2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Izrael kiképzőgépeket bérel

JETfly  |  2010. 08. 31., 10:43

Az Izraeli Önvédelmi Erők (IDF) létezésének közel fél évszázada során mindig is a minőségi fölényre törekedett ellenfeleivel szemben. Ez azonban rengeteg pénzbe került és kerül ma is, főleg, ha olyan egyébként is pénzfaló haderőnemről beszélünk, mint a légierő, jelen esetben az Izraeli Légi- és Űrerők (IASF). Most, mikor a gazdasági válság hatásai elérnek szépen lassan mindenhová, a Közel-Kelet legerősebb légierejének is szorosabbra kell húznia a derékszíjat.

Ez pedig megnyilvánul a szervezet müködésének minden területén, alul és fölül egyaránt. Annak ellenére, hogy a méregdrága F-35 Lightning II rendszeresítésre kerül, még nem biztos, hogy olyan rózsás anyagi helyzetben lenne az IASF. A flotta pedig kérlelhetetlenül öregszik, az üzemidejük végét járó repülőgépek cseréjéről pedig gondoskodni kell. Izraelben az egyik legfontosabb most a haladó, sugárhajtású katonai kiképző repülőgépek beszerzése. Ezt a kategóriát jelenleg a TA-4-J/H Skyhawk tölti be.

Azonban a helyiek által ’Ayit’ (Sólyom) néven rendszeresített típus első példányai 1967-ben kerültek a zsidó államba az Egyesült Államoktól kapott katonai segély első tagjaiként. Azóta részt vettek az 1973-as és 1982-es háborúkban is, mikor pedig kivonták őket az első vonalból, kiképzőgépként repültek tovább. Mára azonban végleg lejárt az idejük, még a folyamatos modernizálások és a kiváló karbantartás mellett sem maradhatnak huzamosabb ideig szolgálatban. Ez a helyzet állt elő az egyel alacsonyabb kategóriában is, ott a Fouga Magistert váltotta a Beechraft T-6 Texan II.A TA-4 helyére két komoly pályázó van, a dél-koreai KAI T-50 Golden Eagle és az olasz Aermacchi M-346. Előbbi még csak hazai pályán repül, utóbbi viszont már bezsebelt egy szingapúri megrendelést. Képességeiket tekintve nincs sok különbség közöttük, mindkettő a legfejlettebb megoldásokat alkalmazza a fedélzeti elektronika terén, kiválóan megfelelnek a 4+, 4++ és 5. generációkra való kiképzésre.

Az olaszok jelentős lobbizást folytatnak termékük mellett politikai téren is, Silvio Berlusconi miniszterelnök izraeli kollégájával, Benjámin Netanjahuval is találkozott annak érdekében, hogy meggyőzze róla: a talján típus mutatna a legjobban Dávid-csillagos szerelésben. Természetesen a dél-koreaiak is nyomultak, több izraeli pilóta is elutazott Ázsiába, hogy kipróbálja a Golden Eagle képességeit. További adu lehet a kezükben, hogy a T-50 fejlesztéséből az amerikai Lockheed Martin is benne volt egy nagy lapáttal, így ők is bedobhatják a kapcsolataikat, ha arról van szó.

 

T-50 Golden Eagle

Ami pedig a költségcsökkentéseket illeti, nos, úgy néz ki, hogy a TA-4 váltótípusát nem az IASF fogja megvenni. Ugyanis a légierő vezetősége megegyezett két hazai repülőgép-ipari vállalattal (Israeli Aircraft Industries és Elbit Systems), hogy ők veszik meg és üzemeltetik majd a repülőgépeket, a fegyveres erők pedig utólag kifizetik nekik a repült órák díját, de fennáll a lehetősége, hogy magukat a kiképzőket is átveszik, amint lesz rá keret. Így jelentős összegeket takaríthatnak meg, amire nagy szükségük van mostanság, mivel csökkent a költségvetésük.

 

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024-07-19 10:30:07
Újabb repülőgépekre adott le megrendelést a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, amellyel cargo részlegének flottája jövőre 17 példányosra bővül. Az új Boeing 777F gépek csatlakozásával az Emirates SkyCargo 30 százalékkal növeli főfedélzeti rakománykapacitását, hosszú távú megoldást kínálva a keresletnövekedésre.
2024-07-16 09:26:41
Újabb két Airbus H225M közepes többcélú helikopter érkezett Magyarországra hétfőn – közölte a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf elmondta: a most érkező gépekkel tízre nőtt a Magyar Honvédségben a H225M típusú helikopterek száma.
2024-07-13 16:00:08
„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 26., 09:45
Június 26-án megjelent az Aranysas magazin 2024. augusztusi lapszáma!
2024. 07. 25., 11:03
A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség támogatásával a Dél-Zalai Aeroclub nemrégiben ifjúsági toborzó tábort tartott a nagykanizsai repülőtéren nyolc, 12 és 15 év közötti nagykanizsai, szepetneki és zalakarosi fiatal részvételével.
2024. 07. 22., 09:18
Április elsején egy újabb fejezet zárult le a nagygépes repülés történetében. Ezen a napon teljesítette utolsó feladatát a NASA DC-8-as kutató repülőgépe.
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.