2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Eltűnt. 1945.02.19. Esztergom

JETfly  |  2009. 11. 30., 10:32

Hasonló, rövid bejegyzés szerepel azoknak a pilótáknak a személyi kartonján, akik nem tértek vissza az utolsó harc feladatról. Azon magyar pilóták esetében, akik egy ideig eltűntként szerepeltek a nyilvántartásokban és később hazatértek, egy kalandos és szerencsés történetet jelent, azoknak azonban, akik soha nem kerültek elő, ez legtöbbször a hősi halált.

A hozzátartozóknak ezzel kezdetét vette a sok évtizedes reménykedés, és a várakozás. 1945. február 19-én a magyar 101. Vadászrepülő Ezred 7. százada, és a német 51. Vadászrepülő Ezred 7. százada bevetésre került Esztergom környékén. A magyar és a német kötelék is összecsapott a szovjet vadászrepülő egységekkel. Ekkor a szovjet 5. Légi Hadsereg 73., 85., és 173. Gárda Ezrede, a Garam környéki harcok légi fedezetét látta el. A kialakult légi csatában két magyar, és egy német repülőgépet lőttek le a szovjet vadászok. Három ász pilóta igényelt légi győzelmet Fedor Alekszejevics Sznyegirev főhadnagy Belától nyugatra, és Karvától északra, Georgij Nyikolájevics Melnyickíj főhadnagy Nyergesújfalu és Köbölkút között, és Vlagyimír Nyikolájevics Ljuszin főhadnagy Esztergomnál lőtt le egy Me-109-est. Willi Fuchs törzsőrmester gépe a Garam-folyónál zuhant le, egy magyar vadászgép Esztergomnál kényszerleszállást hajtott végre, és Horváth György hadnagynak gépével együtt nyoma veszett. A 101. Vadászrepülő Ezred 5/1945 számú parancsa eltüntként jelenti a 23 éves pilótát, akinek további sorsáról soha semmilyen hír nem érkezett.

2009. október 25-én a Szlovák Köztársaság területén fekvő Búcs község mellett egy repülőgép roncsainak feltárása során a Magyar Királyi Honvéd Légierőben rendszeresített hadnagyi váll-lapok kerültek elő, ezért 2009. október 27-én értesítették Punka Györgyöt a Magyar Roncskutató Egyesület repüléstörténészét, és Magó Károly zászlóst, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, Szolnoki Repülő Múzeum munkatársát, hogy egy magyar pilóta nyughelye került elő. Abból a célból, hogy mindkét ország hatályos törvényei betartásra kerüljenek a munkálatok során, felkérés érkezett, hogy megfigyelőként, és tanácsadóként vegyenek részt a feltárásban. A magyar és a szlovák fél első találkozóján egyeztetés történt a szükséges feladatokról. A kiemelési, és exhumálási munkálatokhoz szükséges engedélyeket a Szlovák Köztársaságban Zsákovics László a Military Historical Museum exhumálási engedéllyel rendelkező szakembere intézte, a magyar fél pedig vállalta, hogy kideríti a megtalált pilóta valószínüsíthető személyazonosságát. Első lépésként a HM HIM Központi Irattár rendelkezésünkre bocsátotta a magyar katonai nyilvántartások személyi, vagy veszteségi kartonjait. Ezek alapján hadnagyi rendfokozattal, Esztergom légterében egyedül Horváth György hadnagy tünt el 1945. február 19-én. Az emberi maradványok előkerülési helye Esztergomtól légvonalban 15 kilométerre fekszik. A személyi, vagy veszteségi kartonok alapján az emberi maradványok előkerülési helyétől legközelebbre másik hadnagyi rendfokozattal rendelkező pilótát, Jencs Zoltán hadnagyot jelentik eltüntnek, aki 1944. december 10-én tünt el Székesfehérvár légterében, de ez légvonalban 70 kilométerre esik a most feltárt roncsoktól, ezért valószínüsíthető, hogy Horváth György hadnagy földi maradványai kerültek elő. Magó Károly zászlós kutatta fel Horváth György rokonait, és tájékoztatta a családot, hogy az előkerült bizonyítékok, és a korabeli dokumentumok alapján valószínüsíthető, hogy a háborúban eltünt rokonuk nyughelye került elő Szlovákiában.

 

2009. november 16-án kezdődött el a feltárás, és exhumálás, mely régészeti módszerekkel, került végrehajtásra. A feltárás során az őstalajban látható becsapódási kráter teljes feltárásra került. Mivel az emberi maradványok a gép roncsai között voltak, a kiemelt 35-40 köbméter föld maradéktalanul átrostálásra került, így emberi maradványok nem maradtak a repülőroncs kráterében. A sikeres munkálatok befejezése után egy sírcsokor lett elhelyezve a gödör alján, és egy perces néma csenddel tisztelegtek a kutatók az eltünt pilóta emléke előtt.

Az előkerült földi maradványokat Dr. Magyar Lóránt igazságügyi orvosszakértő átvizsgálta, és megállapította, hogy az előkerült csontok igen nagy valószínüséggel egy 20-25 éves, felnőtt korú férfitől származnak. A csontmaradványok állapota típusosan a II. Világháborúban elhunyt holttestek állapotának megfelelő. A maradványokból DNS vizsgálatra történő mintavétel megkísérelhető a személyazonosság megerősítésének érdekében.

2009. november 19-én a hozzátartozók megtekintették a kiemelés helyszínét, az előkerült leleteket, és az emberi maradványokat, és az elvégzett munkálatokkal kapcsolatban elismeréssel nyilatkoztak. A család kérése, hogy az emberi maradványok kerüljenek haza Magyarországra, továbbá kérik, hogy kerüljön elvégzésre a DNS vizsgálat, amennyiben a maradványok állapota lehetővé teszi.A munkálatok befejezése után a földi maradványokat a szlovákiai hadisírgondozó iroda képviselője átvette, és tájékoztatta a magyar kutatókat, hogy az emberi maradványokkal kapcsolatos munkákat alaposnak, és szakmailag felkészültnek minősítette. Ez volt az első eset, hogy II. világháborúban eltünt magyar pilóta nyughelye feltárásra került külföldön.

A szovjet pilóták győzelmi jelentéseikben szereplő helyszínek alapján valószínü, hogy a 13 légi győzelmes Fedor Alekszejevics Sznyegirev főhadnagy lőtte le Horváth György hadnagy gépét, mert Karvától északra igényelte egy Me-109-es lelövését. A megtalálás helyszíne, Búcs, Karvától 4 kilométerre fekszik északra.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin