Az Indiai Haditengerészet legújabb büszkesége, az orosz fejlesztésű MiG-29K/KUB ‘Fulcrum-D’ jelzésű vadászbombázó csupán egy éve állt hadrendbe, a közelmúltban mégis egy komoly probléma ütötte fel a fejét, de szerencsére nem okozott balesetet.
Az eset az INS Hansa Légibázison történt, amikor egy MiG-29K talajt fogott a kifutópályán. A gépen meghibásodott a hidraulika rendszer, ám a pilóta észlelte a problémát és vészfékezéssel sikerült megállnia a pálya vége előtt. A fékezés során blokkoló gumiabroncsok nyelték el a gép mozgási energiáját. ám az egyik gumiköpeny nem bírta a terhelést és szétrobbant.
“Hidraulikus meghibásodás miatt a pilótának vészfékezéssel kellett megállnia.” – nyilatkozta Sudhir Pillai, a bázis parancsnoka.“A vészfékezés alkalmazása ilyen esetekben előírás.”Elmondta, hogy az eset során szerencsére senki sem sérült meg, de minél hamarabb fényt szeretnének deríteni a hiba okára.
India 2004-ben az Admiral Gorskov repülőgép-hordozó megvásárlásával együtt rendelt 16 darab (12 együléses és 4 kétüléses) MiG-29K/KUB hajófedélzeti üzemelésre képes, többfeladatú vadászbombázót. Az első két MiG-29K és két MiG-29KUB tavaly ősszel megérkezett Indiába, alkalmas repülőgép-hordozó híján a Goa haditengerészeti bázison üzemelnek. Azóta az indiaiak érvényesítették vásárlási opciójukat, így további 29 haditengerész MiG-29-es kerül az ázsiai országba.
A MiG-29K/KUB Fulcrum-D a nálunk is jól ismert “29-es” hajófedélzeti üzemelésre tervezett változata. A típus megerősített főfutókat, valamint felhajtható és korrózióálló szárnyakat kapott, mitöbb nőtt a tárolható belső üzemanyag-mennyiség. A hajtómü védelmét is fokozták, ha esetleg madár vagy egyéb nem kívánatos tárgy kerülne a szívócsatornába. A gépek modern avionikája a 21. századnak megfelelően került kialakításra, javítottak az orosz gépekre nem jellemző ergonómián, többfunkciós kijelzők kerültek beszerelésre, valamint a gépek orrába a szintén többfunkciós Zhuk-ME radar került. A típus KUB jelzésü, kétüléses, oktatópéldányai az együlésessel megegyező képességeket birtokolnak, azonban hatótávjuk valamelyest rövidebb a hátsó ülés által kiszorított üzemanyag-mennyiségnek és a nagyobb tömegnek köszönhetően.
A Honvéd high-tech magazin új epizódjában közelebbről is megismerkedhetünk a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépével, mely 2024. szeptember 5-én érkezett meg végleges állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.