A jövő svéd vadászgépe, a Gripen NG kapott egy új esélyt az indiai vadászgéptenderen. A védelmi minisztérium kérvényezte, hogy május közepén tesztelhessék a gépet, mivel a Gripen International egy hónappal ezelőtt nem ezt a verziót küldte az ázsiai országba. A Business Standard beszámolt róla, hogy március 9-én D verziójú Gripenek indultak Indiába, mivel az NG változat otthon maradt Svédországban, hogy további fejlesztéseket hajtsanak rajta végre, ezzel a lépéssel megszegték a verseny szabályait.
Az indiai légierő illetékesei azonban elmondták a Business Standard számára, hogy nem szeretnék, hogy a szabályok szigorú értelmezése miatt szüküljenek a választási lehetőségeik, így amennyiben az év közepéig teljesíteni tudják a teszteket, akkor kiértékelik és tovább vizsgálják a repülőgépet.A Gripen NG mellett az F/A-18 Super Hornet, az F-16IN Super Viper, a Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon és a MiG-35 típusok vannak még versenyben az indiai tenderen, de a svéd vadászgép egyelőre még csak papíron létezik, ez idáig mindössze egy „demonstrátor” repülőgép áll rendelkezésre. Az első prototípus megépítésére a jövő évben kerülhet sor.
A Gripen International örömmel fogadta az indiaiak döntését. Eddy de la Motte, a cég tenderfelelőse a Business Standardnak elmondta, hogy az ő szándékuk végig az volt, hogy a Gripen NG-t küldjék ki Indiába, de a svéd kormány hirtelen döntése keresztülhúzta a számításaikat, hamarosan azonban minden lehetőséget meg tudnak adni India számára, hogy maximálisan kiértékelhessék a repülőgépet.
Az első lehetőség ezek közül jövő héten jön el, amikor is az IAF képviselői Svédországba utaznak, hogy megtekintsenek egy Gripen-éleslövészetet. Amennyiben az indiai pilóták igénylik, úgy a Gripen International hajlandó biztosítani számukra egy svédországi repülést az NG-vel. Ez lehet az első alkalom, hogy egy indiai pilóta repülhet a típussal.
A típus rendszereit jelenleg forró éghajlati körülmények között tesztelik. Indiai források szerint a D Gripen jól teljesített náluk a próbákon, ennek ellenére az NG-t 0-ról kezdve tesztelik.
A Gripen NG jelentősen fejlettebb a D változatnál. Erősebb GE-414-es hajtómüvel rendelkezik, több üzemanyagot képes szállítani, ezáltal megnövekedett a hatótávolsága is, mindezek mellett pedig 10 darab függesztési ponttal rendelkezik. A jövőben a típust várhatóan új AESA radarral, elektronikai zavaróberendezésekkel és továbbfejlesztett avionikával szerelik fel.
Bár az IAF képviselői nagyon optimisták ezekkel a változásokkal kapcsolatban, rámutattak a Gripen NG árnyoldalára is, többek között arra, hogy az F-16IN típussal együtt a Gripen NG is csak egyhajtómüves típus, ami a biztonságot kockáztatja.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.