2024. 11. 09. szombat
Tivadar
: 406 Ft   : 377 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tisztelgés az ég katonái előtt

JETfly  |  2010. 08. 16., 11:41

Augusztus tizenötödike, Nagyboldogasszony napjának ünnepe, egyben a Repülők Napja is. Ennek tiszteletére gyűltek össze pénteken, Veszprémben, az ország minden tájáról a veterán katonák, és tartottak megemlékezést a magyar repülés történetének 100. évfordulója alkalmából. A rendezvényen részt vett Benkő Tibor altábornagy, HM Honvéd Vezérkar főnöke is.

A rendezvényen megjelent vendégeket Gödri Dezső nyugállományú alezredes, a Veszprém Megyei Veterán Repülők Szervezetének ügyvezető elnöke köszöntötte, majd Kositzky Attila nyugállományú altábornagy tartotta meg megemlékező előadását.

Kositzky Attila a bevezetőjében elmondta: a magyar repülés története egészen pontosan 1910. július 22-én kezdődött, amikor Petróczy István százados, Leopold Schmidt professzor, vizsgabiztos előtt letette a „repülési pilótavizsgát”. Az ezt követő évtizedben Petróczy százados rendkívül nagy tapasztalatot szerzett a repülésben, a repüléshez kapcsolódó feladatok szervezésében, de ennek ellenére 1922-ben nyugállományba helyezték. Mint nyugdíjas katona részt vett a húszas és harmincas években, a „titkos légierő” felállításával kapcsolatos feladatok végrehajtásában és segítette a fiatalok kiképzését, a repülőgép-vezetők felkészítését.

Az előadó hangsúlyozta: az 1910-es években a magyar repülőgépek tervezése és gyártása a fénykorát élte. Ezekben az években nagyon sok magyar tervezésü és gyártmányú repülő emelkedhetett fel a levegőben és ezzel együtt rengeteg olyan tudós ember is élt az országban, akik kiemelkedőt alkottak a repülőgépek fejlesztésében. Ugyanakkor a repülőgépek elterjedésével – emelte ki Kositzky tábornok – bekövetkeztek az első balesetek és katasztrófák is.

Az első magyar repülőbaleset halottja Takács Sándor volt, aki 1912-ben zuhant le a gépével. Ekkor vetődött fel az az igény, hogy ki kellene dolgozni a repülésbiztonsági rendszabályokat. Ugyancsak megfogalmazódott, hogy ezen szabályok betartását szükséges fokozottan ellenőrizni. Az első világháborúban több neves pilótánk is volt, akik a fronton sorra nyerték a légi ütközeteket, és – tette hozzá a nyugállományú altábornagy – ezekben az években 400–450 magyar repülőgép volt bevethető.

Az első világháborút lezáró trianoni békeszerződés a légierőt is teljesen szétverte, a repülőgépek gyártását végző üzemeket leszerelték. Szerencsére megmaradt az a mérnöki és szakmunkási gárda, akik a repülőgép gyártásban tapasztalatokkal rendelkeztek. Ez utóbbi tette lehetővé azt, hogy amikor a nyugati ellenőrzések lazábban lettek, vagyis a harmincas évek végén, a magyar katonai repülőgépgyártás újra feléledt – hangsúlyozta Kositzky Attila. E tevékenységnek volt a produktuma a „Sólyom” vére hallgató felderítő repülőgép, vagy a teljesen magyar tervezésü és gyártású „Ezüstnyíl”.

A második világháborút végén aláírt békediktátumban újra szabályozták a magyar légierő létszámát, a gyárakat leszerelték és külföldre vitték. Ekkor a repülők fejlesztésével foglalkozó tudósok és szakemberek többsége külföldre, nyugatra menekült. Olyan mérnökökről volt szó – fogalmazott az előadó –, akik az elkövetkező években, külföldön lettek naggyá tudásukkal, s ezekben az országokban jelentősen hozzájárultak a repülés továbbfejlődéséhez, valamint az ürrepülés kialakulásához.

Kositzky Attila kiemelte azt is, hogy a Magyarországot körbevevő államokban érdekesen alakult a katonai repülőgépgyártás története. Ausztria kivételével szinte mindenütt voltak fejlesztések, és gyártottak repülőgépet is. Nekünk azonban csak a sportrepülő, a vitorlázó, és a robotrepülőgép fejlesztés és gyártás maradt. A honvédséghez a katonai repülők, csaknem kizárólag a Szovjetunióból érkeztek.

Előadása végén a tábornok megjegyezte: „ Szerénytelenség nélkül elmondhatom, hogy a repülés száz évének része az a negyvenhárom év is, amit én aktív repüléssel töltöttem el”.

Ezt követően a vendégek a helyőrségi klub előtt felállított emlékmünél folytatták a megemlékezést. Gödri Dezső ügyvezető elnök beszédében szólt a repülés áldozatairól. Elmondta: ez a hely a hősi halott magyar pilótáknak állít méltó emléket. A szoborkompozícióhoz tartozik egy emlékkönyv is, amelyben 905 nevet tartanak nyilván, ám sajnos ez a névsor, az elmúlt egy évben hárommal nőtt. Hozzátette: az emlékmü egyben a katonatársadalom összefogásának jelképe is.

Az emlékmüvet Oláh Emil alezredes, tábori lelkész szentelte meg. Beszédében kiemelte: olyan katonáknak állít emléket, akik a mindennapjaikat úgy élték meg, hogy nem tudhatták, hogy a holnap mit tartogat számukra.

A megemlékezés koszorúzással, a hősi halált halt repülőgép vezetők előtti tisztelgéssel zárult. A veteránrepülők az ünnepségre hozott ENSZ zászlóval, a napjaink hadmüveleti területein, szolgálatteljesítés közben meghalt repülőgép vezetőire emlékeztettek.Többek között megkoszorúzta az emlékmüvet Benkő Tibor altábornagy, a HM Honvéd Vezérkar főnöke is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 25., 16:45
Egyedülálló lehetőséget biztosít a fiatalok számára az Ifjúsági Pilóta Program, amely 2025 januárjában indul el a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alatt - jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter, október 24-én, csütörtökön.
2024. 10. 15., 16:45
A HadERŐ című műsor október 15-i adásában folytatódott a Magyar Légierő KC-390-es szállító repülőgépének bemutatása: Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
2024. 10. 22., 15:15
A közös védelmi képességek fejlesztése és a kölcsönös támogatás elengedhetetlen a stabilitás megőrzéséhez Közép-Európában – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Robert Kaliňák szlovák miniszterelnök-helyettessel folytatott kétoldalú tárgyalása után, Kecskeméten, október 22-én.
2024-10-30 13:45:35
A 2024-2025-ös téli menetrendjében a Wizz Air öt új célállomást tesz elérhetővé Budapestről: Genovába, Gran Canariára, Salernóba, Memmingenbe, és Marrákesbe is indul közvetlen járat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Budapestről így már összesen 32 ország 71 repülőterére lehet a Wizz Airrel utazni, ezzel a magyar fővárosból érhető el a légitársaság legtöbb desztinációja.
2024-10-29 16:45:00
A légitársaság 1,5 millió utast és több mint 77 ezer tonna rakományt szállított egy évtized alatt a magyar főváros és a közel-keleti metropolisz között, hozzájárulva ezzel a magyar turizmus és kereskedelmi kapcsolatok bővüléséhez.
2024-10-29 09:36:22
Kezdetét vette a téli menetrendi időszak, amelyben az Air France hat, a KLM pedig egy új célállomást kínál utasainak, és több meglévő útvonalon is bővíti a kínálatot. A KLM valamennyi Boeing 787-es és 777-es repülőgépén bevezeti a Premium Economy szolgáltatást, míg az Air France az év végétől elérhetővé teszi új La Première első osztályát egyes járatain.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 06., 16:31
A Dél-alföldi régió nyugállományú katonáinak és honvédségi nyugdíjasoknak szerveztek találkozót ma az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár bázisán.
2024. 11. 05., 09:52
A műszeres leszállító rendszer iránysáv- és siklópályaadóinak ellenőrzésével és beállításával a munka nem ért véget, hiszen a leszállást segítő további rádió- és fénytechnikai eszközök is ellenőrzésre vártak.
2024. 11. 04., 10:30
Kereskedelmi forgalomban mindenféleképpen: tudniillik a hétvégén repülte utolsó útját a QantasLink VH-YQS lajstromjelű gépe.
2024. 10. 30., 22:50
Airton Manuel Rodrigues, a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártó vállalata, az Embraer oktató- és tesztpilótája úgy fogalmazott, az átképzésen részt vevő magyar katonák kiválóan teljesítettek az elméleti és a szimulátoros képzés során.

  Legfrissebbek most

2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.