Mint az utóbbi pár évben, idén is megrendezték a Press Tour-t, azaz a sajtótúrát Lengyelországban. A túrát évi kétszer, egyszer tavasszal, egyszer pedig ősszel rendezik meg. A Tour lényege, hogy a világ újságírói bepillantást nyerhessenek a lengyel légierő mindennapi életébe. Az idei tavaszi program sajnos elmaradt, de az őszit már nem hagytuk ki… Utunk során 5 bázisra látogattunk el, élményeinket egy kis sorozatban osztjuk meg Olvasóinkkal, melyet minden esetben képgaléria színesít
Hosszú utunk első állomása a Lengyelország keleti részén fekvő, Varsótól mintegy 40 km-re található Minszk Mazowiecki légibázis. A repülőtér megtalálása kisebb bonyodalomba ütközött, ugyanis a helyszínen tudtuk meg, hogy a lengyel repülőterek, valamint a repülőtérhez tartozó bázis két külön intézmény. Érdekes volt, hogy a repülőtér bejáratán a saját autóinkkal is bemehettünk!! A parkolást követően rögtön egy gyönyörü látvány fogadott minket: kb. 30 méterre egy kiváló állapotú MiG-29-est vontattak a zónába.Rövidesen a briefing room-ban kötöttünk ki (itt készítik fel a pilótákat és tartják az eligazításokat), ahol is egy részletes PowerPointos előadást láthattunk. Megismerkedtünk a bázis történetével, jelenlegi felállásával.
A bázis a jelenlegi MIG-29 Fulcrum vadászgépeket 1989 óta üzemelteti, az első századhoz (1. elt) 13 együléses és 3 kétüléses Fulcrum tartozik. A repülőtér a 23. Légibázishoz tartozik, melyek rövidesen összevonásra kerülnek, parancsnokságuk Varsóban található. Feladatuk csakis az Air Policing, azaz a légtérvédelemre korlátozódik, mely feladatot a Malborkban állomásozó 29-esekkel kéthetes rotációban látják el. Számos ország légierejével ápolnak, szoros kapcsolatot, így évi több hadgyakorlatot is tartanak. Jó hír a típus kedvelőinek, hogy rövidesen megkezdődhet a MiG-29-esek modernizálása, melynek eredményeként üzemidejüket 2029-ig hosszabbítanák meg.
Az előadást követően bemutatták a hajózók felszereléseit, melyet egy jó humorral megáldott fiatal MiG-29-es pilóta prezentált. Ezután közölték a számunkra kedvezőtlen hírt: a rossz időjárás miatt a délelőtti felszállásokat törölték! A bejelentés után a zónába kísértek minket, ahol négy MiG-29-es sorakozott, az egyik teljes harci díszben. A gépek gyönyörü állapotban voltak, megörökítésüket követően megmutatták a kutató-mentő csoportot (a folyamatosan a bázison állomásozó 2. gpr-t), mely egy W-3RL Sokol és egy Mi-2RL helikopterből állt. Mint megtudtuk ez egy 24 órás szolgálat, melynek átadása minden nap 9 és 10 óra között történik. A zónába sétálás közben tájékoztattak minket, hogy a délutáni felszállás várhatóan nem marad el. Utunk következő állomása egy hangár volt, ahol épp egy darabjaira szedett MiG-29-es árválkodott.
A Fulcrum lencsevégre kapása után meglátogattuk a vadászgépek tárolására szolgáló vasbeton fedezékeket, melyek a hidegháborús időket idézték fel. Alig töltöttünk 10 percet a fedezékeknél, máris riadóztattak minket, hogy kocsikba be, mert pár perc múlva levegőbe emelkednek a 29-esek. Szerényen úgy gondoltuk, hogy csak a hajózók épülete mellől fotózhatunk, mikor is a kísérőnk intett egyet, hogy kövessük. Mi csak követtük és követtük, ahol is észbe kaptunk, hogy csak 20-30 méterre vagyunk a pályától!! Ahogy lepakoltuk a fotós felszereléseket, már be is esett egy lengyel C-130-as, majd rövid várakozás után távozott. Időközben a 29-esek is indítottak, majd külön-külön felszállva megkezdték a gyakorló repüléseket. Sajnos a leszállásra már nem maradt idő, mert a hivatalos program szerint 9 és 14 óra között lehettünk a bázison, és bizony 14 óra már bőven elmúlt. A délutánunkat múzeumok és az utak mellé kiállított gépek felkutatásával folytattuk.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.