Az izlandi Eyjafjöll vulkán kitörése következtében a kontinens fölé beáramló hamufelhő komoly fennakadásokat okozott az európai légi közlekedésben. Az osztrák MLU környezetvédelmi cég „Airpointer” rendszerét ezért most felszerelték a Diamond Aircraft repülőgépeire, mely szenzor segítségével a gyártó aktív szerepet tud vállalni az áramló hamu koncentrációjának mérésében.
A Diamond Aircraft „Volcanic Ash Measurement” névre keresztelt projektjének célja, hogy az „Airpointer” szenzor segítségével a repülőgépek az 500-6000 méteres magassági tartományban repülve megmérjék az izlandi vulkánból áramló hamu koncentrációját. A gépekre szerelt rendszer segítségével képesek a szél sebességének és irányának meghatározására is, melyek alapján pontosabb időjárás előrejelzéshez juthatnak a nemzetközi repülőterek.
A magas koncentrációjú hamu a repülőgépek hajtómüvében komoly meghibásodásokat eredményezhet, ugyanakkor a Diamond turbófeltöltésü hajtómüvekkel szerelt gépeit nem érinti ez a probléma. Az első mérések eredménye kimutatta, hogy a hamu koncentrációja eltérő képet mutat a különböző városok felett: például Bécsben 150-szer volt magasabb a koncentráció, mint Semmering felett.
A Diamond Aircraft az elkövetkező napokban további repülőgépekkel tudja majd segíteni a hamu koncentrációjának mérését.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
"Nehéz szerénynek maradni!", állítja a Tiger Meet-ek jelmondata. A fotókat nézve, van benne igazság! Sehol máshol nem láthatunk ennyi, látványosan megfestett katonai repülőgépet - de a csodaszép merev- és forgószárnyasok nem kiállításra jöttek. Dolgoztak, kőkeményen, s velük együtt a hajózók és a műszakiak is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.