Közép-Európa volt szocialista országainak jó része az elmúlt 10 évben azon volt, hogy megszabaduljon az ex-szovjet haditechnikától és azt fejlett nyugatira cserélje. Ezt a legjobban Lengyelországban hajtották végre, ahol volt pénz és kellő elhatározás is egy időben a légierő modernizációjára, így mára már rendszerben állnak az új gyártású, Block 52+ változatú F-16 Fighting Falcon vadászgépek. Azonban egy légierő működéséhez elengedhetetlen a pilóta-utánpótlás, amit modern kiképzőgépekkel lehet biztosítani.
Ezt a szerepkört NATO-szövetségesünknél jelenleg a hazai gyártású TS-11 Iskra tölti be, erre kerülnek a növendékek a szintén lengyel PZL-130 után. Azonban e repülőgépeket még az 1960-as évek közepén gyártották, így már jóval 40 felett járnak a még repülőképes példányok. A Lengyel Légierő még körülbelül 54-et tart rendszerben a típusból, mellyel a ’normál’ repülőkiképzésen túl gyakorolható a földi csapásmérés is, ugyanis az Iskra rendelkezik egy beépített 23 mm-es gépágyúval és külső felfüggesztési pontokkal is, melyekre 400 kg-nyi fegyverzet függeszthető.
A légierő modernizálásához hozzátartozik a TS-11 flotta cseréje is. A lengyel felső vezetés ezt 16 új, a 21. század igényeinek megfelelő haladó szintü sugárhajtású kiképző-repülőgéppel képzelte el. A cél érdekében szeptember 2-án a Védelmi Minisztérium megkezdte a tender előkészítését, amelyet majd október 4-én írnak ki. Mostantól kezdve várják az ajánlatokat, amiket első körben megvizsgálnak, hogy megfelelnek-e az alapvető követelményeknek, majd innen lehet továbbjutni a második, immáron ’éles’ fordulóba.
A pályázat egészen pontosan egy Integrált Repülőkiképző Rendszer (Integrated Aviation Personnel Training System) felállítását célozza meg, ennek csak egy részét jelenti majd a 16 repülőgép. A megszokott logisztikai csomag, üzemeltetési és karbantartási dokumentációk és az alkalmazó személyzetek felkészítése mellett magának a kiképzési szisztémának a felépítése is rendkívül fontos, lévén Lengyelország számár kiemelt prioritású a teljes körü NATO-kompatibilitás és világszínvonal. Mivel pedig a légierő új első vonalbéli harci repülőgépe már egészen más kiképzési rendszert követel, mint a régi szovjet típusok, így most ennek a reformját is megejtik a repülőgép-beszerzéssel egyetemben.
Emellett fontos megjegyezni, hogy az F-16-re kerülő hajózókat jelenleg az Egyesült Államokban képzik ki T-38 típuson, ám ez csak 2015-ig tart, ugyanis akkor jár le a lengyelek szerződése az USA-val.
A tenderre pályázók között lesz minden bizonnyal a dél-koreai KAI T-50 Golden Eagle, az olasz Aermacchi M-346 Master, a brit Hawk. A beszerzésre a Védelmi Minisztérium 1,45 milliárd zlotyit (450 millió dollár) különített el. A légierő a gépeket 2013 és 2015 között szeretné kézhez kapni és üzembe állítani, hogy a fent említett szerződés lejártának idejére már müködő kiképző rendszerük legyen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.