2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

LOGICAL RESPONSE 09. PEGASUS-09 (Belgium, Florennes)

JETfly  |  2009. 09. 23., 18:17

Mint arról már korábban hírt adtunk, Belgiumban gyakorolnak a MH 86. Szolnok Helikopter Bázis helikopteresei a Logical Response 09. gyakorlaton, 2009. szeptember 14. és 25. között. Idén a gyakorlat beillesztésre került a legnagyobb európai különleges műveleti gyakorlat a PEGASUS 09. programjába. A gyakorlaton résztvevő magyar kontingens 30 katonából, egy harci- és egy szállítóhelikopterből áll. A magyar kontingens parancsnoka Koller József alezredes, a helikopter bázis parancsnokhelyettese.

A gyakorlaton kilenc ország vesz részt: Belgium, Svédország, Franciaország, Egyesült Államok, Görögország, Írország, Szlovákia és a Magyar Köztársaság. A gyakorlat célja, hogy a résztvevő NATO és nem NATO országok misszióik során felhatalmazott tapasztalatok felhasználásával felkészüljenek a születendő missziókra, amelyeket előreláthatóan többnemzeti kötelékben hajthatnak majd végre. A missziók lehetséges helyszíne Afganisztán, Csád és a balkáni hadszíntér lehet.

A magyar helikopteresek legutóbbi híradás óta is eredményesen folytatták tevékenységüket. A belga különleges müveleti erők katonáinak ejtőernyős dobása nem mindennapi körülmények között ment végbe. A Mi-17 szállítóhelikopter Brüsszel légterében 3000 méteres magasságban, a fel- és leszállásban lévő utasszállító gépektől látótávolságban repült. Az ejtőernyősök feladata az volt, hogy a szabadesést követően, kis magasságon kézi nyitással hajtsák végre az ugrást.

A belga különleges müveleti erők a gyorsköteles lecsúszást gyakorolták, (FAST ROPE) ami jól alkalmazható akkor, amikor a szállítóhelikopter olyan területre végzi a kirakást, ahol nem tud leszállni. Ez a módszer alkalmas arra, hogy magas épületekkel, fákkal körbevett területekre juttassanak ki katonákat. A belga haderőben rendszeresített A-109, Augusta szállítóhelikopter legfeljebb 6 katonát tud a fedélzetére venni, ezzel szemben az ütőképesen felfegyverzett Mi-24 harcihelikopter 8 főt, nem is említve a Mi-17 szállítóhelikoptert, amelyik 24 főt képes szállítani a fedélzetén teljes felszereléssel. Ez a képesség az európai országok közül egyedülálló.Kialakulhat olyan szituáció, amelyben szükségessé válik a különleges müveleti erők gyors kiemelése olyan területről, ami valamely okból alkalmatlan a leszállásra a helikopter számára. Erre alkalmas az úgynevezett „SPIES ROPE” módszer.

A helikopter a kötélhez erősített katonákat kiemeli és a helikopteren kívül, a kötélen függve szállítja a biztonságos területre. A szállítóhelikopter a francia, a belga, az ír és a görög különleges müveleti katonák kiemelését gyakorolta ezzel a módszerrel. A Mi-17 és a MI-24 helikopter többcélú alkalmazhatóságával, a különböző eszközökkel való kompatibilitásával kiemelkedik a többi helikopter közül. Így alkalmas volt mind a belga, mind a francia félnél rendszeresített kötéllel a feladat biztonságos végrehajtására.

A körülményekhez való rugalmas alkalmazkodás missziós körülmények között mindennapos kihívásként jelentkezik. A betervezett feladatokat teljes mértékben meghiúsíthatja a repülőtechnika meghibásodása. Az üzembentartó állomány felkészültsége előfeltétele mind a biztonságos mindennapi üzemeltetésnek, mind a meghibásodások gyors és szakszerü elhárításának. A gyakorlaton résztvevő szállítóhelikopter szeptember 16-án, a földön, indítás közben meghibásodott. Ez könnyen vezethetett volna ahhoz, hogy a gyakorlat teljes forgatókönyvét át kell írni. Alig kellet három óra és a jól felkészült repülőmüszaki szakemberek feltárták, és elhárították a bekövetkezett hibát. A gyors és szakszerü javításnak köszönhetően a betervezett feladatait a helikopter hiánytalanul, kisebb időbeli csúszással végre tudta hajtani. Az esély arra, hogy a meghibásodott alkatrész a gyakorlatra kihozott alkatrészek között van, 1:2 000 000, a helikoptert felépítő alkatrészek  nagy számát tekintetbe véve. Az már csak hab volt a tortán, hogy volt ilyen alkatrész és, hogy ilyen meghibásodás a típus üzemeltetése során még nem fordult elő.

A nemzetközi sajtó és a résztvevő országok katonai vezetői szeptember 18-án, a gyakorlat sajtó és VIP napján megtekintették a gyakorlaton folyó tevékenységet. A gyakorlaton résztvevő országok a felszerelésüket és a képességeiket statikus és dinamikus bemutató keretében demonstrálták. A Magyar Honvédség képviseletében Lamos Imre dandártábornok tisztelte meg jelenlétével a gyakorlatot. Lamos tábornok a bemutatót követően kötetlen formában beszélgetett a magyar és a többi résztvevő nemzet katonáival, a tapasztaltakkal kapcsolatban elégedettségét fejezte ki, a további feladatokhoz pedig fegyelmezett és kitartó munkát kívánt.

A VIP napot követően tovább robogott a 9 résztvevő ország 600 katonájával tartott gyakorlat a PEGASUS 09. A további eseményekről, a magyar helikopteresek tevékenységéről még hírt adunk.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-10-20 15:08:26
Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.
2017-10-16 16:19:45
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 20., 16:43
A SkyMaster öv visszatért a JETfly Webáruház kínálatába! A polgári repülőgépeken használatos biztonsági övekhez hasonló, a hétköznapi viseletet feldobó öv, mely ugyanazon heveder és csat felhasználásával készült.
2017. 10. 20., 15:21
Nemrég tért vissza Németországba a Landshut névre keresztelt, D-ABCE lajstromú Boeing 737-es gép, amelyet épp negyven évvel ezelőtt kerítettek hatalmukba palesztin terroristák, és támadásukból minden idők legdrámaibb – összességében pozitív kimenetelű – túszejtő, illetve túszmentő akciója kerekedett ki.
2017. 10. 20., 10:19
Az MSz-21-es első hosszabb repülése gond nélkül megtörtént. Zsukovszkij külön új hangárral fogadja a gépet. A negyedik példány kap orosz hajtóművet.
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.

  Legfrissebbek most

Az Egyesült Államok kormánya a napokban jóváhagyta Görögország azon kérését, miszerint az FMS program keretin belül F-16V verzióra modernizálná 123 darab Falconját. Az üzlet összértéke elérheti a 2,4 milliárd dollárt is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Mianmari Légierő a napokban átvette az első, nagyjavításon és modernizáción átesett Mi-24P típusú harci helikopterét. A most átadott példányt további 3 követi majd, melyeket már Mianmarban modernizálnak.