2017. 10. 19. csütörtök
Nándor
: 308 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Megdöbbentő adatok láttak napvilágot a Raptorról

JETfly  |  2009. 07. 14., 14:38

A még több F-22-es építéséről szóló kongresszusi meghallgatások során napvilágot láttak olyan adatok, mint például a gép ára és üzemeltetési költsége. Egy repült óra a típuson 44 000 dollárba került, míg a régebbi F-15-ösöké csak 30 000 dollárba. Az F-16-oshoz viszonyítva viszont már majdnem dupla annyi ez az ár, és amíg a Falconnál egy repült órára 19 órányi karbantartás jut, addig a Raptor esetében már 34 óra kell. Ehhez képest eredetileg a gyártó még csak 10 órát ígért. Ezek a többletköltségek a „láthatatlanságot” biztosító anyagok számlájára írhatók.

A B-2-es is hasonló problémával küszködött, de ezt sikeresen megoldották a légierőnél. De még így is több mint kétszer annyiba kerül a B-2-est üzemeltetni, mint a fél évszázados B-52-est. A Spiritnél és a Raptornál különböző radarhullám-elnyelő anyagokat használtak fel, így jó néhány megoldás, ami müködött a B-2-nél, az F-22-nél nem lesz használható.

Ezen kívül a Raptorok elektronikája még mindig nem olyan megbízható, amennyire azt a légierő szeretné. Az F-35-ös más módon küzdi le az ellenséges radarjeleket, és a gyártó ragaszkodik ahhoz, hogy az F-35-ösök karbantartásának ára az F-15-ösökéhez legyen közel, nem pedig a Raptorokéhoz. A Lockheed Martin viszont már évek óta azt mondja, hogy az F-22-esek karbantartása olcsóbb lenne, mint a jelenleg használt gépeké. Ezt a légierő soha nem is vonta kétségbe, legalábbis nem nyilvánosan. Ehelyett megpróbálták a magas üzemeltetési költségeket titokban tartani.

Ráadásul az F-22-esek több mint háromszor annyiba kerülnek, mint azok a gépek, amelyeket le kéne váltaniuk. Az USAF 187-nél több gépet szeretne, és ennek az irányvonalnak a Kongresszusban is vannak támogatói, de a védelmi minisztérium vonakodik ennyi pénzt költeni, különösen azért, mert még más programok is tervben vannak. Ezért idén a védelmi minisztérium úgy döntött, hogy 187 Raptor után leállítják a gyártást. Így a repülőgépek ára darabonként (ami a fejlesztést és a legyártást foglalja magába) 332 millió dollár lett. Maga a gyártás került 153,2 millió dollárba. Mindehhez jön még az a 147 millió dollár, amit a védelmi minisztérium a gyártósor bezárásért fizet.

Az F-22 kétségtelenül egy rendkívüli repülőgép, jelenleg a legmodernebb vadászgép a világon. De a fejlesztési és gyártási költségek folyamatosan csak emelkedtek, egészen addig, amíg már túl drágává váltak a média, a szavazók és a politikusok számára. A légierő képes volt üzembe helyezni a gépet, viszont képtelen volt elfogadtatni azokkal az emberekkel, akik a számlákat fizették.Egy évtizede, az F-22 egy 62 milliárd dolláros program volt, amiből a fejlesztés költsége 18,9 milliárd dollár. Kezdetben a légierő 750 darab Raptorral számolt, de az évek folyamán a költségek emelkedtek, a Kongresszus nem biztosított több pénzt a program számára, így a légierőnek 62 milliárd dollárért már jóval kevesebb géppel kell beérnie.

A B-2-essel is belefutottak ebbe a problémába. A gép olyan drága lett, hogy csak 21 darab épült belőle, amik darabonként 2,1 milliárd dollárba kerülnek. Ennek az árnak a felét a fejlesztési költségek vitték el, az építési költségek pedig 933 millió dollárra rúgtak. Mindez azért ilyen magas, mert a gyárakat különleges, új géppel kellett felszerelni ahhoz, hogy képesek legyenek a B-2 egyes speciális elemeit legyártani.

Az amerikai légierő rámutatott arra a tényre, hogy az eredeti (1986-os) tervek szerint a B-2-esek darabonként 438 millió dollárba kerültek volna, de az egész program már 58,2 milliárd dollárba, szemben a jelenlegi 44,3 milliárdos programmal, ami 21 gépre vonatkozik.

Az új technológia előnyt jelent minden fegyvernek, a repülőgépek esetében különösen, de a második világháború óta a katonai fejlesztése nagy része békeidőben zajlott, és emiatt kétszer drágábbak. A fejlesztésük több időt vesz igénybe békeidőben, és kevesebbet gyártanak belőlük, amik szintén hatással vannak a költségek növekedésére. Így amennyiben a B-2-esekből háború alatt gyártottak volna több százat, darabja valószínüleg csak 200 millió dollár körül lett volna. Más szóval tizedannyiba kerülne, mint jelenleg. Ugyanez a helyzet a 35 millió dolláros Raptorokkal és az összes többi modern fegyverrel.

Más nemzetek jobban alkalmazkodtak a békeidős körülményekhez, de az USA rendelkezik a legnagyobb költségvetéssel ilyen téren, ez pedig sajátos katonai/ipari/média/politikai légkörrel ruházza fel az országot, ami miatt a költségek olyan magasra szöknek, hogy az már elfogathatatlan az állampolgárok, a politikusok és a média számára.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 16., 16:19
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
2017-10-12 12:54:19
6 darab F-22 Raptor érkezett Angliába az Egyesült Államok légierejétől, az Európai Elrettentési Kezdeményezés (European Deterrence Initiative) keretében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.
2017. 10. 18., 10:13
Az idén az SMi Group szervezésében, Londonban szervezték meg a katonai repülőkiképzéssel foglalkozó nemzetek és szervezetek éves konferenciáját.
2017. 10. 16., 12:43
Az átadás optimista légköre, és a mai bonyodalmak. A Singapore Airlines a legelső A380-asát már leállította, de még átvesz öt újat.
2017. 10. 16., 09:14
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison tavaly álltak szolgálatba a légimentőktől átvett AS350B Ecureuil (Mókus) helikopterek. A májusi családi napon már átlépték az ezer repült órát és szeptember végén 1300 felett járt a két géppel teljesített óraszám.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Július 31-én új parancsnok került az MH Katonai Közlekedési Központ (MH KKK) élére Bárdos Antal ezredes személyében, aki Fejes Károly alezredestől, az addigi megbízott parancsnoktól vette át a csapatzászlót.