2017. 09. 23. szombat
Tekla
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Áprilistól már csak elektronikusan

JETfly  |  2009. 04. 27., 11:49

A polgári repülő-egészségügyi és repülőorvosi követelményeket 2002 óta a JAA-nek (Joint Aviation Authorities, vagyis Európai Légügyi Hatóságok Közössége) megfelelő módon szabályozza az a bizonyos rendelet, amelyet itthon 2002-ben vezettek be.

Azóta ennek a szabályozásnak megfelelően történik a magyar repülőorvosi minősítések kiadása a 14/2002 KÖViM-EüM rendelet szerint.

– Tavaly részletesen foglalkoztunk azzal, mi minden változott a repülőorvosi engedélyek, vizsgálatok terén. Történt azóta lényeges változás? – faggattuk dr. Hardicsay Gábor hatósági főorvost. – Időközben a JAA kiadott szövegfrissítéseket, így a mi rendeletünk még a 3-as változatra készült, most viszont már az 5-ös változat van érvényben. A most kiadott rendelettel tehát a korábbi frissítése történt meg. Sajnos a magyar jogalkotási rend annyira elhúzódó, és cseppet sem a szakmai érdekek mentén történnek a lobbizások, hogy a rendelet teljes körü módosítása ezúttal sem volt lehetséges. Ami jó a pilótákat érintő változásokban, az az, hogy 40 és 60 éves kor között a közforgalomban, többtagú személyzettel repülő pilótáknak a korábbi hat hónap helyett egy évre adhatunk ki minősítést. Az új rendszer szerint így csak az egyszemélyes gépek pilótáinak kell félévente vizsgálatra jönniük. Mivel a vizsgálat és a hatósági minősítés nem kevés pénzbe kerül, ez lényegesen csökkenti az érintettek anyagi terheit, és a szorongást is, amelyet a pilóták zöméből kivált ez a vizsgálat.Szintén pozitívumként könyvelhető el, hogy a légiforgalmi irányítók esetében, amennyiben a légiforgalmi irányító központban lévő orvosi rendelő személyi és tárgyi felszereltsége megfelel a követelményeknek, a megújító repülőorvosi vizsgálatok helyben történő elvégzésére is lehetőséget ad az új rendelet. Ez a vállalat számára megtakarítást jelent munkaidő-kiesésben és a költségeket illetően is.A tavalyi év közepe óta az EMPIC vizsgálati rendszert alkalmazzuk. A szoftver átállítása nagy munka volt, de az idén március közepe óta az új rendszer szerint adjuk ki a minősítéseket. A lejárat hosszabbítása nemcsak a hivatásos vagy közforgalmi pilótákat érinti, hanem a privát pilótákat is. Nekik a korábbi 30 helyett, 40 éves korig ötévente kötelező orvosi vizsgálatra jönniük. Negyven év felett pedig kétévente kell megújítaniuk az engedélyüket.

– Hogyan vizsgázott tavalyi bevezetése óta az új rendszer?– Jól müködik, de az élet hoz olyan szituációkat, amelyeket korábban nem modelleztünk a program megalkotásakor, így mint a világon mindenütt, nálunk is folyamatos finomítások zajlanak, akárcsak a szövegezésben. Az EMPIC évente két-három alkalommal szervez felhasználói találkozót. Utoljára tavaly decemberben ültünk össze tizenegy országból, hogy elmondjuk a tapasztalatainkat, a kéréseinket. A kétnapos tanácskozás után a szoftverfejlesztők megkapták tőlünk a határozatokat, és bedolgozták azokat a rendszerbe. Ennek alapján születik meg az újabb tesztváltozat, amelyet aztán mindannyian véleményezünk, és ennek figyelembevételével kerül használatba a végleges változat. Évente két frissítésen esik át így a rendszer, s ebben a munkában mi, felhasználók is részt veszünk. Ennek megfelelően a tavaly júniusi bevezetés óta már két jelentős frissítés is történt. Amikor pedig úgy tapasztaljuk, hogy a szövegben szabatosabb, jobb kifejezésre lenne szükség, akkor a korrekciót immár mi magunk is elvégezhetjük. Nagyon jó a kapcsolatunk a németekkel, így ha adódik valami fontos és sürgős dolog a témában, akkor néhány telefon vagy e-mail váltás elég ahhoz, hogy elrendezhessük a problémát.Nálunk elsősorban a hozzáféréssel van gond, mivel az EMPIC rendszert a kormányzati internetes gerinchálózaton keresztül érjük el, és itt néha előfordulhatnak fennakadások. Amikor a rendszer leáll vagy nagyon lelassul, akkor ellenőriztetjük a németekkel is, de ezek zömében helyi problémákra vezethetők vissza. Például előfordult egy olyan eset is, hogy színesfémgyüjtő állampolgárok a kórházunk kábelrendszeréből kiloptak vagy húszméternyit.Így másfél napig nem volt telefonkapcsolat az épületben, márpedig itt minden internet-hozzáférés telefonvonalon érkezik. Szerencsére ez számunkra csak kétórányi kiesést eredményezett, mert az informatikus szakembereink azonnal telepítettek egy ideiglenes mobil internetelérést.

– A pilóták hogyan fogadták az új rendszert?– Akik a hétköznapi életükben vagy a munkájukkal kapcsolatosan nem használnak számítógépet, azoknak némi bonyodalmat jelentett, de ők nagyon elenyésző számban vannak, és nekik az asszisztensek és a fiatalabb kollégáik is szívesen segítenek a gép használatában. Így aztán különösebb zökkenő nélkül történik minden, s jó a visszhangja a változásnak. A késleltető láncszem a befizetésekről szóló visszaigazolások megérkezésénél van. Ezt leszámítva mondhatom, hogy a rendszer jól és folyamatosan üzemel. Április 1-jétől már csak elektronikus formában fogadunk el mi is orvosi vizsgálatról szóló iratokat, leleteket. Ezzel elvileg teljesen megszünik a papíralapú nyilvántartás. Azért csak elvileg, mert ehhez a hatósági oldalon, a kollégák és az ügyfelek részéről is mindenkinek rendelkeznie kell elektronikus aláírással. Ezen a téren még van pótolnivalónk. Addig ha valaki például Szegeden van vizsgálaton, az ottani adatlapot ki kell nyomtatni, ő és a vizsgáló orvos aláírja, és a dokumentumokat a vizsgáló orvos bizonyos időszakonként elküldi nekünk. Ezeket az igazoló iratokat pedig meg kell őriznünk, mert bizonyítani kell, hogy az adatok egyeznek az elektronikusan rögzítettekkel. Abban a pillanatban, ahogy a rendszer minden érintettje rendelkezik majd elektronikus aláírással, teljesen megszünik a papírhalmaz.Ami nincs a rendeletben, viszont nagy gond, hogy nem megoldott a repülőorvosi utánpótlás. Az egészségügyi tárca tavaly megszüntette a ráképzéses repülőorvosi szakvizsgát, s ezzel elvágta az utánpótlást. A rendelet viszont kötelezően előírja a szakképesítést ezen a poszton. Ráadásul azt is kiköti, hogy a repülőorvosok függetlenül a fizikai és szellemi állapotuktól, hetvenéves koruk után már nem láthatják el ezt a feladatot.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.