A Sikorsky, a világ egyik vezető helikoptergyártó vállalata, az elmúlt napokban jelentette be, hogy együttműködik az USA hadseregével az UH-60 Black Hawk helikopter pilóta nélküli változatának kifejlesztésében. Így a forgószárnyas úgymond „tetszőlegesen” is vezethető lenne, azaz képes pilótával vagy nélküle is függőleges fel- és leszállási manőverek, valamint különféle repülési feladatok maradéktalan végrehajtására.
A Sikorsky a közeljövőben végrehajtandó tervei között szerepel a tetszőlegesen vezethető forgószárnyas két tesztrepülésének végrehajtása a bemutató program keretein belül - mindezt még ez év végéig. A helikopter első tesztrepülését 2010 nyarára tervezik. Mivel a tervezők még nem rendelkeznek elegendő mennyiségü tapasztalattal, ezért a repülés biztonsága érdekében a forgószárnyas fedélzetén egy tapasztalt berepülőpilóta fogja ügyelni a repülésvezérlő rendszereket, valamint a robotpilóta által végrehajtott manővereket a teljes tesztrepülési program menete alatt. A pilóta nélküli légi jármü egy másik Black Hawk helikopterrel géppár alakzatban fogja végrehajtani tesztrepülési programját, tesztelve ezzel a forgószárnyas irányíthatóságát, valamint manőverezési képességeit, továbbá a beépített új fejlesztésü berendezések, repüléselektronikai rendszerek megfelelő müködését. Amennyiben a tesztrepülések a gyár elvárásainak megfelelően alakulnak, akkor ez év végére már a helikopter, mint robotrepülőgép fog végrehajtani különféle szállítási tesztfeladatokat, azonban pilóta már nem lesz a fedélzetén.
Az új technológiák kifejlesztéséért, valamint megvalósításáért felelős szervezet, a Sikorsky Innovations feladata a tetszőlegesen vezethető helikopter technológiájának teljes kidolgozása, annak kivitelezése, valamint megvalósítása. A hadsereg viszonylag középkorúnak mondható helikopter flottájának tetszőlegesen vezethető változatra történő átalakítása nagymértékben növelné a légi jármüvek képességeit, valamint fokozná a felderítő szerepkörét is.
Az Amerikai Egyesült Államok szárazföldi ereje költségmegtakarítás gyanánt, célul tüzte ki a már meglévő helikopter flottájának átalakítását, hogy azok képesek legyenek akár pilóta nélküli repülési feladatok végrehajtására is. Katonai szakértők szerint, gazdaságosabbnak tünik ez a megoldás, mint új, drága helikopterek beszerzése. Továbbá a már lényegében elavultnak nevezhető AH-64D Apache Longbow, a CH-47F Chinook, valamint az UH-60M Blackhawk helikopterek fedélzeti repüléselektronikai rendszerei, amúgy is modernizálásra szorulnának a közeljövőben. A modernizációt, valamint a forgószárnyasok átalakítását tetszőlegesen vezethető változatra hosszú távon, vagyis 2016-tól 2035-ig tartó időintervallumban kívánnák megvalósítani.
Továbbá érdemes említést tenni arról is, hogy a közelmúltban a Sikorsky gyár, hivatalosan is eleget téve az Egyesült Államok hadseregének felkérésére, felajánlotta az általa kifejlesztett X2 többcélú, könnyü harci helikopterét is, az Army’s Armed Aerial Scout légi felderítő program keretein belül. A forgószárnyas képes támadó, támogató, kutató-mentő feladatok maradéktalan végrehajtására, akár pilóta nélkül repülve is. A gyár szakértői szerint a könnyü harci helikoptert úgy tervezték, hogy az képes legyen minden magasság-, valamint sebességtartományban teljesíteni azokat a paramétereket, amelyekre egy hagyományos helikopter nem képes. A teljes egészében a Sikorsky gyár által tervezett helikopter prototípusát már 2008 óta tesztelik a szakemberek, ugyanis az első levegőbe emelkedése 2008 augusztusában történt. Tervek szerint, a forgószárnyas jövő héten sorra kerülő tesztrepülése során, amely egyébként a demonstrációs program mérföldkőnek számító tízedik felszállása lesz, eléri a tervezett utazósebességét, vagyis megközelítőleg 463 km/h-t.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.