2024. 11. 10.
Réka
: 406 Ft   : 377 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Részt vehet a repülőnapon a legendás vasmadár

JETfly  |  2010. 05. 17., 10:27

Újabb világszenzáció közelében jár kis hazánk: a tököli repülőtéren újítják fel azt a MiG–15-ös vadászrepülőgépet, amely a tervek szerint hamarosan a levegőbe emelkedhet, és Európa egyetlen ilyen típusú működőképes vasmadara lehet. Ha minden jól megy, a vadászgép a kecskeméti repülőnapon is ott lehet augusztusban.

Ha a magángyüjtőket nem számítjuk, akkor Magyarországon mindössze a szolnoki repülőmúzeumban, a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison, valamint a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum Keceli Haditechnikai Parkjában található MiG–15-ös típusú vadászgép. Természetesen ezek a darabok is csak kiállítási tárgyak, azaz repülésre már alkalmatlanok.

Van viszont egy olyan gép is az országban, amelyik – ha minden szerencsésen alakul – néhány héten belül a levegőbe emelkedhet. Legalábbis ezt szeretné az a csapat, amelyik a tököli repülőtéren immár negyedik éve újít fel egy MiG–15-öst.

A MiG–15-ös – amelynek NATO kódja a Fagot – az egyik legismertebb és a saját korában leggyakrabban alkalmazott vadászrepülőgépe. A legendás vasmadár volt a Szovjetunió, sőt az egész keleti blokk első, nagy számban rendszerbe állított, illetve éles harcban is bevetett, sugárhajtómüves vadászgép típusa. A MiG–15-össel repülő szovjet, kínai és észak-koreai pilóták ugyanis számos légi harcot vívtak és nagyszámú légi győzelmet arattak a koreai háború ideje alatt ezzel a típussal.

A Magyar Néphadseregben, a második világháborút követően, rövid időn belül megjelentek a MiG–15-ösök. A hazai sugárhajtómüves katonai repülés első típusát a magyarok Sasnak hívtak. Az első gép 1951. július 23-án érkezett meg Magyarországra, és még ebben az évben tíz darab együléses, valamint négy darab kétüléses, azaz UTI gyakorló gép állt rendszerbe.

A nyilvánosság előtt az 1952. április 4-ei katonai díszszemlén mutatkozott be a típus, ekkor húsz darab MiG–15-ös húzott át a Hősök Tere felett. Az 1960-as évek elején megjelent és rendszerbe állított újabb vadászgéptípusok miatt megkezdődött a MiG–15-ösök folyamatos kivonása a magyar haderőből, a legnagyobb számban 1966-ban vontak ki gépeket, ekkor egészen pontosan harminc darab MiG–15-öst nyugdíjaztak. A legutolsó Sas 1975-ig repült a Magyar Néphadsereg felségjelzésével.

Azóta eltelt 35 év, ám ha minden a tervek szerint sikerül, akkor idén ismét a levegőbe emelkedhet egy magyar felségjelzésü MiG–15-ös. Talabos Gábor a Jetage Alapítvány egyik alapítója a honvedelem.hu érdeklődésére elmondta: az alapítvány néhány évvel ezelőtt Lengyelországból vásárolt meg egy, már nem repülőképes MiG–15-ös UTI, tehát kétüléses, kiképző repülőgépet. Mégpedig azzal a céllal, hogy felújítsák és ismét repülésre alkalmassá tegyék. A gép egyébként egészen 1990-ig szolgálta Lengyel Légierő kötelékében, majd onnan a Lodz-Lubinek-i múzeumba, később pedig a 4-Air Airlines tulajdonába került. A magyar alapítvány innen vásárolta meg az egykori vadászgépet, amelynek megvételét azonban természetesen alapos müszaki átvizsgálás előzte meg. A beszerezést követően pedig megszerezték az összes szükséges dokumentumot a gép nagyjavításához, majd megkérték a légügyi hatóságot, hogy engedélyezze a munkálatok megkezdését.

A felújítás 2007-ben kezdődött meg Tökölön. A munkálatokat végző team tavaly októberben jutott el odáig, hogy beindították a gép hajtómüvét. Ünnepélyes és nyilvános hajtómüindításra pedig az elmúlt hét végén került sor. Ekkora jutottak el a felújítás abba a fázisába, hogy ki lehet jelenteni, a gép sárkányszerkezete és hajtómüve készen van, mindössze néhány navigációs alkatrész hiányzik a felépítményről. Illetve emellett szeretnék még lefesteni az eredeti, 1952-ben is használt színekre – árulta el Talabos Gábor. Hozzátette: a felújítást végzők egybehangzó véleménye szerint a gép jelenleg kilencvenkilenc százalékban már készen van. A hajtómü eddigi beindításai során pedig azt tapasztalták, hogy az erőforrás a gyári értékeknek megfelelően müködik. Úgy, ahogy az a nagyjavítási technológiában meg van adva.

– Azt szeretnénk, ha a gép már részt vehetne az augusztusban, Kecskeméten megrendezendő Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai bemutatón, a rendezvény egyik fő látványossága lehetne. Hiszen Európában ez a gép lenne a MiG–15-ös típus egyetlen müködő példánya. A világon eddig mindössze egy, müködőképes Sasról tudunk, ez az Amerikai Egyesült Államokban repül és magánkézben van – mondta Talabos Gábor, aki szerint jó esély van arra, hogy a Légügyi Igazgatóság megadja a gép repüléséhez szükséges engedélyeket.

– Nyilvánvaló, hogy a hatóság szakembereinek rengeteg kérdése lesz az engedélyeztetési eljárás során, de mi nem fogunk zavarba jönni ezen kérdésektől – fogalmazott a kuratóriumi tag, akiktől megtudtuk azt is, hogy a magyarok sikerén felbuzdulva egy lengyel csoport is nekilátott egy MiG–15-ös felújításának. A lengyelek és a magyarok a munkálatok során végig segítették egymást, többször is konzultáltak. Azt nem lehet tudni, hogy ők pontosan hol tartanak a munkálatokban, Talabos Gábor azonban azt szeretné, ha a magyar gép emelkedhetne először a levegőbe.

Mivel MiG–15-ös harmincöt éve nem repült Magyarországon, ma már nagyon kevés olyan katonai pilóta van, akik egykoron repültek még ezzel a típussal. Egyikük Pinkóczi József alezredes, a Légügyi Igazgatóság katonai vonalon dolgozó szakembere. A felújítást végző csapat őt kérte fel arra, hogy gép berepülését hajtsa végre, mivel rendelkezik polgári szakszolgálati engedéllyel is. A másik pilótaülésben pedig Rohács Tamás főpilóta foglal majd helyet, aki a közelmúltban kiutazott az Amerikai Egyesült Államokba, s ott repült is az egyetlen, müködőképes MiG–15-össel, Emellett pedig felkészült a gép légi üzemeltetéséből és a rendszereiből is. Vagyis az „utolsó csavarig” ismeri a gépet, így alkalmas a berepülésre. A berepülést egyébként vélhetően a szolnoki katonai repülőtéren hajtják majd végre, legalábbis kaptak már ilyen ígéretet, annak ellenére, hogy hivatalos döntés még nincsen a kérdésben. A szolnoki légibázis azért is lenne megfelelő erre a célra, mert Tököl környékén komoly légtérhiánnyal kellene számolniuk a berepülés során.

Természetesen a berepülésre kijelölt szerencsések mellett, többen is szeretnének majd repülni a gépen, ők nemrégiben részt vettek egy két napig tartó típustanfolyamon, amelyen áttekintették a MiG–15-össel kapcsolatos legfontosabb ismereteket. Ahhoz azonban még rengeteg képzésen kell átesniük, hogy valóban beülhessenek a pilótafülkébe.

Ha minden a felújítást végzők tervei szerint alakul, akkor a kecskeméti repülőnapra kilátogatók részesei lehetnének a történelmi pillanatnak, vagyis egy magyar lajstromszámot viselő MiG–15-ös UTI légi bemutatójának. Természetesen senkinek nem kell „repülőgépszaggató” manőverekre gondolnia, hiszen mint azt Talabos Gábor elmondta: a legideálisabb sebességtartományban végrehajtható manővereket szeretnék csak bemutatni, ám valószínüleg így is sor kerül majd bukfencre, orsóra és fekvőnyolcasra is.

Ezt követően pedig vélhetően az augusztus 20-ai, budapesti Air Race versenyen láthatja majd ismét a gépet a közönség. A Légi Forma 1-nek is nevezett repülőshow szervezői ugyanis már felkérték a felújítást végzőket, hogy különleges vadászgépükkel tegyék színesebbé a „flúgos futam” programját.

Mint minden vadászgéptípus esetében, a MiG–15-ösnél is a legnagyobb probléma az alkatrészhiány lehet. Talabos Gábortól megtudtuk: a gép hajtómüve már a megvásárláskor nagyon jó állapotban, éppen egy nagyjavítás után volt. Az eredetileg 250 órás üzemidőre tervezett erőforrásban jelenleg még 120 óra repülési idő van, de a tököli csapat rendelkezik egy tartalék hajtómüvel is, amelynek nagyjavítását a közeljövőben kezdik meg.

A típushoz szükséges tartalék alkatrészeket pedig a Magyar Honvédségtől tudtak szerezni. Mint Talabos Gábor elmondta: mindenhol segítőkészen fogadták őket, s mindenféle segítséget megkaptak a légierős alakulatoktól. Felkutattak minden olyan raktárt, amelyben azt feltételezték, hogy megtalálhatók benne a típushoz szükséges alkatrészek. S valóban, rengeteg elfekvő készletet találtak, amelyeknek köszönhetően ma ők rendelkeznek Európa legnagyobb MiG–15-ös alkatrészbázisával. E segítséget utólag is szeretnék megköszönni a Magyar Honvédség illetékeseinek.

Ha kíváncsi arra, mekkora zajt képes csapni egy MiG–15-ös müködő hajtómüve, tekintse meg az alábbi videót.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 25., 16:45
Egyedülálló lehetőséget biztosít a fiatalok számára az Ifjúsági Pilóta Program, amely 2025 januárjában indul el a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alatt - jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter, október 24-én, csütörtökön.
2024. 10. 15., 16:45
A HadERŐ című műsor október 15-i adásában folytatódott a Magyar Légierő KC-390-es szállító repülőgépének bemutatása: Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
2024. 10. 22., 15:15
A közös védelmi képességek fejlesztése és a kölcsönös támogatás elengedhetetlen a stabilitás megőrzéséhez Közép-Európában – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Robert Kaliňák szlovák miniszterelnök-helyettessel folytatott kétoldalú tárgyalása után, Kecskeméten, október 22-én.
2024-10-30 13:45:35
A 2024-2025-ös téli menetrendjében a Wizz Air öt új célállomást tesz elérhetővé Budapestről: Genovába, Gran Canariára, Salernóba, Memmingenbe, és Marrákesbe is indul közvetlen járat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Budapestről így már összesen 32 ország 71 repülőterére lehet a Wizz Airrel utazni, ezzel a magyar fővárosból érhető el a légitársaság legtöbb desztinációja.
2024-10-29 16:45:00
A légitársaság 1,5 millió utast és több mint 77 ezer tonna rakományt szállított egy évtized alatt a magyar főváros és a közel-keleti metropolisz között, hozzájárulva ezzel a magyar turizmus és kereskedelmi kapcsolatok bővüléséhez.
2024-10-29 09:36:22
Kezdetét vette a téli menetrendi időszak, amelyben az Air France hat, a KLM pedig egy új célállomást kínál utasainak, és több meglévő útvonalon is bővíti a kínálatot. A KLM valamennyi Boeing 787-es és 777-es repülőgépén bevezeti a Premium Economy szolgáltatást, míg az Air France az év végétől elérhetővé teszi új La Première első osztályát egyes járatain.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 06., 16:31
A Dél-alföldi régió nyugállományú katonáinak és honvédségi nyugdíjasoknak szerveztek találkozót ma az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár bázisán.
2024. 11. 05., 09:52
A műszeres leszállító rendszer iránysáv- és siklópályaadóinak ellenőrzésével és beállításával a munka nem ért véget, hiszen a leszállást segítő további rádió- és fénytechnikai eszközök is ellenőrzésre vártak.
2024. 11. 04., 10:30
Kereskedelmi forgalomban mindenféleképpen: tudniillik a hétvégén repülte utolsó útját a QantasLink VH-YQS lajstromjelű gépe.
2024. 10. 30., 22:50
Airton Manuel Rodrigues, a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártó vállalata, az Embraer oktató- és tesztpilótája úgy fogalmazott, az átképzésen részt vevő magyar katonák kiválóan teljesítettek az elméleti és a szimulátoros képzés során.

  Legfrissebbek most

2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.