2017. 09. 20. szerda
Friderika
: 308 Ft   : 257 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy nehéz nap a szolnoki EJE táborban

JETfly  |  2003. 02. 20., 13:48

Hideg februári reggel, öt óra. Kicsit dideregve várom útitársaimat. Szerencsére nem késnek és már a jó meleg autóba ülünk és suhanunk úti célunk Szolnok felé. Felhő nincs az égen, a telihold teljesen bevilágítja a havas földet a külső hőmérséklet -20 Celsius.

Miért is keltünk ma ilyen korán, miért mozdulunk ki a fütött lakásból? Ejtőernyőzni megyünk, ezért mindig érdemes elindulni. A szolnoki repülőtér ejtőernyős épületében már ismerős arcokkal találkozunk. Eligazítás háromnegyed hétkor, így még van idő egy meleg kávé mellett pár percet beszélgetni. Az eligazításon ismertetik az e napi tervet és fényderül, miért is fontos, hogy ma itt vagyunk. Most kezdődik az éves kiképzés. Taszári, szentkirályszadjai, kecskeméti és a házigazda ejései mellett hajózókat is felfedezek a sorok között. Ők az első ejtőernyős kiképzésükön vesznek részt. Milyen rutinra tettek szert pár nap alatt, hamarosan már bizonyíthatják is. Rövid pakolás után indul a járat a zónába. Az utazás nem nélkülözheti az élményeket, sztorikat. Ejtőernyősök, helikopteresek, szállító repülősök, egy nagy család. A nevető arcok, humoros történetek feledtetik kicsit a reggeli fáradtságot.

A zónába érkezve gyorsan pakol mindenki. Előkerülnek a mai nap egyik legfontosabb résztvevői az ejtőernyők, majd az üzemhez szükséges eszközök. Jó időnk van. Megfelelő a felhő alap valamint kellemes 4-5 m/s-os szél van. A távolba már hallani az ugrások másik elengedhetetlen résztvevőjének, a Mi-8-as helikopternek hangját. Az első felszállásba beosztott ugrók már felszerelkeztek. Hátukon az RS-4/4-es gyakorló ernyő, hasukon a BE-8/SL mentőernyő, a fejükön az elengedhetetlen bukósisak. A felszerelő parancsnok ellenőrzi le az ugrók felszerelését. Itt megengedhetetlen a tévedés.

A Hip már a gurulón keveri a havas hideg levegőt. Gyorsan elfoglaljuk a helyünket a gép belsejében és már emelkedünk is. A magasság 200 méter. Az ugrató-parancsnok egyenként akasztja be a bekötő köteleket és néhány bátorító szó után előre megy és előkészíti a célszalagokat. Érezhető a feszültség a fedélzeten. Nem semmi feladatra vállalkoztak ezek a férfiak és egy hölgy. Talán a legnehezebbre. Önmagukat kell legyőzni, hogy teljesítsék feladatukat. Eddig azt tanulták, és a szerint dolgoztak, hogy a repülőt csak a legvégső esetben hagyják el a levegőben. Most minden jól müködik, jó ütemben emelkedünk az ugrási magasságra és mégis pár percen belül kiugranak a helikopterből. Miért? Most talán egyikük sem tudná a pontos választ, de az ernyő életet menthet. Bármelyik repülő, helikopter kerülhet olyan helyzetben, hogy már csak egy lehetőség van a fedélzeten tartózkodók életének megmentésére, az ejtőernyős ugrás. Abban a pillanatban jó barát lesz az ejtőernyő.

A magasságmérő mutatója jelzi, elértük a 600 méteres magasságot. Nyílik az ajtó. Először a célszalagok hagyják el a fedélzetet. A csapat kész. Mit kell tennem a kiugrás után, hogyan irányítsam magam, hogy a cél közelében érjek földet? Mindenki végig pörgeti magában ezeket a kérdéseket és az elméleti felkészülés alatt tanult válaszokat. Most a gyakorlatban kell a tanultakat végrehajtani. Nehéz, de sikerülni fog. Egymás után ugranak ki a pár napra ejtőernyőssé vált hajózók és bomlanak ki az ernyők. Pár perces ereszkedés után kisebb-nagyobb távolságra landolnak a kijelölt területre. Sikerült. Megcsináltam. Mondja magában büszkén mindenki és készül a következő ugráshoz.

A helikopter tovább emelkedik. 1200 méter a következő állomás. Innen már a tapasztaltak ugranak. Ők várják azt a pillanatot, amikor kinyílik az ajtó, és ugrani kell. Most sem időztek sokat a fedélzeten. Egymás után hagyják el a fedélzetet, hogy élvezzék az ejtőernyőzés szépségét.

A helikopter kiürült. Már csak a bekötőkötelek és az ugrató-parancsnok, aki most nem ugrott ki, emlékeztetnek arra, hogy pár perccel korábban még ejtőernyősök ültek a padokon.

A Mi-8-as visszatér kiindulási helyére, hogy újabb ejtőernyősök emelkedhessenek föl vele.

Köszönöm a segítségét Hegyi László őrnagy úrnak, valamint a szolnoki ejtőernyős tábor vendégszeretetét!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A jelenlegi információk szerint nemsokára ismét a magyar égboltot fogják karcolni az ék alakú felségjelzéssel ellátott Mi–24-esek.