Az indiai Hindustan Aeronautics Limited (HAL) vállalat első saját tervezésű, fejlesztésű és gyártású könnyű harci helikopterének (light combat helicopter, LCH) prototípusa a napokban végrehajtotta első, sikeres felszállását a Bangalore-ban lévő Helicopter Complex gyár betonjáról.
Az előzményekhez tartozik, hogy a forgószárnyason a gyári szakemberek már korábban elvégezték az ilyenkor szokásos földi teszteket, végellenőrzéseket, majd februárban a helikopter sikeresen teljesítette földi gurulópróbáit is, így semmi akadálya nem volt annak, hogy végrehajthassa a már régóta várt első felszállását. A mintegy húsz percig tartó tesztrepülés során a berepülőpilóták ellenőrizték a forgószárnyas irányíthatóságát, stabilitását, továbbá a különböző rendszerek normál müködését, azok egymásra hatását alacsony sebesség- és magasságtartományban egyaránt. A tesztrepülés az elvárásoknak megfelelően zajlott, ugyanis mind a helikopter, mind pedig annak összes rendszere kiállta a próbákat, valamint minden berendezés megfelelően müködött.
A fejlesztési program már 2006-ban megkezdődött, amikor is a HAL bejelentette, hogy egy könnyü harci helikopter megépítését tervezi. Miután a tárgyalások az indiai hadsereggel (légierő, valamint a szárazföldi erők) eredményesek voltak, így semmi akadálya nem volt a program beindításának.. A forgószárnyas az Advanced Light Helicopter továbbfejlesztett változata lett, amelyet elláttak különféle fegyverzet- és feladatrendszerekkel, valamint megerősített, úgynevezett törésbiztos futómüvekkel is.
A helikopter első sikeres tesztrepülése a Rotary Wing Research & Design Centre of Helicopter Complex vállalat három évig tartó eredményes tervezési, fejlesztési, valamint kivitelezési munkájának köszönhető. Amennyiben a forgószárnyas a tesztrepülési program során sikeresen teljesíti a számára előírt feladatot, akkor előreláthatólag 2011 decemberére beszerezhető az összes légügyi hatósági engedély, amelyek a helikoptert repülésre alkalmassá nyilvánítják. Ezt követően kerülhet sori a forgószárnyas hadrendbe állítására India légierejében, valamint szárazföldi erők kötelékében. Kiszivárgott információk szerint a légierő 65 db-ot, a szárazföldi erők pedig 114 db-ot rendeltek meg a gyártó, Hindustan Aeronautics Limited vállalattól.
A helikopter főbb jellemzői és technikai adatai:- hosszúsága: 15,8m- rotor átmérője: 13,3 m- magassága: 4,7m- üres súly: 2550 kg- hasznos teher: 2950 kg- maximális felszálló súly: 5,500 kg- hajtómüve: 2 db HAL/Turbomeca Shakti gázturbinás sugárhajtómü, 900 kW- maximális sebessége: 275 km/h- hatótávolsága: 700 km- gyakorlati csúcsmagassága: 6400 m- emelkedési sebessége: 12 m/s- fegyverzete: M621 20 mm-es gépágyú - rakétái: nem irányított rakéták, továbbá levegő-levegő, valamint levegő-föld rakéták.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.