2025. 05. 16. péntek
Botond, Mózes
: 403 Ft   : 360 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Befejeződött a kassai pilóta képzés

JETfly  |  2003. 03. 10., 18:25

A magyar hajózó képzés jelentős állomása fejeződött be a napokban. 2002. szeptemberétől Kassán oktatták az ifjú pilóta növendékeket. A képzés utolsó mozzanatát, a búcsú rendezvényt március 7-én tartották Kassán.

A szlovák-magyar megállapodás szerint 600 órát repült a kiképzésben részt vett tíz fő.

A képzést a Kassai Repülő Akadémián kapták meg a résztvevők. Az oktatás egyik célja, hogy külföldi helyszínen, vegyes üzemeltetésü (polgári és katonai ) repülőtéren gyakoroljanak, ahol a magyartól eltérő domborzati viszonyok felett sajátították el a repülés elemeit. A másik, hogy elérjék a megfelelő repülési óra számot. Ez az alapozó képzés elengedhetetlen feltétele volt, hogy részt vehessenek az NFTC több lépcsős képzés programjában.

A szlovák iskola oktatói mellett hét magyar szakember is aktívan részt vett a munkában. Az oktató csapat felváltva végezte a hajózók kiképzést. A szlovákok a mürepülés, kötelék repülés elemeit gyakoroltatták, a magyarok földi csapásmérés elemei oktatták valamint az ellenőrző repüléseket végezték a növendékekkel. Nagy jelentőségü volt, hogy intenzív képzésben részesültek a pilóták. Mindenki naponta két-három órát repült. A napi repülési feladatok elvégeztével délután a szimulátoré volt a szerep. A hatszáz órás repült óra mellé háromszáz órás szimulátoros gyakorlás is várta a magyarokat. Hatalmas előnyt jelentett, hogy minden szükséges gyakorlatot előző napon szimulátoron sajátítottak el. Ezzel a módszerrel egyszerübbé, könnyebbé vált az oktatás.

A több hónapos képzést a házigazdák katonai ünnepséggel búcsúztatták. Szeptembertől a Kassai Repülő Akadémián dolgozó és tanuló magyar oktatók és pilóták mellett több vendég is megtisztelte a rendezvényt. Balogh Imre vezérőrnagy a Magyar Légierő parancsnokát többek között elkísérte Pintér Zoltán dandártábornok a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka és Kilián Nándor ezredes a bázis parancsnok-helyettese. A magyar küldöttséget Grega ezredes az akadémia rektora és Lacko ezredes az iskola repülő parancsnoka valamint a szlovák légierő parancsnoka fogadta. A sikeres képzés elismeréseként mind a pilótáknak, mind az oktatóknak tanúsító oklevelet adtak át. Az ünnepségen hárman kitüntetést vehettek át. Pintér Sándor ezredes, Molnár Tibor főhadnagy és Vadas Jenő alezredes kapott elismerést munkájáért.

A szlovákiai tartózkodás utána következő lépcső Kanada. Jelenleg már hárman tanulnak kint, akiket folyamatosan követnek két-három fős csoportokban a többiek.

Az NFTC képzési rendszerének II.-IV. fázisában vesznek részt a magyar pilóták. Az első, kiválasztó fázisra Magyarországon kerül sor. Az első orvosi, pszichológia és nyelvi szürés után az alap repülési, ejtőernyős képzést végzik A kiutazás után mindenki 10 hetes intenzív angol, szakmai nyelvi képzésen esik át. Reginában családoknál szállásolják el a pilótákat, a nyelvgyakorlás elősegítéseként. Az NFTC II. fázisának Moose Jaw ad otthont. Két részre osztották. Az ’a’ részfázisban Harvard II típusú turbó légcsavaros repülőn kezdik elsajátítani a repülés elemeit 95 órában, a ’b’ fázisban 45 órában. (Ebben a lépcsőben a most kiutazók nem vesznek részt.)A Kassán képzést kapott hajózok a III. fázisban kapcsolódnak a programhoz. 72 órán keresztül repülnek Hawkon. A repülési képzés után a taktikai oktatás következik. Cold Lakeben több mint ötven óra alatt sajátítják el a légiharc és földi csapás tökéletes módszerét a hallgatók. A II-IV. fázis alatt összesen 265 órát repülnek a képzésben résztvevők.

A sikeres kanadai képzés után a hazatért pilóták következő kihívása a Gripen átképzési program teljesítése.

Köszönöm Pintér Sándor ezredes szakmai segítségét és a fényképeket!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 28., 14:25
India még 2023-ban döntött arról, hogy kiöregedő MiG-29K flottáját a Rafale hajófedélzeti változatával, a Rafale M-mel váltja le. A kormányközi megállapodás aláírására 2025. április 28-án került sor Új-Delhiben, melynek eredményeként India lesz a típus első külföldi üzemeltetője.
2025-05-07 16:45:45
Az Emirates 2025. július 30-tól közvetlen járatot indít Dubaj és a kelet-kínai Hangcsou között, amely naponta közlekedik majd. A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága ezzel az ötödik kínai várost kapcsolja hálózatába Peking, Sanghaj, Kanton és Sencsen után.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 05. 13., 14:09
A második világháború óta valószínűleg először repült az 1942 végéig a csendes-óceáni térségben japán légifölényt kivívó vadászrepülőgép 32-es típusváltozata.
2025. 05. 12., 14:51
A Pápai SZC Jókai Mór Közgazdasági Technikum és Kollégium Honvéd Kadét programja keretében sok érdekes előadást, programot szerveznek a résztvevőknek.
2025. 05. 12., 13:36
A ballószögi repülőtér szombaton megtelt nézelődőkkel, repülőgépek kedvelőivel. Helyet adott a Minden, ami repülés II. Ballószög rendezvénynek. Több vadászpilóta is érkezett, égen és földön.
2025. 05. 09., 15:10
Közel 1 200 tanuló ismerkedett meg a modern, folyamatosan fejlődő pápai MH 47. Bázisrepülőtérrel és felszereléseivel, valamint az ott szolgáló katonákkal az Iskolák Napján.

  Legfrissebbek most

Kevés olyan fegyvert ismerünk, mely akkora politikai viharokat kavart volna, mint amilyet a német–svéd fejlesztésű Taurus manőverező robotrepülőgépnek sikerült. A tét: bevethetik-e Ukrajnában vagy marad a Luftwaffe féltve őrzött csodafegyvere?

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.