2024. 05. 27. hétfő
Hella
: 386 Ft   : 356 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülőtábor: töretlen siker nyolc éve

JETfly  |  2010. 08. 02., 12:37

„Az év legsikeresebb pályára irányító rendezvénye!” Minden esztendőben így értékelik a szervezők a nyaranta megrendezett pályára irányító repülőtáborokat Szolnokon. A tábornak köszönhetően az elmúlt nyolc évben számos fiatal ismerkedett meg a repülés szépségeivel. Közülük vannak olyanok is, akik ma már pilótaként szolgálnak a Magyar Honvédségben.

Az MH Összhaderőnemi Parancsnokság Repülőfelkészítési Osztálya (RFO) és a HM Zrínyi Nonprofit Kft. által szervezett Pályára Irányító Repülőtáborok története 2002-ig nyúlik vissza. Első alkalommal, még „kísérleti jelleggel” szervezték meg a tábort, akkor mindössze három héten keresztül, összesen 45 fiatal vehetett részt a rendezvényen. A próbálkozás azonban beváltotta a hozzá füzött reményeket, így a következő esztendőben már több turnust szerveztek és több érdeklődőt vártak Szolnokra – mondta el Nagy István ezredes, akivel a repülőtáborok elmúlt nyolc évéről beszélgettünk.

Az RFO parancsnoka hozzátette: a tábor megszervezésének ötletét az adta, hogy fel kívánták kelteni a fiatalok érdeklődését a katonai repülés és természetesen a hivatásos katonai pálya iránt. Egy olyan tömegbázist szerettek volna kialakítani, amelyből ki lehet válogatni a repülés iránt érdeklődő, és a pályára egészségügyileg is alkalmas fiatalokat.

Mint a főtiszttől megtudtuk: már a rendszerváltás előtt voltak hasonló kezdeményezések. A „szakmát” 1990 előtt kezdő vadászpilóták nagy többsége az egykori MHSZ kiképzésein ismerkedett meg a repülés alapjaival. Általában Békéscsabán vettek részt 15 órás kiképzésen, amelynek végére egyedül is képesek voltak repülni.

A Pályára Irányító Repülőtáborok célja ezzel szemben sohasem az önálló repülés volt – mondta Nagy ezredes –, hanem az, hogy a táborozók megismerkedjenek a szakma szépségeivel, s testközelből szerezzenek benyomásokat a katonai pilóták mindennapi életéről. A repülőtáborra már az első években is többszörös volt a túljelentkezés, amely arra késztette a szervezőket, hogy a lehetőségük szerint minél több fiatal számára tegyék lehetővé a részvételt. Éppen ezért 2005-től a korábbi tizenöt helyett már hetenként húsz-húsz fiatal táborozhatott Szolnokon, 2007-től pedig a korábbi háromról hatra emelték a turnusok számát. Sajnos idén, anyagi okok miatt, ismét csak négy turnust tudott megszervezni az RFO – árulta el a parancsnok, hozzátéve: az idei tábor június 28-án kezdődött és július 23-án ért véget. 

A Pályára Irányító Repülőtábort minden fórumon sikeresnek ítélik meg – tudtuk meg Nagy ezredestől –, a szervezők számára a siker fokmérője azonban az, hogy a résztvevők közül hányan jelentkeznek a Magyar Honvédség kanadai repülőgépvezető-képző programjára, az NFTC-re. A repülőtábor ugyanis gyakorlatilag a kezdő szakasza az NFTC-képzésnek. Az elmúlt években a táborlakók közel harmada adta be a jelentkezését, sajnos azonban egészségügyi okok miatt sokan már az „első körben” kirostálódtak. Mondhatni: ez természetes is, hiszen vadászpilótának és helikopter-vezetőnek tényleg csak azok alkalmasak, akik „makkegészségesek”. Hosszú évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy átlagosan száz jelentkezőből maximum tíz felel meg a több napig tartó alapos és nagyon szigorú orvosi alkalmassági vizsgálaton. Éppen ezért nagy sikerként könyvelhető el az, hogy ma már tíz olyan pilótája van a Magyar Honvédségnek, akik egykoron a pályára irányító repülőtáborban jelentkeztek az NFTC-képzésre. Egy részük már visszatért Kanadából, de vannak olyanok is, akik majd még csak a közeljövőben utaznak a tengerentúlra.

Az RFO parancsnoka kérdésünkre válaszolva elmondta azt is, hogy ebben az évben változott a tábor célcsoportja is. Korábban a főiskolák és egyetemek végzős évfolyamaira járó lányokat és fiúkat csábították Szolnokra, idén azonban már elsősorban a 18–21 éves korosztályt várták. Mindennek az az oka, hogy az NFTC idén és jövőre induló kurzusaiban már minden „kiadó” helyre megtalálták az alkalmas jelentkezőt. Kanadában egyébként minden esztendőben hét-hét magyar pilótajelölt kezdheti meg, a legjobb esetben is 22 hónapig tartó kiképzést.

A Pályára Irányító Repülőtáborokkal kapcsolatban Nagy István ezredes elmondta azt is, hogy a turnusok programja az elmúlt években szinte alig változott. A hétfőn érkező táborlakókra az első nap délutánján már repülés vár, majd másnap – a délelőtti repüléseket követően – megismerkednek a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázissal. Ennek során nemcsak a vadászgépeket tekinthetik meg testközelből, hanem egy AN–26-os szállító-repülőgéppel végrehajtott útvonalrepülésen is részt vehetnek.

A tábor harmadik napján egész napos repülés vár a fiatalokra, mégpedig a szolnoki Honvéd Sportrepülő Egyesület (HSE) által üzemeltetett ZLIN–43-as típusú kisrepülőgépen, valamint FALKE típusú motoros vitorlázó-repülőgépeken. A HSE, több évtizedes gyakorlattal rendelkező oktatói – akiknek többsége még ma is aktív, vagy már nyugállományú katonai pilóta – 2002 óta minden évben segítik a tábor sikeres megrendezését.

Az egy hetes turnus negyedik napján többnyire a szolnoki helikopterbázissal ismerkednek meg a táborlakók. Általában Mi–8-as, Mi–17-es szállítóhelikopterekkel, valamint Mi–24-es harci helikopterekkel is van módjuk repülni, s megtekintik a bázis szomszédságában található repülőmúzeumot is. Az utolsó napon pedig búcsúrepülés, valamint egy, az NFTC-vel kapcsolatos előadás vár a lányokra és a fiúkra.

– Tapasztalatom szerint a fiataloknak a repülésen kívül leginkább az tetszik a táborban, hogy személyesen is megismerkedhetnek a Magyar Honvédség pilótáival. Esetleg olyanokkal is, akik korábban ugyancsak a Pályára Irányító Repülőtáborban ismerkedtek meg a repülés szépségeivel. Az ő történeteik általában mindenkit nagyon érdekelnek – mondta az RFO parancsnoka, akitől megtudtuk azt is, hogy természetesen a jövő évben is szeretnének repülőtáborokat szervezni a fiatalok számára.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024-05-21 10:57:16
Életükben először szálltak fel önállóan a Nemzeti Közszolgálati Egyetem harmadéves, állami légijármű-vezető képzésen résztvevő honvéd tisztjelöltjei nemrégiben az egyetem szolnoki kampuszán, Zlin-143, valamint Zlin-242 típusú repülőgépekkel.
2024-05-14 13:32:49
2024. május 13-án ismét bővült a Magyar Légierő H225M típusú, közepes többcélú helikopter flottája. Mutatjuk Olvasóinknak a 74-es és 75-ös oldalszámú példányok fotóit, melyek érkezésével 8 gépesre bővült a flotta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 24., 11:58
Minden ami repülés címmel szombaton kiállítás nyílik a Ballószögi Faluházban. A négynapos rendezvény fókuszában a 30 éves ballószögi repülőtér áll, és több egykori vadászrepülő pilóta is ellátogat a nagyszabású eseményre.
2024. 05. 23., 09:26
MiG és Szuhoj harci repülőket állított ki a kertjében egy kiskőrösi gyűjtő. A Dutra Fesztivál megnyitónapján Firkó János is bemutatta kedvenceit a közönségnek.
2024. 05. 22., 09:13
A második világháborút követő években az amerikai légierő, a haditengerészet és a tengerészgyalogság legtöbb gépe még dugattyús motorral repült.
2024. 05. 21., 10:18
A magyar cég saját megrendelőinek végez majd repülőgép-karbantartást a bukaresti Baneasa repülőtéren, ebbe bevonja a román repülőgép-karbantartó vállalat létesítményeit, infrastruktúráját, eszközparkját, szakembereit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.