Az elmúlt hónap végén érkezett meg az Amerikai Egyesült Államok légierejének legmodernebb, és jelenleg leghatékonyabb felderítő, hírszerzési, valamint légtér felügyeleti repülőgépe, az MC-12 Liberty, az Afganisztán déli részén elhelyezkedő Kandahár légi bázisra, ahol a légierő 451. Expedíciós Repülőezrede fogadta. Az MC-12 Liberty a Hawker Beechcraft King Air 350 és 350ER alaptípus katonai célokra átalakított változata, egy kéthajtóműves, turbólégcsavaros repülőgép, amelyet hírszerzési, légtér felügyeleti, valamint felderítő feladatok végrehajtására terveztek.
Megérkezése után a repülőgép nem sokat pihenhetett, ugyanis már április elsején végrehajtotta az első hadmüveleti bevetését. Az MC-12 Liberty a begyüjtött információkat képes azonnal feldolgozni, azokat kielemezni, továbbá a feldolgozott adatokat a földi harcálláspontokra, parancsnokságokra eljuttatni a lehető legrövidebb időintervallumon belül. A gép képességei közé tartozik, hogy képes azonnali információkhoz juttatni a szárazföldi erőket az ellenséges csapatok tartózkodási helyéről, valamint az ott folytatott tevékenységükről egyaránt. A repülőgép személyzete négy fő: pilóta, másodpilóta, valamint két operátor (szenzorkezelő és titkosító operátor), továbbá részt vesznek a feladat végrehajtásban az információ- és képelemző analitikusok is, akik kiértékelik a kapott adatokat, valamint továbbítják azokat a földi harcoló egységeknek. Mondhatni ők képezik a személyzet ötödik tagját.
Az MC-12 Liberty repülőgépek személyzetének kiképzését a Mississippi állambeli Meridian 186. Mississippi Légi Nemzeti Gárda légibázisán hajtják végre. Figyelemre méltó, hogy nem egészen két év alatt három ilyen repülőszázad lett felállítva a szülőföldtől távol eső országokban, amelyek a külföldön állomásozó csapatokat támogatják, valamint együttmüködnek azokkal a sikeres hadmüveletek végrehajtása érdekében.
Az MC-12W, 2009 júniusában történő hadrendbe állítása példaértékünek mondható az Egyesült Államok légierejének történetében, ugyanis a repülőgépek beszerzése, a személyzet, valamint a kiszolgáló szakszemélyzet kiképzése, továbbá a repülőszázadok felállítása és teljes harckésszé tétele az iraki háborús övezetben kevesebb, mint tíz hónapot vett igénybe. Ilyen gyors lefolyású eseményre legutóbb a P-51-es Mustang, nagy hatótávolságú kísérő-vadászrepülőgépek hadrendbe állításakor volt példa, a II. világháborúban.
A legújabb MC-12-es repülőgépeket ellátták külső függesztési pontokkal is, amelyekre külső póttartályok függeszthetőek, így nagymértékben megnövelhető a repülőgép hatótávolsága. Az iraki Balad Joint Base bázison állomásozó, elsőként létrehozott 362. Expedíciós Felderítő Repülőszázad már túl van a 2000. bevetésén, valamint az afganisztáni Bagram légibázison másodikként felállított MC-12-esek 4. felderítő százada pedig már a 300. harci bevetését teljesítette szolgálatba állításának első három hónapjában.
A repülőgép általános müszaki adatai:
- hosszúsága: 14,22 m- magassága: 4,37 m- szárny fesztávolsága: 17,65 m- sebessége: 578 km/h- üres súlya: 5669 kg- utazó magassága: 10668 m- hajtómüve: 2 db Pratt & Whitney PT6A-60A turbólégcsavaros sugárhajtómü.
Újabb mérföldkövet jelentő esemény a Magyar Légierőnél: 2024. szeptember 5-én, csütörtökön, megérkezett végleges állomáshelyére, az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz, a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépe. Helyszíni beszámolónk!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.