2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Véget ért a Load Diffuser 2010 gyakorlat

JETfly  |  2010. 05. 07., 21:24

Sajtónappal ért véget a Load Diffuser 2010 elnevezésű magyar-amerikai közös repülőharcászati gyakorlat pénteken Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. A kéthetes rendezvényen a honvédség légierejének valamennyi alakulata képviseltette magát: több mint 350 katona, nyolc Gripen és két MiG–29-es vadászgép vett részt rajta.   Véget ért a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison az április 26. és május 7. között megrendezett Load Diffuser 2010 elnevezésű, magyar-amerikai közös repülő harcászati gyakorlat. A kiképzési rendezvényt záró pénteki sajtónapon elhangzott a gyakorlat célja az volt, hogy a repülőbázis pilótái tapasztalatokat szerezzenek és osszanak meg a más típusú repülőgépekkel történő, közös repülések során. Emellett pedig a NATO-ban alkalmazott harceljárások végrehajtása, valamint az úgynevezett keresztkiszolgálás is a gyakorlat célja volt.

A kéthetes kiképzési rendezvényen a Magyar Honvédség légierejének valamennyi alakulata képviseltette magát, összesen több mint 350 katona, nyolc Gripen és két MiG–29-es vadászgép vett részt a gyakorlaton. Emellett egy Mi–24-es harci helikopter, valamint egy KUB légvédelmi rakétakomplexum is kapott feladatokat a Load Diffuser 2010 során. Az amerikaiak pedig az Ohioi Nemzeti Gárda légierejének nyolc darab F–16-os vadászrepülőgépét és a kiszolgálásukhoz szükséges földi, müszaki személyzetet telepítették át az óceán túlpartjáról Kecskemétre.

A közös kiképzésre érkezett amerikai repülőgépek és azok személyzete tökéletes partnernek bizonyult a magyar fél számára, hiszen együttmüködésüknek köszönhetően lehetőség nyílt a NATO-ban alkalmazott támadó és védelmi légi-szembenállási müveletek önállóan, és kötelékben végrehajtott begyakorlására. Emellett pedig a légvédelmi irányító egységek gyakoroltatását is lehetővé tette a magyar-amerikai közös kiképzés – hangzott el a gyakorlat sajtónapján.

Az amerikai és a magyar vadászrepülőgépek az elmúlt két hétben több mint 220 felszállást teljesítettek, s összesen 234 órát töltöttek a levegőben. Sajnos az időjárás kétszer is beleszólt a katonák terveibe, az izlandi vulkán kitörése után elrendelt légtérzár miatt csak késéssel érkezhettek meg az amerikaiak Kecskemétre, egyszer pedig egy hirtelen lecsapó vihar miatt kellett elhalasztani a betervezett repüléseket.

 

A rendezvényt a Honvédelmi Minisztérium vezetése, illetve az Amerikai Egyesült Államok budapesti nagykövete is megtekintette. A programot záró sajtótájékoztatón Szekeres Imre honvédelmi miniszter elmondta: a Kecskeméten az elmúlt napokban zajlott harcászati gyakorlat különleges volt. Hiszen Magyarország számára a legfontosabb a légterének ellenőrzése és védelme. Ez a gyakorlat pedig erről a biztonságról és védelemről szólt. Másrészt pedig arról az együttmüködésről, amely a Magyar Honvédség és az Ohioi Nemzeti Gárda között kialakult.

A honvédelmi miniszter hozzátette: Magyarország ma teljes biztonságban van, hiszen a hét szomszédos ország közül négy tagja a NATO-nak, vagy az Európai Uniónak, kettővel pedig Partnerség a Békéért megállapodása van az Észak-Atlanti Szövetségnek. Ha valamilyen kockázat kialakul, akkor az csak a levegőből jöhet. Éppen ezért stratégiai kérdés volt a magyar légierő és a légvédelem fejlesztése az elmúlt években.

Különösen nagy tudást és magas szintü technikai ismereteket követel meg két ország légierejének ilyen szintü együttmüködése – fogalmazott Szekeres Imre, hozzátéve: a Magyar Honvédség az Ohioi Nemzeti Gárdával „éles helyzetben”, Afganisztánban is együttmüködik, közösen müködtetnek egy OMLT-t az ázsiai országban, egy afgán zászlóalj felkészítése érdekében.

A miniszter hangsúlyozta azt is, hogy a mostani gyakorlaton mind a két ország a legfejlettebb technikáját mutatta be, hiszen a magyarok a Gripenekkel és a MiG–29-esekkel, az amerikaiak pedig az F–16-osokkal jelentek meg.

Tájékoztatója második felében Szekeres Imre arról beszélt, hogy ebben az évben ismét lesz Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató a kecskeméti repülőbázison, mégpedig augusztus 7–8-án. Európa egyik legizgalmasabb bemutatójára kerül sor, mégpedig különleges alkalmak apropóján, hiszen száz éves a magyar katonai repülés és száz éves a magyar géprepülés. Eddig húsz ország jelezte részvételét a kétnapos programon.

Eleni Tsakopoulos Kounalakis, az Egyesült Államok rendkívüli és meghatalmazott nagykövete tájékoztatójában kiemelte: a Magyar Honvédség és az Ohioi Nemzeti Gárda közötti partnerségi program az egyik legjelentősebb ilyen típusú együttmüködés a világon. Az afganisztáni együttmüködés különösen példaértékü más országok előtt is, a Load Diffuser gyakorlat pedig arra teremtett jó alkalmat, hogy a meglévő együttmüködést tovább lehessen mélyíteni.

A nagykövet asszony hangsúlyozta: az a feladat, amelyet a Magyar Honvédség és a Magyar Légierő a NATO-n belül ellát, nagy mértékben hozzájárul a terrorizmus elleni küzdelemhez. S mivel azt nem lehet tudni, hogy a következő merénylet-kísérletre mikor és hol kerül sor, mindig készen kell állni. A magyar légierőben szolgáló férfiak és nők büszkék lehetnek arra, amelyet a terrorizmus elleni harcért tesznek.

A Load Diffuser 2010 gyakorlat jó lehetőség volt arra, hogy a két légierő katonái még jobban kiépítsék együttmüködési képességeiket – emelete ki Eleni Tsakopoulos Kounalakis, majd arról beszélt, hogy az Amerikai Egyesült Államok nagyon büszke arra, hogy Magyarországgal dolgozhat együtt annak érdekében, hogy további képességeket fejlesszenek, s ezek segítségével szolgálják a közös célt, a nemzetbiztonságot.

Tömböl László mk. vezérezredes, a HM Honvéd Vezérkar főnöke elmondta: a Magyar Honvédség alkotmányban meghatározott feladata az ország területi sérthetetlenségének, légterei szuverenitásának védelme. Mindemellett természetesen a szövetség keretein belül Magyarország együttmüködik más országok katonai szervezetivel a béketámogató müveleteiben, illetve ha szükséges, akkor az ötödik cikkely szerinti müveletekben is.

Ahhoz, hogy a Magyar Honvédség ezeknek a feladatoknak meg tudjon felelni, képességekkel kell rendelkeznie – tette hozzá a vezérkari főnök –, ám e képességeknek technikai és humán oldala van. A technikai eszközöket be lehet szerezni, ugyanakkor ezeket üzemeltetni is kell, mégpedig mesteri fokon. Az üzemeltetés sokszor nemcsak önmagunknak szükséges, hanem szövetségi keretek között kell megvalósítani. Így a képesség kialakításának legfontosabb része a személyi állomány felkészítése, gyakoroltatása. Csak miután e képességeket megszereztük, tudunk eleget tenni a feladataiknak.

Tömböl tábornok hangsúlyozta: minden kiképzési feladat csúcsa a gyakorlat. A gyakorlat, amelyen komplex formában tudják bizonyítani a katonák, hogy miként sajátították el a szükséges ismereteket.

A HM Honvéd Vezérkar főnöke szerint az elmúlt két hétben egy rendkívül sikeres gyakorlatot hajtottak végre az amerikai és a magyar katonák Kecskeméten. A siker nemcsak a nagyszámú felszállásnak, hanem a feladatok komplexitásának is köszönhető.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.