2017. 09. 20. szerda
Friderika
: 308 Ft   : 257 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

India bízik könnyű harci repülőgépének sikerében

JETfly  |  2009. 10. 12., 20:17

Az indiai haditengerészet 6 darabot vásárol az új, könnyű harci repülőgépből (LCA = Light Combat Aircraft vagy „Tejas”), melyeket az 5 éven belül hadrendbe álló új repülőgép-hordozókról fognak üzemeltetni. Ez egyben egy kísérlet is lesz arra, hogy kipróbálják, miként alkalmazható az LCA hajófedélzeti repülőgépként. India korábban már vásárolt haditengerészeti célokra kifejlesztett MiG-29-eseket, a most beszerzésre kerülő repülőgépek szintén hasonló célokra lesznek átalakítva, ami magában foglalja a futóművek megerősítését, az elfogó horgot és különböző elektronikai megoldásokat.

A MiG-29K súlya 21 tonna szemben az LCA 13 tonnás súlyával, további összehasonlításként pedig elmondható, hogy a MiG-29-es jobb vadász, de az új harci repülőgép egy kicsivel több fegyverzetet tud hordozni (4 tonna szemben a 3,5 tonnával). Az LCA tesztelése és a pilóták kiképzése az előzetes tervek szerint két éven belül kezdődhet el.

Az első öt prototípus már létezik, a következő 10 példány pedig várhatóan a következő évben fog elkészülni. 2012-re megindulhat a típus sorozatgyártása, ami várhatóan legalább 20 repülőgépet jelent majd évente. Az elmúlt két évtizedben India már próbálkozott saját tervezésü és fejlesztésü könnyü vadászgépek gyártásával, azonban ez a próbálkozás ezidáig kudarcba fulladt.

Az amerikai F-16-osok sokak szerint az elsőszámú könnyü vadászok, amelyek széles körben elterjedtek, ennek ellenére az indiaiak fontolóra vették saját repülőgépek gyártását. Az F-16-os harci tapasztalatokkal rendelkező vadászrepülőgép, addig az LCA a francia Mirage és az orosz MiG-21 keverékének továbbfejlesztett változata. A tervezés és az előkészületi munkák már az 1980-as évek közepén elkezdődtek, és az indiaiak abban bíztak, hogy a tesztrepüléseket már 1990-re befejezik. Müszaki problémák sora azonban azt eredményezte, hogy az első felszállásra 2001-ig kellett várni.

Mint minden repülőgépnek, az LCA-nak is a hajtómü a legbonyolultabb része. Az tény, hogy az indiai gyártású Kaveri hajtómü kudarcot vallott, de szerencsére az amerikaiak által gyártott GE 404 hajtómü beépíthető ebbe a típusba kisegítő megoldásként. A Kaveri hajtómü fejlesztése nem valószínü, hogy ebben az évben befejeződik, ezért erre az időre az amerikai hajtómü veszi át a Kaveri szerepét. India 200-300 darab LCA vásárlását tervezi, főképp azért, hogy lecserélje a kiöregedő MiG-21-eseit, továbbá még több repülőgép vásárlását is fontolóra veszi, ha a haditengerészetnél is beválnak. Ugyanakkor a légierő még mindig hezitál, hogy használt vagy új repülőgépeket vásároljon a MiG-21-esek helyére addig, míg az új LCA repülőgépek meg nem érkeznek.

Indiának nem az LCA program az első próbálkozása, hogy saját vadászgépet gyártson. A HF-24 kudarcot vallott, mivel India nem volt képes egy megfelelő teljesítményü hajtómü kifejlesztésére. Ennek következtében ezek a repülőgépek (összesen: 147 db) csak földi célok megsemmisítésére szolgáltak az 1960-as évektől az 1980-as évekig.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A jelenlegi információk szerint nemsokára ismét a magyar égboltot fogják karcolni az ék alakú felségjelzéssel ellátott Mi–24-esek.