2017. 09. 20. szerda
Friderika
: 308 Ft   : 257 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kizárták a lengyel elnöki gép technikai meghibásodását

JETfly  |  2010. 04. 12., 09:37

A lengyel elnöki gép katasztrófájának okait vizsgáló bizottság az elsődleges adatok alapján kizárja a Tu-154 repülőgép technikai meghibásodását.

A vizsgálatot vezető Alexander Basztrikin államügyész elmondta, hogy megvizsgálták a pilóta és a repülésirányító közötti beszélgetést rögzítő szalagot: „Előzetesen tanulmányoztuk a szalagon rögzítetteket, amit Moszkvában még részletesebben fogunk vizsgálni, de csak megismételni tudom – a kezünkben lévő szalagon rögzítettekből az derül ki, hogy a repülőgépnek technikai problémája nem volt”.

Basztrikin elmondta, hogy a Tu-154 pilótája tudott a bonyolult időjárási viszonyokról, azonban ennek ellenére a Szmolenszkben történő leszállás mellett döntött

Korábban az orosz légierő parancsnok-helyettese, Alexander Aleshin azt nyilatkozta, hogy a Tu-154 személyzete több alkalommal nem hajtotta végre a szmolenszki repülőtér repülésirányítójának utasításait. Aleshin elmondta, hogy a repülésvezető utasítást adott a gép pilótájának, hogy tartalék repülőtéren hajtsa végre a leszállást, ugyanakkor a repülőgép folytatta a süllyedést.

Időközben megtalálták a szerencsétlenül járt repülőgép mindkét feketedobozát, amelynek vizsgálatát Moszkvában, orosz specialisták végzik természetesen lengyel szakértők közremüködésével.

Felmerül a kérdés; ki a felelős a katasztrófáért?

Az egyértelmü válasz sem egyértelmü, és felmerülnek olyan kérdések, amelyekre valószínüleg soha nem kapunk választ.

Egyértelmü válasz lehet a repülőgép személyzetének hibája, felelőssége. Felelősség elsősorban a gép kapitányát terheli, aki meghozta a döntést, hogy Szmolenszkben hajtja végre a leszállást, a rossz időjárási viszonyok, és annak ellenére, hogy a repülőtér nem rendelkezik müszeres leszállító rendszerrel.

Azonban rögtön felmerül a kérdés; a döntés a pilótáé volt, vagy azt „nyomásra” hozta meg

… és ez egy „költői kérdés”, amelyre valószínüleg soha nem kapunk választ. Tény; a gépen a lengyel elnök mellett is sok fontos, magas beosztású személy tartózkodott, és egy esetleges kitérő repülőtéren végrehajtott leszállás meghiúsíthatta volna az ünnepségen való részvételt.

Jogi értelemben – a napvilágot látott információk alapján – valószínüleg nem terheli felelősség a szmolenszki repülőtér személyzetét, repülésirányítóját.

Azonban érdemes egy kicsit elidőzni a kérdés körül. Híradások arról számolnak be, hogy mintegy 15 perccel a lengyel elnöki gép érkezése előtt megtiltotta a szmolenszki repülőtér egy orosz Il-76 típusú szállítógép leszállását a repülőtéren a mostoha időjárási viszonyok (sürü köd, lecsökkent látótávolság) miatt. Egyes információk szerint a repülőteret lezárták. Aztán kiderült, hogy mégsem zárták le. A lengyel gép személyzetének felajánlották – utasították(?) – kitérő repülőtér igénybevételét. Az eltelt negyed óra alatt semmi információ nem utalt arra, hogy az időjárás javult volna.

Miért nem tiltották meg a Tu-154 számára is egyértelmüen a leszállás végrehajtását?

Miért nem zárták le a repteret és küldték egyértelmüen tartalék repülőtérre a Tu-154-est?

Kérdések, amelyekre megvannak a válaszok, azonban azok nem fognak napvilágra kerülni.

Ebben az esetben is valószínüleg „nyomásról” van szó. A repülőtér személyzetének helyzete annyival „egyszerübb”, hogy ők megtették, ami tőlük tellett: kitérő repülőtérre irányították a repülőgépet.

… de miért volt akkor a katasztrófát megelőzően három sikertelen megközelítés?

Vajon mi hangzott el, ezen manőverek során a repülésvezető (repülésirányítók) és a gép személyzete között? Az adatrögzítőnek ezt is rögzítenie kellett! Megismerjük valaha?

A kérdések újabb kérdéseket generálnak, válaszok nélkül. Az igazságot valószínüleg soha nem tudjuk meg – bár az sajnos a megváltoztathatatlant sem tudná semmissé tenni.

Kétségek csak azon a téren merülhetnek fel, hogy egyértelmüen hibáztatható-e a gép személyzete – a gép kapitánya – a katasztrófáért.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A jelenlegi információk szerint nemsokára ismét a magyar égboltot fogják karcolni az ék alakú felségjelzéssel ellátott Mi–24-esek.