2017. 09. 19. kedd
Vilhelmina
: 309 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülő a vízben!

JETfly  |  2003. 01. 30., 12:37

“Aircraft in the water. Aircraft in the water.” Ezek a szavak a USS Theodore Roosevelt (CVN 71) repülőgép-anyahajó parancsnok, R.J. O’Hanlon ezredes szavai, mikor a hajó fedélzeti rádiójába szólt vasárnap délután a Karib tengeren.

A Tomcat visszatérőben volt a napi repülésről, mely része volt az aktuális kiképzési gyakorlatnak (Composite Training Unit Exercise). A hajó személyzete már várta a napi pihenőt, hogy megnézzék a Super Bowl müholdas közvetítését.

Az időpont, atlanti idő szerint 17 óra 28 perc.

A VF-213 század kötelékébe tartozó F-14D Tomcat az anyahajó fedélzet előtt két mérfölddel a tengerbe zuhant. A pilóta és az operátor (radar intercept officer /RIO/) sikeresen katapultáltak a repülőgépből.

Ez időben a Naval Aviation Training and Operating Procedures Standardization (NATOPS) szerinti aktuális kiképzési feladatot hajtott végre a 3. helikopter század gépe a közeli légtérben (ez egy kiképzési és üzemeltetési tematika, amely tartalmaz mindent a repülőgépek földi és légi üzemeltetéséről, a személyzet tennivalóiról a kiképzéstől kezdve a napi, általános üzemeltetésen át, a vészhelyzeti eljárásokig).

A helikopter pilótájával Jason Young századossal együtt a fedélzeten tartózkodott John Smiley százados, Rafael Garcia másodosztályú irányító tengeralattjáró elleni hadviselés specialista, Aaron Albright harmadosztályú irányító kutatómentő búvár és Howard Eliason alezredes a 201.század repülő orvosa.

A legénység hallotta a hívást, hogy a repülőgép bajban van, visszafordult és a kiképzési feladat helyett mentési munkára állt át. Mindketten, Young és Smiley is látta ahogy a Tomcat a tengerbe zuhan. A hajóval egyeztetve közelítették meg a helyet, ahol a bajbajutottak a vízben voltak. Pár perc múlva az F-14 személyzete már a helikopter fedélzetén tartózkodott, a mentés sikeresen befejeződött.

Ironikus, hogy a NATOPS részeként szimulált kutatómentő feladatot gyakorolt vasárnapi repülésén a helikopter személyzete.

- Naponta gyakoroljuk a nappali kutatómentő feladatokat, általában tiszta körülmények között ( tiszta égbolt, szélcsendes óceán), így szerencsére az éles bevetésen is minden nagyon simán, hibátlanul ment, mondta Young százados.

- Nagyon izgalmas, ideális helyzet volt. Mondhatni könnyebb volt megoldani a problémát, mint amit tanítottak nekünk az ’A’ osztályú iskola oktatásán, mondta Albright , akinek ez volt az első éles mentése.

Garcia elmondta, hogy a müvelet legnehezebb része az volt, hogy az ejtőernyőket távol tartsák, hogy azok ne akadályozzák a mentést.

- Az első feladatom volt a fedélzetre hozni őket és figyelni, minden rendben van-e. A kiemelés közben a pilótákat én tartottam távol az ernyőjüktől.

Minden nap gyakoroljuk a hasonló szituációkat, így a feladat elvégzése rutin munka volt.

A lezuhant gép pilótája körülbelül öt percet volt a vízben mielőtt a helikopter fedélzetére emelték volna. A fegyverzet operátor a mentőtutajban várt még körülbelül öt percet, mikor kimentették őt is. A helikopter a baleset bekövetkezése után 18 perccel már landolt a CVN-71 fedélzetén.

Jelenleg a két lezuhant pilótát az anyahajó kórházában megfigyelik és kezelik.

Eliason alezredes szerint nagy bátorság jellemezte a mentő személyzetet az akció alatt. Megjegyezte Albright „nem hezitált semmin”, megoldotta az akadályokat és sikeresen mentette ki a bajbajutott pilótákat.

-Ez a csapat nagyon jól előkészült, felkészült a mentésre. Sok kiképzésük volt és probléma nélkül hajtották végre a mentést. Munkájukon látszik, hogy minden feladatot profin hajtanak végre.

Garcia szerényen összegezte a teljes személyzet viselkedését és munkájukat, amivel megmentették a Tomcat kétfős személyzetét:

-Boldog vagyok, hogy mi tudtuk különbséget tenni a kiképzés és a valós mentés fontossága között ezen az őrült napon.

Köszönöm Szórád Tamás szakmai segítségét!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.
2017. 09. 18., 09:42
A kilencvenes évek első felében, a mezőgazdasági repülésből ismert Z-37-eseknek új feladat adódott, légi reklámhordozók vontatógépeként élhették másodvirágzásukat.
2017. 09. 15., 11:37
Pedig ez az „év beruházása” Pécsett, ám amint közelebb mentünk a projekthez, furábbnál furább dolgok derültek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új TVSz-2DTSz sorozatgyártására már akár 2020-ban sor kerülhet – erről tudósított legalábbis a TASzSz hírügynökség a szibériai Csapligin Kutatóintézet igazgatójával, Vlagyimir Barkusszal készített riportjában.