2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helikopteren repültek a PIR tábor első turnusának lakói

JETfly  |  2010. 07. 02., 12:58

Elkezdődött a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Repülő Felkészítési Osztályának pályára irányító repülős tábora, mely már nyolcadik éve kerül megrendezésre. A tábor fő célja megismertetni a Magyar Légierőt, átadni a repülés élményét az érdeklődő fiatalok részére, valamint a Magyar Honvédség kanadai repülőgép-vezető programjára (NFTC) való toborzás.

2010-ben összesen négyszer öt napos turnusban vehetnek részt a repülés szerelmesei a rendezvényen. Ezalatt az öt nap alatt megismerkednek a Magyar Honvédség repülő alakulataival, és az ezeknél rendszeresített haditechnikai eszközökkel. Ezek a MiG-29, Gripen, L-39, Jak-52, Mi-8, Mi-24, és AN-26 típusú repülőgépek. Sor kerül még csapatlátogatásra is, valamint a repülőmúzeumok megtekintésére. A földi programok mellett természetesen szerepel a Honvéd Sportrepülő Egyesület vitorlázó és motoros repülőgépeivel,valamint katonai gépekkel történő repülés is.

Az első turnus lakói június 28-án érkeztek az Ittebei Kiss József Hadnagy Helikopter Bázisra, és egyből a második napon, kedden meg is ismerkedhettek a MH 86. Szolnok Helikopter Bázissal és zászlóaljaival, emellett pedig egész nap lehetőség volt az aktív pilótákkal beszélgetni a repülésről valamint a katonai pályáról, már ha jutott rá idő a rengeteg program mellett.

A délelőtt folyamán, megnézték és kipróbálták a Repülő Felkészítési Osztály Cessna, Robinson, és JetFly szimulátorait a „pilóta tanoncok”, majd a Honvéd Sportegyesület Zlin-143 és SF 25 Falke típusú repülőgépeivel repülhettek, és ezzel egyidejüleg a jövő pilótanemzedékének, az NFTC program keretén belül jelenleg Jak-52 típusú repülőgépen tanuló pilóták kiképzési repülését is figyelemmel kísérhették.

A fiatalok ebéd után érdekes repülésbiztonsági előadáson vettek részt, majd helikopterpilóták vezetésével statikus bemutató keretén belül megismerhették az alakulatnál rendszeresített Mi-24-es és Mi-17-es helikoptereket. A bemutató után az érdeklődő táborlakók megnézhették a 24 órás szolgálatban lévő Mi-8-as kutató-mentő helikoptert, ahol ismereteket szereztek a gép felszereléseivel kapcsolatban, valamint kiderült az is hogy ugyan többször is riadóztatják őket, de szerencsére nagyon kevés esetben kell felszállnia a helikopternek. 

A napi programok csúcsaként, gyönyörü nyári naplementében kezdődött meg a helikopterek kiképzési repülése, melynek keretén belül lehetőség nyílt repülni is a gépekkel, persze csak utasként. Elsőként MI-8-as szállítóhelikopterrel emelkedtek el a földtől a fiatalok. Pilótájuk Bali Tamás alezredes elmondta a „növendékeknek” mire is számítsanak, majd megnyugtatásként kissé mosolyogva megjegyezte:: „Ne aggódjatok, hányni senki sem fog, ha mégis akkor van vödör a gépen.” A repülés szerencsére „balesetmentesen”zajlott sőt mindenki kifejezetten élvezte. A feladat két részből állt, egy úgynevezett légtér repülésből ahol a különböző manőverek, emelkedések süllyedések, fordulók emberi testre gyakorolt hatását érezhették meg az utasok, továbbá gyönyörködhettek a táj szépségeiben 300 és 1000 méter között, valamint második részként külső területen végrehajtott leszállások gyakorlását figyelhették meg a fedélzetről.

Az est és a nap fénypontja a kissé félelmetes, de csodálatos látványt nyújtó éjszakai repülés volt a nagy tekintéllyel rendelkező Mi-24-es harcihelikopteren. A repülés több körből állt, mivel a deszant tér csupán 8 személyes, így az éppen várakozók bekapcsolódtak a labdarúgó világbajnokság esti mérkőzésének TV közvetítésébe a harcihelikopter zászlóalj épületében. A helikopterben kucorgóknak végül felejthetetlen látványban volt része. A város, a repülőtér, és a felszállópálya fényei 250 méteres magasságból milliónyi színes csillagnak látszott. Mindeközben egy külön sisakban belehallgathattak a pilóta és a földi irányító rádiózásába is.

Az élményekben gazdag és kimerítő nap 22:30 kor zárult, ekkor tértek vissza szállásaikra a lakók, és kezdték meg az aktív pihenést, hogy az elkövetkezendő napokban újult erővel tudjanak részt venni a programokban, melyek között biztosra vehető a kecskeméti 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis látogatása, közel három órás repülés AN-26-os repülőgéppel, a szolnoki Repülőgép Múzeum, és csapatmúzeum látogatása, valamint sok más repüléssel kapcsolatos érdekes program is.

Balogh Ákos

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin