2025. 06. 21. szombat
Alajos, Leila
: 403 Ft   : 350 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülőtábor: töretlen siker nyolc éve

JETfly  |  2010. 08. 02., 12:37

„Az év legsikeresebb pályára irányító rendezvénye!” Minden esztendőben így értékelik a szervezők a nyaranta megrendezett pályára irányító repülőtáborokat Szolnokon. A tábornak köszönhetően az elmúlt nyolc évben számos fiatal ismerkedett meg a repülés szépségeivel. Közülük vannak olyanok is, akik ma már pilótaként szolgálnak a Magyar Honvédségben.

Az MH Összhaderőnemi Parancsnokság Repülőfelkészítési Osztálya (RFO) és a HM Zrínyi Nonprofit Kft. által szervezett Pályára Irányító Repülőtáborok története 2002-ig nyúlik vissza. Első alkalommal, még „kísérleti jelleggel” szervezték meg a tábort, akkor mindössze három héten keresztül, összesen 45 fiatal vehetett részt a rendezvényen. A próbálkozás azonban beváltotta a hozzá füzött reményeket, így a következő esztendőben már több turnust szerveztek és több érdeklődőt vártak Szolnokra – mondta el Nagy István ezredes, akivel a repülőtáborok elmúlt nyolc évéről beszélgettünk.

Az RFO parancsnoka hozzátette: a tábor megszervezésének ötletét az adta, hogy fel kívánták kelteni a fiatalok érdeklődését a katonai repülés és természetesen a hivatásos katonai pálya iránt. Egy olyan tömegbázist szerettek volna kialakítani, amelyből ki lehet válogatni a repülés iránt érdeklődő, és a pályára egészségügyileg is alkalmas fiatalokat.

Mint a főtiszttől megtudtuk: már a rendszerváltás előtt voltak hasonló kezdeményezések. A „szakmát” 1990 előtt kezdő vadászpilóták nagy többsége az egykori MHSZ kiképzésein ismerkedett meg a repülés alapjaival. Általában Békéscsabán vettek részt 15 órás kiképzésen, amelynek végére egyedül is képesek voltak repülni.

A Pályára Irányító Repülőtáborok célja ezzel szemben sohasem az önálló repülés volt – mondta Nagy ezredes –, hanem az, hogy a táborozók megismerkedjenek a szakma szépségeivel, s testközelből szerezzenek benyomásokat a katonai pilóták mindennapi életéről. A repülőtáborra már az első években is többszörös volt a túljelentkezés, amely arra késztette a szervezőket, hogy a lehetőségük szerint minél több fiatal számára tegyék lehetővé a részvételt. Éppen ezért 2005-től a korábbi tizenöt helyett már hetenként húsz-húsz fiatal táborozhatott Szolnokon, 2007-től pedig a korábbi háromról hatra emelték a turnusok számát. Sajnos idén, anyagi okok miatt, ismét csak négy turnust tudott megszervezni az RFO – árulta el a parancsnok, hozzátéve: az idei tábor június 28-án kezdődött és július 23-án ért véget. 

A Pályára Irányító Repülőtábort minden fórumon sikeresnek ítélik meg – tudtuk meg Nagy ezredestől –, a szervezők számára a siker fokmérője azonban az, hogy a résztvevők közül hányan jelentkeznek a Magyar Honvédség kanadai repülőgépvezető-képző programjára, az NFTC-re. A repülőtábor ugyanis gyakorlatilag a kezdő szakasza az NFTC-képzésnek. Az elmúlt években a táborlakók közel harmada adta be a jelentkezését, sajnos azonban egészségügyi okok miatt sokan már az „első körben” kirostálódtak. Mondhatni: ez természetes is, hiszen vadászpilótának és helikopter-vezetőnek tényleg csak azok alkalmasak, akik „makkegészségesek”. Hosszú évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy átlagosan száz jelentkezőből maximum tíz felel meg a több napig tartó alapos és nagyon szigorú orvosi alkalmassági vizsgálaton. Éppen ezért nagy sikerként könyvelhető el az, hogy ma már tíz olyan pilótája van a Magyar Honvédségnek, akik egykoron a pályára irányító repülőtáborban jelentkeztek az NFTC-képzésre. Egy részük már visszatért Kanadából, de vannak olyanok is, akik majd még csak a közeljövőben utaznak a tengerentúlra.

Az RFO parancsnoka kérdésünkre válaszolva elmondta azt is, hogy ebben az évben változott a tábor célcsoportja is. Korábban a főiskolák és egyetemek végzős évfolyamaira járó lányokat és fiúkat csábították Szolnokra, idén azonban már elsősorban a 18–21 éves korosztályt várták. Mindennek az az oka, hogy az NFTC idén és jövőre induló kurzusaiban már minden „kiadó” helyre megtalálták az alkalmas jelentkezőt. Kanadában egyébként minden esztendőben hét-hét magyar pilótajelölt kezdheti meg, a legjobb esetben is 22 hónapig tartó kiképzést.

A Pályára Irányító Repülőtáborokkal kapcsolatban Nagy István ezredes elmondta azt is, hogy a turnusok programja az elmúlt években szinte alig változott. A hétfőn érkező táborlakókra az első nap délutánján már repülés vár, majd másnap – a délelőtti repüléseket követően – megismerkednek a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázissal. Ennek során nemcsak a vadászgépeket tekinthetik meg testközelből, hanem egy AN–26-os szállító-repülőgéppel végrehajtott útvonalrepülésen is részt vehetnek.

A tábor harmadik napján egész napos repülés vár a fiatalokra, mégpedig a szolnoki Honvéd Sportrepülő Egyesület (HSE) által üzemeltetett ZLIN–43-as típusú kisrepülőgépen, valamint FALKE típusú motoros vitorlázó-repülőgépeken. A HSE, több évtizedes gyakorlattal rendelkező oktatói – akiknek többsége még ma is aktív, vagy már nyugállományú katonai pilóta – 2002 óta minden évben segítik a tábor sikeres megrendezését.

Az egy hetes turnus negyedik napján többnyire a szolnoki helikopterbázissal ismerkednek meg a táborlakók. Általában Mi–8-as, Mi–17-es szállítóhelikopterekkel, valamint Mi–24-es harci helikopterekkel is van módjuk repülni, s megtekintik a bázis szomszédságában található repülőmúzeumot is. Az utolsó napon pedig búcsúrepülés, valamint egy, az NFTC-vel kapcsolatos előadás vár a lányokra és a fiúkra.

– Tapasztalatom szerint a fiataloknak a repülésen kívül leginkább az tetszik a táborban, hogy személyesen is megismerkedhetnek a Magyar Honvédség pilótáival. Esetleg olyanokkal is, akik korábban ugyancsak a Pályára Irányító Repülőtáborban ismerkedtek meg a repülés szépségeivel. Az ő történeteik általában mindenkit nagyon érdekelnek – mondta az RFO parancsnoka, akitől megtudtuk azt is, hogy természetesen a jövő évben is szeretnének repülőtáborokat szervezni a fiatalok számára.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 20., 07:00
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2025. 06. 03., 09:15
A MiG-21-es Fishbedek hosszú évtizedeken át számos ország katonai repülőteréről felszállva védték a légteret. Nem csak a Varsói Szerződés tagállamainak volt alaptípusa, de különböző modifikációik alaposan kivették a részüket a 20. század helyi háborúiban is.
2025-06-02 14:07:00
Civilek, majd diplomaták kimenekítése, a művelet szempontjából kritikus, szenzitív anyagok megszerzése és katapultált pilóták felkeresése, majd kimenekítése – a nehézségi szint egyre nőtt, a kihívások komplexitásával egyetemben a Fire Blade 2025 gyakorlaton, ahol kevesebb, mint 24 óra állt a hajózók rendelkezésére, hogy kidolgozzák műveleti tervüket.
2025-05-29 18:15:53
Átadták a Pápán települő Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) szimulátorát az MH 47. Bázisrepülőtéren – mindez mérföldkövet jelent a program szakembereinek felkészülésében, hiszen a C-17-es repülőgépek kezelőszemélyzete szinten tartó és képességfejlesztő szimulációs felkészítéseit már hazánkban is teljesíteni tudja.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 06. 20., 09:30
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál rendszeres kiképzési repülésekkel tudják biztosítani, hogy minden körülmények között bevethető képességet adjanak.
2025. 06. 18., 10:48
Magyar eszközökkel, magyar légtérben és magyar oktatói gárdával folytatódik a hazai vadászpilóták képzése. A nemzetközileg megnövekedett presztízsű katonai szakma utánpótlásáról és az újonnan beszerzett kiképző gépekről beszélgettek a Spirit FM Katonadolog műsorának legutóbbi adásában.
2025. 06. 17., 12:39
Kiemelt látogatói nap a Saber Guardian 2025 nemzetközi gyakorlaton.
2025. 06. 16., 11:41
Az ötvenes években egy együléses, egy hajtóműves, szuperszonikus vadászgép jelent meg az amerikai haditengerészetnél, az F8U-1 Crusader.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.

  NÉPSZERŰ HÍREK