2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az év legsikeresebb pályára irányító rendezvénye

JETfly  |  2009. 08. 10., 12:17

Véget ért az idei pályára irányító repülőtábor Szolnokon, az MH Ittebei Kiss József hadnagy Helikopterbázison. Júniusban és júliusban hat turnusban, egy-egy hetes váltásokban összesen 120 fiatal ismerkedhetett meg a repülés alapjaival és szépségeivel.

Az MH Összhaderőnemi Parancsnokság Repülőfelkészítési Osztálya (RFO), a HM Zrínyi Nonprofit Kft. és a szolnoki Honvéd Sportrepülő Egyesület 2002 óta minden nyáron megrendezi a repülés iránt érdeklődő fiatalok részére a pályára irányító repülőtábort.

Korábban a szandaszőlősi sportrepülőtérre, tavaly és idén viszont már a szolnoki katonai repülőtérre várták azokat a lányokat és fiúkat, akik érdeklődtek a repülés iránt. A PIR-tábor alapvető célja egyébként idén is ugyanaz volt, mint korábban, vagyis, hogy felkeltsék a fiatalok érdeklődését a repülés iránt. Úgy is lehetne fogalmazni, hogy a tábor a kezdő szakasza a Magyar Honvédség kanadai repülőgép-vezető képző programjának, a NATO Flying Training in Canada (NFTC) képzésnek – mondta el az utolsó turnus zárását követően Bali Tamás alezredes, az RFO kiemelt főtisztje.

Idén – június 22-e és július 31-e között – hat turnusban, egy-egy hetes váltásban, összesen 120 fiatal ismerkedhetett meg a repülés szépségeivel, mégpedig Falke típusú motoros vitorlázó repülőgépekkel és egy négyszemélyes ZLIN–143-as motoros kisrepülőgép segítségével, amelyekkel az öt nap alatt több órát töltöttek a levegőben. Természetesen tapasztalt pilóták, köztük a Magyar Honvédség ma is aktív, vagy már nyugállományba vonult repülőgép-vezetőinek társaságában – tudtuk meg Bali Tamás alezredestől.

Az RFO kiemelt főtisztje hozzátette: a tábor katonai repülőtérre költözésének egyik legnagyobb előnye, hogy így a fiatalok testközelből ismerkedhettek meg a katonai repüléssel. Hiszen nap mint nap látták felszállni a Jak–52-es kiképző repülőgépeket, valamint a szállító és a harci helikoptereket is. Mindemellett pedig személyesen is találkozhattak az NFTC-programban már részt vevő fiatalokkal, akik éppen a kiképzés itthoni szakaszát hajtották végre a PIR-táborok hat hete alatt.

Az elmúlt évekhez képest jelentős változás volt, hogy a táborlakók a repülések közötti szünetekben kipróbálhatták az RFO legújabb szerzeményét, a terem-szimulátorokat. A helikopteres és kisrepülőgépes szimulátorban, a nehézségi erőhatásokat leszámítva, szinte valósághü körülmények várták a táborlakókat – köszönhetően a térhatású kivetítőknek. Emellett pedig a JETfly vadászrepülőgép-szimulátor is a rendelkezésükre állt. A szimulátorok egyébként akkora sikert arattak – árulta el a főtiszt –, hogy a táborlakók, a repülések közötti szünetekben szinte könyörögtek, hogy használhassák a berendezéseket.

Ugyancsak újdonság volt az idei táborokban, hogy az utolsó napokon az MH ÖHP repülésbiztonsági osztályának egyik munkatársa repülésbiztonsági tájékoztatót tartott a táborlakók számára. Ezek az előadások korántsem voltak unalmasak, a téma nagyon érdekelte a fiatalokat.

Az idei PIR-tábor hat turnusát értékelve Bali Tamás alezredes elmondta: bár a táborok történetében első alkalommal a résztvevőknek fizetniük kellett, a 120 helyre mégis jóval többen jelentkeztek, így a szervezőknek volt lehetőségük válogatni a fiatalok közül. Elsősorban azok számára biztosítottak lehetőséget, akik már diplomáztak, vagy hamarosan befejezik főiskolai, egyetemi tanulmányaikat. Bali alezredes szerint a PIR-tábor legnagyobb előnye évek óta az, hogy a táborlakók közül nagyon sokan jelentkeznek az NFTC-képzésre. Idén a 120 résztvevőből negyvenen már a helyszínen beadták jelentkezési lapjukat a repülőgép-vezető képző programra.

Az alezredes emellett arra számít – és ez az elmúlt évek tapasztalata –, hogy egy hónapon belül még legalább ugyanennyien jelentkeznek a képzésre az intereneten is. Éppen emiatt – Bali alezredes szerint – a PIR-tábor az év legjobb pályára irányító rendezvénye. Természetesen e sikernek is köszönhető, hogy az RFO jövőre is szeretné megrendezni a repülőtábort.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.