Európai szinten elismert, a legmodernebb technikát felvonultató tudásbázist épít ki 2012-ig a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. Az ANS III. projekt keretében már elkészült a speciális magyar igényeknek megfelelően fejlesztett 3 dimenziós toronyszimulátor. A 600 millió forintos beruházásnak köszönhetően Magyarország a légiforgalmi irányítók képzése terén is a világ élvonalába kerül.
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. a magyar légtér irányításáért és biztonságáért. A szervezet kezdeményező szerepet igyekszik betölteni a régióban az Európai Unió Egységes Európai Égbolt FAB-CE projekt értelmében 2012-ig létrehozandó funkcionális légtérblokkok kialakításakor. A versenyképességét az európai és régiós légiforgalmi szolgáltatói piacon a HungaroControl folyamatos technológiai fejlesztésekkel igyekszik fenntartani.
A szervezet kiemelt feladatként kezeli a 11 milliárd forint értékü ANS III. projektet, melynek keretein belül új ATS (Air Traffic Service – légiforgalmi szolgálat) központ létesül. 2012-től a légiforgalmi irányítás az új épületbe kerül, míg a jelenleg irányítóközpontként müködő épület tartalék központként üzemel, továbbá helyet ad majd a torony-és radar szimulátoroknak. Az ANS III. projekt célja a légi navigációs szakma által európai szinten elismert, high-tech tudásközpont létesítése, amely lehetővé teszi a HungaroControl jelenlegi, szervezeten belül végzett és a jövőben tervezett, szervezeten kívüli csoportoknak történő oktatást is.
A HungaroControl Zrt. az ANS III. projekt égisze alatt valósította meg a 3 dimenziós toronyszimulátor fejlesztését és üzembe helyezését. A 600 millió forint értékü beruházás legfőbb hozadéka, hogy a légiforgalmi irányítók képzése világszínvonalú berendezéseken zajlik, így emelkedik az oktatás színvonala és nő a hatékonysága. A berendezés telepítése két fázisban történik: a speciális magyar igények alapján fejlesztett szoftver telepítésének első fázisát 2009. szeptember 4-én fejezte be a kanadai székhelyü fejlesztő cég, a végleges telepítés és a teljes kiépítés pedig a HungaroControl ANS III. épületének üzembe helyezése után, 2012 májusában várható.
A jelenleg telepített és üzembe helyezett toronyszimulátor 180°-os látványt nyújt 5 vásznon, projektoros képmegjelenítés segítségével. A ferihegyi irányítótoronyhoz hasonló funkciókkal rendelkező szimulátor képes a Budapest-ferihegyi, a debreceni, a sármelléki és egy szintetikus, kezdő irányítók képzéséhez használt, „elképzelt”, ún. Airosar repülőtér toronyirányításának szimulálására, valamint bármilyen időjárási tényező, forgalmi helyzet, müszaki problémák és kényszerhelyzetek modellezésére. A berendezés által megjelenített kép 360°-ban szabadon mozgatható. A szimulátor kiemelt funkciói közé tartozik, hogy kiválóan szemlélteti az időjárás hatását a légi jármüvek teljesítményére, a csapadék felszínen történő felgyülemlését, illetve ennek hatását a jármü fékhatására. A szoftver beszédfelismerő rendszerrel rendelkezik, és különleges katonai irányító funkciók, valamint áramlásszervezéssel kapcsolatos csendes koordináció modellezésére is alkalmas. A toronyszimulátor telepítésének második fázisát az ANS III. projekt keretin belül épülő új légiforgalmi irányító központ épületében végzik majd. Végleges formájában ez a berendezés 14 vásznon történő projektoros képmegjelenítést alkalmazva egy 360°-os virtuális képen keresztül ábrázolja az adott repülőtér tornyából nyíló látványt.
A HungaroControl a 3 dimenziós toronyszimulátor további fejlesztését is tervezi, amelynek köszönhetően a kecskeméti, a szolnoki és a pápai repülőterek modellezése is lehetővé válik.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.