Mint ahogy arról korábban már mi is beszámoltunk, Malajzia mégsem vonja még ki hadrendből MiG-29-es vadászrepülőgépeit. A gazdasági válság miatt a maláj védelmi minisztérium úgy döntött, hogy elhalasztja az új harci gépek beszerzését, meglévő Fulcrum flottájából pedig – a szükséges korszerűsítések és javítások elvégzése után - 10 darabot továbbra is üzemben tartanak, várhatóan újabb 5 évig. Malajzia ugyanakkor a 2011-2015-ig terjedő időszakban már szeretné leadni megrendelését a beszerzendő harci gépekre, valamint légtérellenőrző repülőgépekre is, ezért a közelmúltban megkezdték ez ügyben az információgyűjtést.
Kuala Lumpur az elkövetkezendő időszakban a Boeing F/A-18E/F Super Hornetekről, a Lockheed Martin F-16-osáról, a Saab Gripenjéről, valamint az oroszok Szu-30-as típusáról szeretne részletesebb információkat kapni. A tervek szerint Malajzia 36-40 darab vadászgépet vásárolna, melyek szolgálatba állításával a MiG-29-esek mellett kivonhatnák az elavuló Northrop F-5-ösöket is. Kétség kívül a legnagyobb esélye a Boeingnek és a Szuhojnak van, mivel Malajzia már üzemeltet 8 darab F/A-18D-t, melyeket még az 1990-es évek elején rendeltek meg, továbbá 18 darab Szu-30-ast is.
A harci gépeken kívül a malájok két légtérellenörző repülőgép beszerzését is tervezik a következő 5 éves ciklusban. Elemzők szerint legnagyobb esélye a Northrop Grumman E-2 Hawkeye vagy a Saab 340AEW Erieye típusának van. A svédek már sikeresen értékesítették ezt a gépet a thai királyi légierő számára, a Northrop E-2C légtérellenörzőjét pedig már Japán, Szingapúr és Tajvan is megvásárolta.
Az ország légierejét érintő szintén friss hír, hogy Malajzia áprilisban kíván aláírni egy szándéknyilatkozatot négy darab indonéziai CN-235 típusú tengerészeti járőrgép megvásárlásáról. A malájoknak egyre nagyobb szükségük lenne ezekre a gépekre, mivel tengerészeti járőrgép flottájukat főként a még 1994-ben beszerzett, 4 darab Beechcraft Super King Air típusok alkotják. Ezek közül egy gépet a közelmúltban modernizáltak egy Thales radarral, a következő hónapokban pedig egy újabb gép kaphatja meg a modern radart. A beszerzendő CN-235 tengerészeti járőrgépek mellett, a maláj légierő a CN-235 szállítógép változatát is üzemelteti.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.