2017. 09. 23. szombat
Tekla
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Világszínvonalú légiforgalmi irányító képzés Magyarországon

JETfly  |  2009. 10. 21., 10:48

Európai szinten elismert, a legmodernebb technikát felvonultató tudásbázist épít ki 2012-ig a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. Az ANS III. projekt keretében már elkészült a speciális magyar igényeknek megfelelően fejlesztett 3 dimenziós toronyszimulátor. A 600 millió forintos beruházásnak köszönhetően Magyarország a légiforgalmi irányítók képzése terén is a világ élvonalába kerül.

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. a magyar légtér irányításáért és biztonságáért. A szervezet kezdeményező szerepet igyekszik betölteni a régióban az Európai Unió Egységes Európai Égbolt FAB-CE projekt értelmében 2012-ig létrehozandó funkcionális légtérblokkok kialakításakor. A versenyképességét az európai és régiós légiforgalmi szolgáltatói piacon a HungaroControl folyamatos technológiai fejlesztésekkel igyekszik fenntartani.

A szervezet kiemelt feladatként kezeli a 11 milliárd forint értékü ANS III. projektet, melynek keretein belül új ATS (Air Traffic Service – légiforgalmi szolgálat) központ létesül. 2012-től a légiforgalmi irányítás az új épületbe kerül, míg a jelenleg irányítóközpontként müködő épület tartalék központként üzemel, továbbá helyet ad majd a torony-és radar szimulátoroknak. Az ANS III. projekt célja a légi navigációs szakma által európai szinten elismert, high-tech tudásközpont létesítése, amely lehetővé teszi a HungaroControl jelenlegi, szervezeten belül végzett és a jövőben tervezett, szervezeten kívüli csoportoknak történő oktatást is.

A HungaroControl Zrt. az ANS III. projekt égisze alatt valósította meg a 3 dimenziós toronyszimulátor fejlesztését és üzembe helyezését. A 600 millió forint értékü beruházás legfőbb hozadéka, hogy a légiforgalmi irányítók képzése világszínvonalú berendezéseken zajlik, így emelkedik az oktatás színvonala és nő a hatékonysága. A berendezés telepítése két fázisban történik: a speciális magyar igények alapján fejlesztett szoftver telepítésének első fázisát 2009. szeptember 4-én fejezte be a kanadai székhelyü fejlesztő cég, a végleges telepítés és a teljes kiépítés pedig a HungaroControl ANS III. épületének üzembe helyezése után, 2012 májusában várható.

A jelenleg telepített és üzembe helyezett toronyszimulátor 180°-os látványt nyújt 5 vásznon, projektoros képmegjelenítés segítségével. A ferihegyi irányítótoronyhoz hasonló funkciókkal rendelkező szimulátor képes a Budapest-ferihegyi, a debreceni, a sármelléki és egy szintetikus, kezdő irányítók képzéséhez használt, „elképzelt”, ún. Airosar repülőtér toronyirányításának szimulálására, valamint bármilyen időjárási tényező, forgalmi helyzet, müszaki problémák és kényszerhelyzetek modellezésére. A berendezés által megjelenített kép 360°-ban szabadon mozgatható. A szimulátor kiemelt funkciói közé tartozik, hogy kiválóan szemlélteti az időjárás hatását a légi jármüvek teljesítményére, a csapadék felszínen történő felgyülemlését, illetve ennek hatását a jármü fékhatására. A szoftver beszédfelismerő rendszerrel rendelkezik, és különleges katonai irányító funkciók, valamint áramlásszervezéssel kapcsolatos csendes koordináció modellezésére is alkalmas. A toronyszimulátor telepítésének második fázisát az ANS III. projekt keretin belül épülő új légiforgalmi irányító központ épületében végzik majd. Végleges formájában ez a berendezés 14 vásznon történő projektoros képmegjelenítést alkalmazva egy 360°-os virtuális képen keresztül ábrázolja az adott repülőtér tornyából nyíló látványt.

A HungaroControl a 3 dimenziós toronyszimulátor további fejlesztését is tervezi, amelynek köszönhetően a kecskeméti, a szolnoki és a pápai repülőterek modellezése is lehetővé válik.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.