2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hamarosan üdvözölhetjük Robinsonékat a Magyar Honvédségben

JETfly  |  2010. 05. 03., 09:55

Az interneten több hír is felbukkant arról, hogy a Magyar Honvédség Robinson R44 típusú könnyű helikoptert vásárolt, közbeszerzési pályázat keretében, azonban egyik sem igazán pontos, és még kevésbé részletes. Most azonban minden kiderül.

A Közbeszerzési Értesítő 2010. évi 005. számából megtudhatjuk hogy a Honvédelmi Minisztérium Fejlesztési és Logisztikai Ügynöksége pályázatot írt ki „Könnyü helikopter beszerzés, induló alkatrész- és szerszám készlettel” tárggyal 239 588 000 forint értékben. A helikopternek a következő felszereltséggel kell rendelkeznie:

• Térkép megjelenítéssel rendelkező GPS berendezéssel• Jeppesen európai adatbázissal feltöltött GPS berendezéssel• ICAO Annex 6 part III fedélzeti adat- és hangrögzítő berendezéssel, melynek adatai kiértékelhetőek, elemezhetőek és archiválhatóak legyenek az alkalmazási repülőtéren.• Vezetékvágó (Wire strike protection system) berendezéssel.• A szállító által az adott típusra biztosított garancia, mely minimum 50%-a a gyár által az adott típusú új helikopterre biztosított maximális garanciális időnek. (a szállító által megajánlott repült óra/a gyártó által megajánlott repült óra)

A legalacsonyabb ellenszolgáltatást tartalmazó ajánlatot két pályázó közül a COMBAT Kereskedelmi Kft. tette.

A Honvédelmi Minisztérium érdeklődésünkre elmondta, hogy a helikoptervezetői állomány utánpótlásának hosszú távú biztosítása érdekében két darab, amerikai gyártmányú Robinson R44 típusú könnyü helikopter beszerzését kezdték meg. A helikopterek, szolgálatba állásuk után a helikoptervezetői képzésében résztvevő hallgatók, illetve a Magyar Honvédség állományában lévő helikopter pilóták továbbképzését és tudásának szinten tartását szolgálják majd.

A jelenleg gyári festéssel készülő helikoptereket megérkezésüket követően a MH 86. Szolnok Helikopter Bázis fogja üzemeltetni, ezzel elérve hogy hosszú távon biztosítható legyen a pilóták képességeinek szinten tartása.

A típus választását azzal indokolták, hogy a kezdő helikoptervezetők kiképzése olcsóbb és biztonságosabb ezen a típuson, mint a már rendszerben lévő helikoptereken, továbbá a már kiképzett állomány részére a szinten tartó és továbbképző repüléseket a gazdaságos üzemeltetésükből adódóan, nagyobb hatékonysággal lehet majd végrehajtani.

További ok még, hogy a teljesen kezdő helikoptervezetők képzését, a merevszárnyú repülőgép-vezetői képzéshez hasonlóan, biztonságosabb és gazdaságosabb könnyü helikopteren kezdeni, mint a rendszerben lévő közepes szállító-helikoptereken. A tanulók átképzése csak azután kezdődik meg a drágább és bonyolultabb üzemeltetésü típusokra, miután az olcsóbban repülhető Robinson R44 típusú könnyü helikoptereken elsajátították az alapvető helikoptervezetési jártasságokat. A merevszárnyú repülőgép pilóták kiképzése hasonló analógiájú, a tanulók JAK-52 típusú oktató-kiképző repülőgépen kezdik meg kiképzésüket Szolnokon, majd ezt követően Kanadában Harward II turbólégcsavaros repülőgépen folytatják, és HAWK 115 típusú sugárhajtású szubszonikus repülőgépen fejezik be. Csak ezt követően kapják meg JAS-39 Gripenre történő típusátképzésüket…

A repülőgép- és helikoptervezetők kiképzésének ez a lépcsőzetes felépítése biztosítja a tanulók gazdaságos, és hatékony kiképzését, hiszen fokozatosan kerülnek egyre nehezebb feladatok elé, fokozatosan sajátítják el az egyre összetettebb technikai-rendszerü,  és egyben egyre drágább üzemeltetésü, repülőgépek és helikopterek kezelését.

A forgószárnyas légi eszközök további fejlesztéséről, modernizációjáról megtudtuk, hogy közép- és hosszú távon a Honvédelmi Minisztérium célja, hogy a helikopter program keretében a Mi-17 szállítóhelikopterek, illetve a Mi-24-es harci helikopterek felújítását megvalósítsák, továbbá a Mi-8-as szállítóhelikoptereket új típussal váltsák ki.

Röviden a Robinson R44 típusú könnyü helikopterről:

A Robinson cég által gyártott R-44-es dugattyús helikopter tervezése 1985-ben kezdődött, majd első prototípusa 1990 márciusában szállhatott fel. Az új típust Frank Robinson a kétüléses, könnyü forgószárnyúak, és a többfeladatú, gázturbinás helikopterek közötti hiány kitöltésére szánta. A gép a Raven (Holló) nevet kapta, és először az 1991 januárjában megrendezett “Heli-Expo” kiállításon mutatták be Anaheimben.A világsikert aratott helikopter jelenleg gyártott, második fő változata, a Raven II-es erősebb hajtómüvel készül. Ezt még további négy alváltozatban gyártják. A gépből több mint 3.000 darabot gyártottak eddig.

Müszaki jellemzői:

Főrotor: Lapátok száma: 2, Átmérő: 10,06 m, Fordulatszám: 215 m/s Farokrotor: Lapátok száma: 2, Átmérő: 1,5mHajtómü: 1 x Lycoming IO-540 – F1B5, Hathengeres, vízszintes boxer közvetlen hajtású, léghütéses, porlasztós, normál feltöltésüHengerürtartalom: 8873,6 cm3Sebesség: Utazó: 180 km/hMax.: 230 km/hHatótávolság (1 tankolással): 560 kmNormál teljesítmény: 260 BHP (198,6kW), 2800 RPMaximális repülési tömeg: 1090 kg (2400 lb)Minimális repülési tömeg: 700 kg (1550 lb)Maximális ülésterhelés (poggyásztartóval): 136 kg (300 lb)Bármelyik csomagtér max. terhelése: 23 kg (50 lb)

A szerződés teljesítésének, és a helikopterek érkezésének időpontjára vonatkozóan egyelőre konkrét információk nem állnak rendelkezésünkre, ami viszont biztos, az az, hogy Magyarország légierején kívül még a Dominikai Köztársaság hadserege, Észtország és Libanon légiereje, és a Fülöp-szigetek rendőrsége használja ezt a típusú helikoptert, rengeteg civil üzemeltetővel együtt, tehát egy kiváló gépről van szó, és néhány szakértő negatív véleményével ellentétben büszkén üdvözölhetjük, az újoncokat a Robinson családból, honvédségünkben.

Balogh Ákos

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024-07-19 10:30:07
Újabb repülőgépekre adott le megrendelést a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, amellyel cargo részlegének flottája jövőre 17 példányosra bővül. Az új Boeing 777F gépek csatlakozásával az Emirates SkyCargo 30 százalékkal növeli főfedélzeti rakománykapacitását, hosszú távú megoldást kínálva a keresletnövekedésre.
2024-07-16 09:26:41
Újabb két Airbus H225M közepes többcélú helikopter érkezett Magyarországra hétfőn – közölte a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf elmondta: a most érkező gépekkel tízre nőtt a Magyar Honvédségben a H225M típusú helikopterek száma.
2024-07-13 16:00:08
„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 26., 09:45
Június 26-án megjelent az Aranysas magazin 2024. augusztusi lapszáma!
2024. 07. 25., 11:03
A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség támogatásával a Dél-Zalai Aeroclub nemrégiben ifjúsági toborzó tábort tartott a nagykanizsai repülőtéren nyolc, 12 és 15 év közötti nagykanizsai, szepetneki és zalakarosi fiatal részvételével.
2024. 07. 22., 09:18
Április elsején egy újabb fejezet zárult le a nagygépes repülés történetében. Ezen a napon teljesítette utolsó feladatát a NASA DC-8-as kutató repülőgépe.
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.