Az Indiai Haditengerészet legújabb büszkesége, az orosz fejlesztésű MiG-29K/KUB ‘Fulcrum-D’ jelzésű vadászbombázó csupán egy éve állt hadrendbe, a közelmúltban mégis egy komoly probléma ütötte fel a fejét, de szerencsére nem okozott balesetet.
Az eset az INS Hansa Légibázison történt, amikor egy MiG-29K talajt fogott a kifutópályán. A gépen meghibásodott a hidraulika rendszer, ám a pilóta észlelte a problémát és vészfékezéssel sikerült megállnia a pálya vége előtt. A fékezés során blokkoló gumiabroncsok nyelték el a gép mozgási energiáját. ám az egyik gumiköpeny nem bírta a terhelést és szétrobbant.
“Hidraulikus meghibásodás miatt a pilótának vészfékezéssel kellett megállnia.” – nyilatkozta Sudhir Pillai, a bázis parancsnoka.“A vészfékezés alkalmazása ilyen esetekben előírás.”Elmondta, hogy az eset során szerencsére senki sem sérült meg, de minél hamarabb fényt szeretnének deríteni a hiba okára.
India 2004-ben az Admiral Gorskov repülőgép-hordozó megvásárlásával együtt rendelt 16 darab (12 együléses és 4 kétüléses) MiG-29K/KUB hajófedélzeti üzemelésre képes, többfeladatú vadászbombázót. Az első két MiG-29K és két MiG-29KUB tavaly ősszel megérkezett Indiába, alkalmas repülőgép-hordozó híján a Goa haditengerészeti bázison üzemelnek. Azóta az indiaiak érvényesítették vásárlási opciójukat, így további 29 haditengerész MiG-29-es kerül az ázsiai országba.
A MiG-29K/KUB Fulcrum-D a nálunk is jól ismert “29-es” hajófedélzeti üzemelésre tervezett változata. A típus megerősített főfutókat, valamint felhajtható és korrózióálló szárnyakat kapott, mitöbb nőtt a tárolható belső üzemanyag-mennyiség. A hajtómü védelmét is fokozták, ha esetleg madár vagy egyéb nem kívánatos tárgy kerülne a szívócsatornába. A gépek modern avionikája a 21. századnak megfelelően került kialakításra, javítottak az orosz gépekre nem jellemző ergonómián, többfunkciós kijelzők kerültek beszerelésre, valamint a gépek orrába a szintén többfunkciós Zhuk-ME radar került. A típus KUB jelzésü, kétüléses, oktatópéldányai az együlésessel megegyező képességeket birtokolnak, azonban hatótávjuk valamelyest rövidebb a hátsó ülés által kiszorított üzemanyag-mennyiségnek és a nagyobb tömegnek köszönhetően.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.