A Lockheed Martin Fort Worth-ban lévő gyárában ünnepelték az Egyesült Államok haditengerészetének megrendelésére készülő F-35C Lightning II vadászbombázó kigurulását. Ez lesz egyben a haditengerészet első ötödik generációs és szintén első lopakodó gépe, komoly előnyhöz juttatva a flottát.
Az ünnepségen magas beosztású tisztek, aktív- és nyugállományú haditengerészeti tisztviselők és a gyártó alkalmazottai vettek részt. Az elhangzott beszédekből kiderült, hogy az új vadászbombázónak két feladatot kell ellátnia: biztosítani kell a U.S. Navy technikai fölényét, továbbá a levegőben pótolnia kell a kiöregedő repülőgépeket. A F-35 programban magas beosztásban egy korábbi haditengerészeti berepülőpilóta is részt vett, akinek segítségével ezt a vadászbombázó platformot taktikai szempontból olyan mélységig lehet majd kiaknázni, amelyről sokan még csak nem is mertek álmodni.
A CF-1-nek nevezett első F-35C-n először a földön hajtanak végre számos és minden részletre kiterjedő tesztet, mielőtt valamikor ez év végén végrehajtaná első felszállását. A CF-1 a kilencedik a nullszériás F-35 repülőgépek közül, társai, a hagyományosan fel- és leszálló F-35A és a függőlegesen leszállni képes F-35B együtt már száznál is több fel- és leszállást hajtottak végre.
Az F-35C program egyelőre tartja a tervezett határidőket, és előreláthatólag 2015-re áll hadrendbe az Egyesült Államok haditengerészeténél. A vadászbombázó egyértelmüen egy technológiai ugrást jelent majd, mind technológiai szempontból, mind a képességeket tekintve, hiszen a lopakodó technológia mellé szuperszonikus sebesség és kiváló manőverező képesség társul, avionikáját tekintve pedig párját ritkítja. Az F-35C lopakodó képességének kialakításakor igyekeztek olyan anyagokat alkalmazni, amelyek a repülőgép-hordozók fedélzetén uralkodó speciális igénybevételek mellett is kevés karbantartást igényelnek. A tervek szerint így valószínüleg olcsóbb lesz a típus üzemeltetése, mint azoké a gépeké, amelyeket helyettesíteni fog.
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.