Közép-Európa volt szocialista országainak jó része az elmúlt 10 évben azon volt, hogy megszabaduljon az ex-szovjet haditechnikától és azt fejlett nyugatira cserélje. Ezt a legjobban Lengyelországban hajtották végre, ahol volt pénz és kellő elhatározás is egy időben a légierő modernizációjára, így mára már rendszerben állnak az új gyártású, Block 52+ változatú F-16 Fighting Falcon vadászgépek. Azonban egy légierő működéséhez elengedhetetlen a pilóta-utánpótlás, amit modern kiképzőgépekkel lehet biztosítani.
Ezt a szerepkört NATO-szövetségesünknél jelenleg a hazai gyártású TS-11 Iskra tölti be, erre kerülnek a növendékek a szintén lengyel PZL-130 után. Azonban e repülőgépeket még az 1960-as évek közepén gyártották, így már jóval 40 felett járnak a még repülőképes példányok. A Lengyel Légierő még körülbelül 54-et tart rendszerben a típusból, mellyel a ’normál’ repülőkiképzésen túl gyakorolható a földi csapásmérés is, ugyanis az Iskra rendelkezik egy beépített 23 mm-es gépágyúval és külső felfüggesztési pontokkal is, melyekre 400 kg-nyi fegyverzet függeszthető.
A légierő modernizálásához hozzátartozik a TS-11 flotta cseréje is. A lengyel felső vezetés ezt 16 új, a 21. század igényeinek megfelelő haladó szintü sugárhajtású kiképző-repülőgéppel képzelte el. A cél érdekében szeptember 2-án a Védelmi Minisztérium megkezdte a tender előkészítését, amelyet majd október 4-én írnak ki. Mostantól kezdve várják az ajánlatokat, amiket első körben megvizsgálnak, hogy megfelelnek-e az alapvető követelményeknek, majd innen lehet továbbjutni a második, immáron ’éles’ fordulóba.
A pályázat egészen pontosan egy Integrált Repülőkiképző Rendszer (Integrated Aviation Personnel Training System) felállítását célozza meg, ennek csak egy részét jelenti majd a 16 repülőgép. A megszokott logisztikai csomag, üzemeltetési és karbantartási dokumentációk és az alkalmazó személyzetek felkészítése mellett magának a kiképzési szisztémának a felépítése is rendkívül fontos, lévén Lengyelország számár kiemelt prioritású a teljes körü NATO-kompatibilitás és világszínvonal. Mivel pedig a légierő új első vonalbéli harci repülőgépe már egészen más kiképzési rendszert követel, mint a régi szovjet típusok, így most ennek a reformját is megejtik a repülőgép-beszerzéssel egyetemben.
Emellett fontos megjegyezni, hogy az F-16-re kerülő hajózókat jelenleg az Egyesült Államokban képzik ki T-38 típuson, ám ez csak 2015-ig tart, ugyanis akkor jár le a lengyelek szerződése az USA-val.
A tenderre pályázók között lesz minden bizonnyal a dél-koreai KAI T-50 Golden Eagle, az olasz Aermacchi M-346 Master, a brit Hawk. A beszerzésre a Védelmi Minisztérium 1,45 milliárd zlotyit (450 millió dollár) különített el. A légierő a gépeket 2013 és 2015 között szeretné kézhez kapni és üzembe állítani, hogy a fent említett szerződés lejártának idejére már müködő kiképző rendszerük legyen.
Immár 16. állomásához érkezett a Hadak útján sorozat a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtárban. Az előadások célja, hogy hadtörténeti ismereteket adjanak át az érdeklődőknek, valamint, hogy bemutassák a nagykanizsai, illetve zalai kötődéssel rendelkező katonahősöket.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.