Az európai légi közlekedésben az elmúlt napokban jelentős fennakadásokat okozott az izlandi Eyjafjöll vulkán kitörése következtében a kontinens fölé beáramló hamufelhő. A néhol igen magas koncentrációban megjelenő vulkáni hamu a repülőgépek hajtóműveiben komoly meghibásodásokat okozhat. Az Airbus ugyanakkor a kialakult válsághelyzetben sem tétlenkedett, hiszen kíváncsiak voltak arra, hogy repülőgépeik hajtóműveire milyen hatást gyakorol az Eyjafjöll hamuja.
A hamufelhőben egy A380 (MSN 4) és egy A340-600 (MSN 360) tesztgép hajtott végre próbarepülést. Az EA hajtómüvekkel szerelt A380-as 2010. április 19-én, helyi idő szerint 14 óra 25 perckor emelkedett a magasba Toulouse repülőterének betonjáról, míg a Rolls Royce hajtómüvekkel repülő A340-600-as 14 óra 50 perckor kezdte meg felszállását. A próbarepülések során a fedélzeten utazó mérnökök adatokat gyüjtöttek arról, hogy a vulkáni hamu milyen hatást gyakorol a repülőgépre, különös tekintettel a hajtómüvekre. A begyüjtött adatok kiértékelése jelenleg is folyamatban van, melyek eredményeit az európai repülőgépgyártó közölni fogja az érintett légialkalmassági hatóságokkal, valamint a hajtómüvek gyártóival is.
Tom Enders, az Airbus elnöke, elmondta, hogy a hamufelhőben végrehajtott tesztrepülésekkel és ezek kiértékelt eredményeivel is segíteni kívánják a légi közlekedés egész szegmensét, tapasztalataikkal és technikai hátterükkel pedig készségesen állnak az áramló hamufelhő miatt a repülés biztonságát vizsgáló hatóságok rendelkezésére.
A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.