2024. 11. 03.
Győző
: 408 Ft   : 376 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Véget ért a NATO Tiger Meet 2010

JETfly  |  2010. 10. 20., 13:40

A NATO egyesített légierő és összhaderőnemi gyakorlatának több mint 500 fős állománya teljesítette a kéthetes gyakorlat feladatait. Hétköznapokon délelőtt és délután is számos repülési feladatra kellett felkészülniük mind a pilótáknak, mind a gépeket előkészítő műszaki állománynak.

A betervezett 715 feladatból valóságban 644-et hajtottak végre, ebbe beletartozott a vadászgépek, a helikopterek, az AWACS valamint az elektronikai zavaró (DA-20) és a légi utántöltő gépek (KDC-10, KC-135) „bevetései” is. A vadászgépek hajtották végre azonban az összes légi feladat több mint 90%-át.

A délelőtti felszállások során, tíztől délig általában 50-60 gép szállt fel, majd délután kettő és négy között is ugyanennyi felszállást hajtottak végre. A gyakorlat résztvevői már korán reggel megkezdték a gépek felkészítését és az utolsó leszállások után megtartott elemző megbeszélések végeztével, este nyolcnál korábban sosem tudtak visszatérni szálláshelyükre.

A többnemzeti kötelék (COMAO - Composite Air Operation) gépei, kettő az egy elleni légiharcokat vívtak az „ellenséges” erők (Red Forces) gépei ellen, de különböző típusú gépekből álló egységek egy az egy, kettő az egy illetve kettő a kettő elleni légiharcokban is jeleskedtek, valamint Close Air Support (CAS), High Value Assets (AWACS, VIP gépek kísérése) feladatokat is elláttak. A gyakorlat nagyméretü légtereket igényelt Belgium, Németország, Hollandia és az Északi-tenger felett is.

A gyakorlat részeként helikopteres és szárazföldi speciális egységek vettek részt a CSAR (harci kutató-mentő) feladatokban. Holland Cougar, Chinook, és Apache típusú valamint olasz Agusta-Bell AB. 212 és cseh Mi-24-es típusú helikopterek „pörögtek” az égen, hogy „kimenekítsék” az erdős területen bujkáló, bajba jutotta pilótatársaikat.

A gyakorlat közepén, a hétvége is küzdelemmel telt, mert ekkor rendezték meg a Tiger Games nevü vetélkedőket, melyben kötélhúzás, bambusztorony-építés és íjászat volt a harci feladat. A résztvevő nemzetek pilótái számára pedig a Formális Vacsoraként ismert rendezvény adta meg a lehetőséget, hogy emléktárgyakkal róhassák le tiszteletüket a rendező ország és a Tigris Szövetség elnöksége felé.

Az október 4. és 15. között megtartott NATO egyesített légierő gyakorlat záróünnepségére és nemzeti zászlók levonására a csütörtök délutáni „bevetések” után került sor a Volkel-i bázis úgynevezett Tiger Village-ben.

A nagy leterheltség és a végrehajtott repülési feladatok meghozták gyümölcsüket, mert a záróünnepséget követő hagyományos díjkiosztó során a „Tigris Szövetség” vezetői és két kiemelkedő személyisége, Donald „Don” Verhees, az amerikai légierő nyá. ezredese valamint Roland „Doc” Kauschmann, a német légierő orvos ezredese adta át az „Ezüst Tigris” díjat a mindenben legjobb teljesítményt nyújtó, a cseh 211.-es Gripen század tagjainak, illetve a legszebben festett gépnek idén a török légierő 192 Filo század F-16-osait látták a bírák.

A 2010. évi Tiger Meet tagjai a háromszoros „Tiger, Tiger Tiger” felkiáltással búcsúztatták el a gyakorlatot és már a következő év májusában, a franciaországi Cambrai légibázisra szervezett jubileumi, 50. „NATO Tiger Meet 2011”-re készülnek.

A magyarok számára különösen fontos a jövő évi Tiger Meet-en való részvétel. A tavalyi gyakorlaton nyújtott teljesítmény, illetve a „Tiger Meet” szelleméhez való hozzáállás valamint az összes résztvevő nemzet képviselőinek ajánlása alapján a kecskeméti „Pumák” akkor előfelvételt nyertek „Tigrisek” közé. Ez két év próbaidőt jelent és csak utána lehetnek teljes jogú tagok, vagyis 2011-ben az 50. Tiger Meet-en!

Mindehhez a következő évben is részt kell venniük a „Tiger Meet” összhaderőnemi gyakorlaton, ahol teljesítményben, szakmaiságban és szellemiségben is magas színvonalon kell teljesíteniük, hogy a már két gyakorlatba eddig befektetett anyagi és szakmai tőke megtérülhessen, pilótáink és müszaki szakembereink méltó elismertséget kaphassanak a NATO egységei között.

Silver Tiger Trophy

211th Tactical Squadron

Cseh Köztársaság

Legjobb Repülő Egység

338 Skvadron

Norvégia

Tiger Games győztese

211th Tactical Squadron

Cseh Köztársaság

Legszebb Tigris Öltözet

21 Gruppo

Olaszország

Legszebb repülőgép festés

192 Filo

Törökország

A Tiger Meet 2010 résztvevő egységei

Század

Repülőgéptípus

31 Sqn (Belgium)

F-16AM/BM

EC01.012 (Franciaország)

Mirage 2000C/B

ECE 05.330 (Franciaország)

Mirage 2000D

221 Sqn (Cseh Köztársaság)

Mi-24V Hind

AG 51 (Németország)

Tornado IDS

211 Sqn (Cseh Köztársaság)

JAS-39C/D Gripen

21 Gruppo (Olaszország)

AB-212ICO

313 Sqn (Hollandia)

F-16AM/BM

338 Sqn (Norvégia)

F-16AM/BM

59/1 Sqn (Magyarország)

JAS-39C/D Gripen

1 Sqn (NATO)

E-3A Sentry (AWACS)

321 Sqn (Németország)

Tornado ECR

192 Sqn (Törökország)

F-16C/D

Galéria: Véget ért a NATO Tiger Meet 2010

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 15., 16:45
A HadERŐ című műsor október 15-i adásában folytatódott a Magyar Légierő KC-390-es szállító repülőgépének bemutatása: Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
2024. 10. 22., 15:15
A közös védelmi képességek fejlesztése és a kölcsönös támogatás elengedhetetlen a stabilitás megőrzéséhez Közép-Európában – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Robert Kaliňák szlovák miniszterelnök-helyettessel folytatott kétoldalú tárgyalása után, Kecskeméten, október 22-én.
2024. 10. 15., 09:09
Gyermekkorukban sokan szeretnének vadászpilóták lenni, de legtöbbjüknek ez nem sikerül, a pályaválasztáshoz érve már régen letesznek ezen álmukról. Vimpek Balázs, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési alapképzési szak, állami légijármű-vezetői szakirány hallgató zászlósa nem ehhez a táborhoz tartozik, ugyanis a közelmúltban nagy lépést tett álmai beteljesüléséért.
2024-10-29 09:36:22
Kezdetét vette a téli menetrendi időszak, amelyben az Air France hat, a KLM pedig egy új célállomást kínál utasainak, és több meglévő útvonalon is bővíti a kínálatot. A KLM valamennyi Boeing 787-es és 777-es repülőgépén bevezeti a Premium Economy szolgáltatást, míg az Air France az év végétől elérhetővé teszi új La Première első osztályát egyes járatain.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 30., 22:50
Airton Manuel Rodrigues, a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártó vállalata, az Embraer oktató- és tesztpilótája úgy fogalmazott, az átképzésen részt vevő magyar katonák kiválóan teljesítettek az elméleti és a szimulátoros képzés során.
2024. 10. 28., 11:12
Ebben a bejegyzésben folytatjuk tavasszal megkezdett sétánkat a USS Harry S. Truman repülőgép-hordozó kilenc repülőszázadának gépei között.
2024. 10. 21., 11:48
A hadrendben álló legkisebb forgószárnyas, melynek szerepe mégis nagy.
2024. 10. 18., 11:08
A roncs legértékesebb része a Daimler-Benz 605-ös típusú motor, amelyet három és fél méter mélyről ástak ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.