Az ukrán Antonov An-225 Mrija óriás teherszállító repülőgép mindössze egyetlen repülőképes példányban létezik, elképesztő méreteit és hatalmas teljesítményét tekintve számos rekord fűződik a nevéhez, melyek a Guiness Rekordok könyvébe is bekerültek. A rekordok sora ismét bővült, hiszen a repülő monstrum ezúttal olyan hosszúságú szélerőmű lapátokat szállított, ami a többi repülőgép számára csak álom marad.
Az ukrán óriást eredetileg ürsiklók továbbítására szánták, de a Szovjetunió felbomlása és a szovjet ürsiklóprogram leállítása következtében hosszú időre feledésbe merült a típus. A nehéz terhek légi szállítására szakosodott Antonov Airlines azonban fantáziát látott az An-225-ösben, és ismét repülőképes állapotba hozta a gépet, ami a nemzetközi légi alkalmassági engedély megszerzése után megkezdte küldetését. 2002 óta a világ számos pontjára juttatta már el különleges rakományait, mint ahogy az a legutóbbi rekord felállításánál is történt.
A légi teherszállítás történetébe a Mrija ezúttal egy szélerőmü két lapátjának szállításával írta be a nevét, melyek hosszúsága egyenként 42,1 méter. Az ukrán teherszállító repülőgép teherterének hossza 43 méter, melynek köszönhetően a szállítmány légi úton érkezett meg Kínából Dániába. A lapátok összsúlya 15 tonna volt, de hosszuk miatt csak az An-225-ös volt alkalmas ezek légi úton történő szállítására, melyek így 12 óra alatt jutottak el célállomásukra, szemben például a vízi úton történő továbbítással, ami akár egy hónapot is igénybe vehetett volna.
Az An-225-ös már Ferihegyen is megfordult
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.