A Lockheed Martin cég által fejlesztett F-35 Lightning II körüli késedelem, valamint költségnövekedés sem változtatott az Egyesült Államok légierejének azon tervén, hogy 2010 folyamán, mintegy 250 (134 F-15 és 112 F-16) vadászrepülőgépet vonjanak ki a hadrendből. A hírt Norton Schwartz vezérezredes (négycsillagos tábornok) a légierő vezérkari főnöke jelentette be.
A bejelentéssel egyidőben Norton Schwartz tábornok arról is beszélt, hogy az USAF (amerikai légierő) egy tesztsorozatot kezdett a Boeing F-15 és a Lockheed F-16 típusokkal, hogy bizonyítsák a lehetőségét egy élettartam kiterjesztés programnak.
„Egy vadászrepülőgép bekerülési árának 10-15%-ból végrehajtható az élettartam kiterjesztési program”, - mondta a tábornok, miközben elutasította annak lehetőségét, hogy 4+ generációs F-15 vagy F-16 típust szerezzenek be. A tábornok azonban azt is hozzátette, hogy jelenleg az USAF még nem tudja, hogy az élettartam kiterjesztés program mikor lesz technikailag és pénzügyileg kivitelezhető.
2011 után az USAF nem folytatja az F-22 beszerzéseket (az összes tervezett beszerzés 186 darab), és a légierő flottájának megújítását a továbbiakban az F-35 típussal kívánja megvalósítani. A tervek szerint az elkövetkező 30 év alatt 1763 darabot vásárolnak a típusból.
F-35
2009-ben az amerikai Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (GAO) aggasztó tendenciákat jelzett. A Légi Nemzeti Gárda tizenkét egységénél, amelyek napjainkban F-16 típussal látják el feladataikat, 2020-ig kivonásra tervezik a repülőgépeket. 2008 végétől a tizenkét egység közül mindössze egyet terveztek be, hogy az új típussal fegyverezzék fel, és 2020 után folytassa küldetését.
A vadászrepülőgép állományban bekövetkező növekvő „hasadék” késztetett egy törvényhozót arra a kijelentésre, hogy az amerikai légierő F-35 típustól való függése „hatalmas hiba” lesz.
„Amikor ezek az F-15 és F-16 típusú vadászrepülőgépek már nem lesznek képesek repülni és az F-35 még problémákkal fog küzdeni, lesznek olyan repülőegységek, amelyek repülőgépek hiányában nem lesznek képesek repülni”- mondta Frank LoBiondo, a Kongresszus tagja.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.