2025. 01. 17. péntek
Antal, Antónia
: 414 Ft   : 402 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Load Diffuser 2010 gyakorlat a kecskeméti repülőbázison

JETfly  |  2010. 05. 05., 09:52

Régen voltak ennyire felpörgetett hétköznapjai az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisnak. A kecskeméti légibázison zajlik a Load Diffuser 2010 elnevezésű gyakorlat, amelyen a magyar Gripen és MiG–29-es vadászrepülőgépek, vagyis a pumák mellett az Ohioi Nemzeti Gárda F–16-osai, azaz a fekete párducok is részt vesznek.

Április 26. és május 7. között, Magyarországon, a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison rendezik meg a Load Diffuser 2010 elnevezésü nemzetközi gyakorlatot, amelyen a Magyar Honvédség kijelölt alakulatai mellett az Ohioi Nemzeti Gárda 178. vadászrepülő ezredének katonái vesznek részt.

– Load Diffuser elnevezésü gyakorlatokat 2005 óta minden esztendőben rendezünk. Volt olyan év, hogy az amerikaiak mellett a svédek is ellátogattak Magyarországra, máskor pedig a horvátokat is sikerült vendégül látnunk. Ezúttal csak az Ohioi Nemzeti Gárda egyik egysége érkezett, de az izlandi vulkán kitörése után elrendelt európai légtérzár miatt ők is csak késéssel – árulta el a kecskeméti repülőtér betonján Zsámboki Tibor ezredes.

A Szentgyörgyi Dezső repülőbázis parancsnokhelyettesétől megtudtuk azt is, hogy az idei gyakorlatot az MH Összhaderőnemi Parancsnokság rendezi. A gyakorlat célja, hogy a magyar és amerikai pilóták tapasztalatokat szerezzenek és osszanak meg egymással a más típusú repülőgépekkel közös repülések során. Emellett ugyancsak fontos cél az is, hogy képesek legyenek a NATO-ban alkalmazott harceljárások végrehajtására.

Az idei gyakorlaton az amerikaiak nyolc F–16-os vadászgéppel vesznek részt. Négy kétüléses és négy harci géppel repülték át az óceánt, s érkeztek meg Németország érintésével Kecskemétre. Érdekesség, hogy az egyik F–16-os az iraki háború során egy légi győzelmet is szerzett, egy MiG–23-ast lőtt le a sivatagi ország felett. A győzelmet a kabinnál egy zöld csillaggal, illetve a gép farkára festett fekete párduc – amely az ohioi alakulat jelképe – szájának pirosra színezésével jelölik az amerikaiak.

Zsámboki ezredestől megtudtuk: a magyarok nyolc Gripennel és két MiG–29-essel vesznek részt a gyakorlaton, de a vadászgépek – amelyeknek jele a puma – mellett az MH 86. Szolnok Helikopterbázis egy Mi–24-es harci helikoptere is hajt végre feladatokat a Load Diffuser 2010. keretében. Természetesen a gyakorlat mellett a napi élet sem állt le a kecskeméti katonai repülőtéren. A készenléti szolgálat ellátása mellett az előre eltervezett kiképzések is zajlanak, s nemcsak a vadászrepülő századoknál, hanem az AN–26-os repülőgépekkel felszerelt szállító-repülőgép alegységnél is. A gyakorlat két hete során így jóval magasabb fordulatszámon „pörög” a légibázis, mint az utóbbi időben.

A magyar és az amerikai gépek minden nap két-két felszállást hajtanak végre, s gyakorolják feladatukat, mégpedig a Dél-Dunántúlon igényelt ideiglenes légterekben. A feladat pedig egy kijelölt földi célpont támadása, amelyet a másik nemzet gépeinek – mint védőknek – meg kell akadályozniuk. A támadó és védekező szerepeket pedig rendszeresen cserélik egymás között a részt vevő felek.

– A gyakorlat ideje alatt az MH Összhaderőnemi Parancsnokság illetékesei állítják össze a légi harcparancsot, vagyis az angolul ATO-nak rövidített Air Task Ordert, amelyet már a végrehajtást megelőző napon megkapunk, hogy fel tudjunk készülni a feladatokra. Ez alapján történik ugyanis a feladatok megtervezése és a célpontok beazonosítása, illetve természetesen a védelem is eszerint tervezi meg, hogy milyen harcászati módszereket választ az ellenfél terveinek meghiúsítására – mondta Zsámboki ezredes, aki kitért arra is, hogy a gyakorlat során alkalmazott, úgynevezett négy-négy elleni légiharcokban nem a végrehajtás, hanem a megtervezés a problémás. Gyakran a felkészülés tovább tart, mint maga a végrehajtás.

A repülőbázis parancsnokhelyettese elárulta: huszonnégy magyar repülőgép-vezető vesz részt a gyakorlaton. A Gripen vadászrepülő század és a törzs azon tagjai, akik a kiképzettség azon szintjén állnak, hogy repülhetnek négy-négy elleni feladatokat. Illetve bevontak olyan pilótákat is a gyakorlat végrehajtásába, akik még nem érték el ezt a szintet.

A repülőgép-vezetők mellett természetesen a földi állomány is gyakorol. A saját gépek kiszolgálása mellett cél az úgynevezett keresztkiszolgálás is, amelynek során a müszaki személyzet a másik nemzet gépeit is minimális szinten el kell, hogy lássa. Vagyis, hogy tudja fogadni és újabb repülésre előkészíteni a bázisra érkező gépeket. Egyébként erre a magyar katonáknak már korábban is volt licencük, ám az lejárt, mivel évente meg kell újítani. Ennél viszont régebben jártak utoljára Kecskeméten F–16-os vadászgépek.

A Load Diffuser 2010 gyakorlatra a kecskeméti és a szolnoki alakulatok mellett a győri, MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakéta Ezred is küldött katonákat. Mint Molnár Sándor alezredes, az ezred KUB légvédelmi rakétaosztályának parancsnoka elmondta: egy légvédelmi rakéta-csoportosítással vesznek részt, amely három darab csökkentett légvédelmi rakéta ütegből, illetve egy vezetési pontból áll. Emellett pedig két távolfelderítő és egy magasságmérő radart telepítettek át vasúti szállítással Győrből Kecskemétre.

A légvédelmi rakéta csoportosítás parancsnokától megtudtuk azt is, hogy a gyakorlat során a repülési profilokat úgy tervezték meg, hogy az a KUB-osok részére is megfeleljen. Így tudják gyakorolni az úgynevezett légibázis oltalmazást, a légibázist támadó repülőgépek és helikopterek elleni tevékenységet, valamint a légtér szuverenitását biztosító repülőgépek és a légvédelmi rakétások együttmüködését. Másképp fogalmazva: a rakétaindítást leszámítva minden tevékenységet gyakorolhatnak a nemzetközi gyakorlat során.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.