2017. 10. 24. kedd
Salamon
: 308 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 128 tonnás Big Mac

JETfly  |  2009. 07. 20., 14:17

Még néhány nap és megkezdi működését Magyarországon, az MH Pápa Bázisrepülőtéren a stratégiai légiszállítási kezdeményezést biztosító Nehéz Légiszállító Ezred. A flotta három C–17-es szállító-repülőgépből áll majd. Nézzük, mit érdemes tudni e hatalmas „gépmadarakról”?

Big Mac. Kecsesnek semmiképpen sem nevezhető, a funkcionalitásnak alárendelt formájú sárkányszerkezete miatt így becézik a Boeing gyár C–17 Globemaster III típusú nehéz szállító repülőgépét, amely részben fém, részben kompozit anyagokból épített, gázturbinás sugárhajtómüvekkel, hermetikusan zárható kabinnal és tehertérrel rendelkező, harcászati teherszállító feladatkörre kifejlesztett, a levegőben utántölthető, nagy hatótávolságú, merevszárnyú teherszállító repülőgéptípus.

A repülőgépet az Amerikai Egyesült Államok légierejének megrendelésére fejlesztették ki, elsősorban a C–141-es Starlifter nehéz teherszállító repülőgépek leváltására. A több mint tíz évig tartó fejlesztés alatt fontos szempont volt a kiszolgálási igény alacsony szintre csökkentése, s az is, hogy a repülőgép előkészítetlen, rossz minőségü repülőtereken is müködni tudjon. Emellett az is, hogy a gép ne csak katonai, hanem humanitárius feladatok ellátására is képes legyen. A fejlesztés során ugyancsak fontos szempont volt az is, hogy a gép éjszakai vagy kedvezőtlen időjárási és látási viszonyok közepette is képes legyen hatékonyan üzemelni.

A hatékony tervezés eredménye lett az is, hogy a Globemaster III olyan korszerü rakomány-célbajuttató rendszerrel rendelkezik, melynek segítségével leszállás nélkül, a levegőből ledobva is pontosan „kézbesítheti” a küldeményeket. A frontvonalban harcoló alakulatok ellátása nehézfegyverekkel és munícióval így minden korábbinál könnyebben oldható meg.

A Boeing gyár összesen 192 darab C–17-es legyártására kapott megrendelést, amelyből 178 darabot az US Air Force alakulatai kapnak meg – az Egyesült Államokba szánt gépek gyártása 2010-ben fejeződik be –, hat darab pedig a Brit Királyi Légierő birtokába került. Négy–négy darabot a Kanadai Légierő és az Ausztrál Királyi Légierő vásárolt meg, három darab pedig a NATO Stratégiai Légiszállítási Képesség (NATO SAC) konzorciumához kerül. (A SAC gépei közül kettőt gyárt le a Boeing, egy C–17-es pedig az amerikai légierőtől kerül a konzorciumhoz.)

Az első C–17 Globemaster III. 1991. szeptember 15-én emelkedett a magasba, szolgálatba pedig közel két évvel később, egészen pontosan 1993. július 14-én állt. Ezt a gépet az amerikai Légi Szállítási Parancsnokság (Air Mobility Command) 437. ezrede vehette át.

Hatalmas méretei ellenére a gép személyzete mindössze három tagú: a két pilóta mellett egy rakodóvezető üzemelteti a hatalmas szerkezetet. A több mint 202 millió dollárba kerülő Big Mac-cal egyszerre 77 519 kilogrammnyi terhet, vagy 102 személyt, vagy 36 hordágyon fekvő, és 54 ülő sebesültet lehet szállítani. A több mint 128 tonna önsúlyú gépnek négy darab Pratt & Whitney PW 2040-es hajtómüve van, amelyek összesen 73,2 tonna tolóerővel bírnak. A gép hossza 53 méter, magassága a faroknál 16,7 méter, szárnyainak fesztávolsága pedig 51,75 méter. Utazósebessége 720 kilométer/óra, míg maximális sebessége 830 kilométer/óra. Négy hajtómüvének ellátására maximum 138 ezer liter kerozint tud felvenni, és egy feltöltéssel 4400 kilométert képes megtenni, de a levegőben is utántölthető. A legnagyobb repülési magassága 13 716 méter A C–17-es igen rövid, mindössze 2 359 méter hosszú kifutópályán is a levegőbe tud emelkedni.

A C–17 Globemaster III. típusú repülőgépek már több hadmüveletben is részt vettek. Egyik első bevetésüket 1997-ben Albániában teljesítették, amikor az amerikai légierő – az olasz és a német hadsereggel együttmüködve – a fővárosra is átterjedő zavargások elől kimenekítette az országban tartózkodó külföldieket. A Big Mac-ek ugyancsak részt vettek a 2003-ban kezdődött Iraqi Freedom hadmüveletben és az iraki katonai tevékenység kiszolgálására indított, Cajun Fury névre keresztelt hadmüveletben is.

Tizennyolc év telt el az első C–17-es felszállása óta. A közel két évtized tapasztalatai bebizonyították, hogy a Globemaster III egyértelmüen sikeres és jó konstrukciónak bizonyult. Így már napjainkban is, de a következő évtizedekben még inkább meghatározó szerepet fog betölteni a gépet rendszeresítő országok légierőiben.

Ide kattintva megnézheti, hogy repül egy C–17-es!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 17., 12:18
Pár nappal a Spanyol Légierő Eurofighter Typhoon katasztrófája után újabb repülőgép zuhant le Spanyolországban, a Madrid közeli Torrejon de Ardoz légibázis mellett, ezúttal egy F/A-18 Hornet.
2017-10-20 15:08:26
Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.
2017-10-16 16:19:45
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 20., 16:43
A SkyMaster öv visszatért a JETfly Webáruház kínálatába! A polgári repülőgépeken használatos biztonsági övekhez hasonló, a hétköznapi viseletet feldobó öv, mely ugyanazon heveder és csat felhasználásával készült.
2017. 10. 20., 15:21
Nemrég tért vissza Németországba a Landshut névre keresztelt, D-ABCE lajstromú Boeing 737-es gép, amelyet épp negyven évvel ezelőtt kerítettek hatalmukba palesztin terroristák, és támadásukból minden idők legdrámaibb – összességében pozitív kimenetelű – túszejtő, illetve túszmentő akciója kerekedett ki.
2017. 10. 20., 10:19
Az MSz-21-es első hosszabb repülése gond nélkül megtörtént. Zsukovszkij külön új hangárral fogadja a gépet. A negyedik példány kap orosz hajtóművet.
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.

  Legfrissebbek most

Az Oroszország Helikopterei Holding a napokban arról számolt be, hogy készek átadni az első Mi-28UB típusú kiképző-harci helikoptereket az Orosz Légi és Kozmikus Erők részére.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Koreai-félszigeten zajló eseményekkel kapcsolatos hírek aktualitása megkérdőjelezhetetlen, ezredünk honlapján is folyamatosan visszatérő téma.