2025. 03. 25. kedd
Irén, Írisz
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Izrael kiképzőgépeket bérel

JETfly  |  2010. 08. 31., 10:43

Az Izraeli Önvédelmi Erők (IDF) létezésének közel fél évszázada során mindig is a minőségi fölényre törekedett ellenfeleivel szemben. Ez azonban rengeteg pénzbe került és kerül ma is, főleg, ha olyan egyébként is pénzfaló haderőnemről beszélünk, mint a légierő, jelen esetben az Izraeli Légi- és Űrerők (IASF). Most, mikor a gazdasági válság hatásai elérnek szépen lassan mindenhová, a Közel-Kelet legerősebb légierejének is szorosabbra kell húznia a derékszíjat.

Ez pedig megnyilvánul a szervezet müködésének minden területén, alul és fölül egyaránt. Annak ellenére, hogy a méregdrága F-35 Lightning II rendszeresítésre kerül, még nem biztos, hogy olyan rózsás anyagi helyzetben lenne az IASF. A flotta pedig kérlelhetetlenül öregszik, az üzemidejük végét járó repülőgépek cseréjéről pedig gondoskodni kell. Izraelben az egyik legfontosabb most a haladó, sugárhajtású katonai kiképző repülőgépek beszerzése. Ezt a kategóriát jelenleg a TA-4-J/H Skyhawk tölti be.

Azonban a helyiek által ’Ayit’ (Sólyom) néven rendszeresített típus első példányai 1967-ben kerültek a zsidó államba az Egyesült Államoktól kapott katonai segély első tagjaiként. Azóta részt vettek az 1973-as és 1982-es háborúkban is, mikor pedig kivonták őket az első vonalból, kiképzőgépként repültek tovább. Mára azonban végleg lejárt az idejük, még a folyamatos modernizálások és a kiváló karbantartás mellett sem maradhatnak huzamosabb ideig szolgálatban. Ez a helyzet állt elő az egyel alacsonyabb kategóriában is, ott a Fouga Magistert váltotta a Beechraft T-6 Texan II.A TA-4 helyére két komoly pályázó van, a dél-koreai KAI T-50 Golden Eagle és az olasz Aermacchi M-346. Előbbi még csak hazai pályán repül, utóbbi viszont már bezsebelt egy szingapúri megrendelést. Képességeiket tekintve nincs sok különbség közöttük, mindkettő a legfejlettebb megoldásokat alkalmazza a fedélzeti elektronika terén, kiválóan megfelelnek a 4+, 4++ és 5. generációkra való kiképzésre.

Az olaszok jelentős lobbizást folytatnak termékük mellett politikai téren is, Silvio Berlusconi miniszterelnök izraeli kollégájával, Benjámin Netanjahuval is találkozott annak érdekében, hogy meggyőzze róla: a talján típus mutatna a legjobban Dávid-csillagos szerelésben. Természetesen a dél-koreaiak is nyomultak, több izraeli pilóta is elutazott Ázsiába, hogy kipróbálja a Golden Eagle képességeit. További adu lehet a kezükben, hogy a T-50 fejlesztéséből az amerikai Lockheed Martin is benne volt egy nagy lapáttal, így ők is bedobhatják a kapcsolataikat, ha arról van szó.

 

T-50 Golden Eagle

Ami pedig a költségcsökkentéseket illeti, nos, úgy néz ki, hogy a TA-4 váltótípusát nem az IASF fogja megvenni. Ugyanis a légierő vezetősége megegyezett két hazai repülőgép-ipari vállalattal (Israeli Aircraft Industries és Elbit Systems), hogy ők veszik meg és üzemeltetik majd a repülőgépeket, a fegyveres erők pedig utólag kifizetik nekik a repült órák díját, de fennáll a lehetősége, hogy magukat a kiképzőket is átveszik, amint lesz rá keret. Így jelentős összegeket takaríthatnak meg, amire nagy szükségük van mostanság, mivel csökkent a költségvetésük.

 

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.