ki is írtak egy pályázatot, melyre három cége jelentkezett: az Airbus, a Boeing és az izraeli IAI. Előbbi az A330 MRTT-vel, utóbbiak átalakított B767 utasszállítókkal. Akkor még úgy tünt, hogy ez is egy lassú lefolyású beszerzési program lesz, ám most gyökeresen megváltozott a helyzet, ugyanis Brazília a tettek mezejére lépett.

A legfrissebb hírek szerint ugyanis – melyek brazil bennfentesekre hivatkoznak – a döntést még 2010 év vége előtt meghozzák, tehát egy hónapon belül kiválasztják a nyertest – ez pedig szinte biztosan az Airbus lesz. Erre a legnyomósabb bizonyítékuk az, hogy a brazilok a saját KC-X programjukat összevonták egy másik, hasonló jellegü tenderrel, melynek célja egy új VIP-szállító rendszeresítése. Jelenleg ebben a feladatkörben nincs megfelelő repülőgép, a 2005-ben beszerzett A319CJ túlságosan kicsi, leterheltsége pedig túl nagy, így szükségessé vált egy nagyobb kapacitású típus megvásárlása is.

BOEING-KC-137

Az egyik brazil KC-137

A helyi vezetés pedig úgy döntött, hogy minden szempontból takarékosabb lenne számukra, ha egyetlen körben oldanák meg a két beszerzést. A lebonyolítás pedig a következőképpen történne: megrendelnének két A330 MRTT-t (plusz egy darabra opciót jelentenének be), melyek alkalmasak lennének légi-utántöltésre és szállításra egyaránt, s az egyiket közülük rendkívül rövid idő alatt át lehetne konfigurálni VIP-szállítóvá. Így két legyet ütnének egy csapásra, ráadásul mindkét problémát gyorsan megoldanák, s mikor kihirdetik az F-X2 győztesét, az első példányt az egyik A330-al a helyszínre utazó elnök vehetné át, majd mikor megérkezik az első új, 4+ generációs brazil vadászbombázó, már az új tankerekből vételezhetne üzemanyagot.

A másik két pályázó egyelőre nem reagált az ügyben, de minden valószínüség szerint hamar hangot adnak majd elégedetlenségüknek. Bár, ha a brazilok minden szabályosan csinálnak, és pusztán csak a kiértékelési eljárást szabják kicsit rövidebbre, akkor elvileg nem lehet okuk reklamációra.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 15., 16:45
A HadERŐ című műsor október 15-i adásában folytatódott a Magyar Légierő KC-390-es szállító repülőgépének bemutatása: Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
2024. 10. 22., 15:15
A közös védelmi képességek fejlesztése és a kölcsönös támogatás elengedhetetlen a stabilitás megőrzéséhez Közép-Európában – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Robert Kaliňák szlovák miniszterelnök-helyettessel folytatott kétoldalú tárgyalása után, Kecskeméten, október 22-én.
2024. 10. 15., 09:09
Gyermekkorukban sokan szeretnének vadászpilóták lenni, de legtöbbjüknek ez nem sikerül, a pályaválasztáshoz érve már régen letesznek ezen álmukról. Vimpek Balázs, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési alapképzési szak, állami légijármű-vezetői szakirány hallgató zászlósa nem ehhez a táborhoz tartozik, ugyanis a közelmúltban nagy lépést tett álmai beteljesüléséért.
2024-10-29 09:36:22
Kezdetét vette a téli menetrendi időszak, amelyben az Air France hat, a KLM pedig egy új célállomást kínál utasainak, és több meglévő útvonalon is bővíti a kínálatot. A KLM valamennyi Boeing 787-es és 777-es repülőgépén bevezeti a Premium Economy szolgáltatást, míg az Air France az év végétől elérhetővé teszi új La Première első osztályát egyes járatain.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 30., 22:50
Airton Manuel Rodrigues, a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártó vállalata, az Embraer oktató- és tesztpilótája úgy fogalmazott, az átképzésen részt vevő magyar katonák kiválóan teljesítettek az elméleti és a szimulátoros képzés során.
2024. 10. 28., 11:12
Ebben a bejegyzésben folytatjuk tavasszal megkezdett sétánkat a USS Harry S. Truman repülőgép-hordozó kilenc repülőszázadának gépei között.
2024. 10. 21., 11:48
A hadrendben álló legkisebb forgószárnyas, melynek szerepe mégis nagy.
2024. 10. 18., 11:08
A roncs legértékesebb része a Daimler-Benz 605-ös típusú motor, amelyet három és fél méter mélyről ástak ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.