India tíz darab amerikai C-17-est szeretne vásárolni, hogy stratégiai légi szállítás szükségleteit ki tudja elégíteni. A vetélytárs az orosz Il-76-os volt, mely főleg az árra való tekintettel konkurált (kb. 50 millió dollár gépenként). A C-17-es legalább háromszor ennyibe kerül, és maximum 86 tonna terhet képes szállítani. Amiben a legjobb a C-17: fele ekkora terheléssel leszállás nélkül képes a földet félig körberepülni. Mindemellett a C-17 könnyebben repülhető, és rövid, egyszerű ideiglenes fel- és leszállómezőről is tud üzemelni.
Szintén könnyebb a C-17 fenntartása és megbízhatóbb is, de az alacsony üzemanyag fogyasztású, légi utántöltésre alkalmas Il-76-nak olyan ára van, amit le kell valahogy győzni. A legújabb verziónak, az Il-76MF-nek 60 tonna a hasznos terhelése és a rakodótere 50 százalékkal nagyobb, mint a korábbi modelleké. Teljes terheléssel a gép 4200 kilométert képes repülni, 20 tonna rakománynál pedig 8500 kilométert.
Indiának jelenleg 41 darab Il-76-osa van és úgy nézett ki, hogy ezt a számot még növelik. A C-17-esnek jó referenciái, számos elégedett külföldi üzemeltetői vannak, és az Il-76 amerikai kortársának, a már nyugdíjazott C-141-nek az utódja. Emellett az indiaiaknak elegük van már a megbízhatatlan árakból és müszaki eljárásokból, melyek tipikusak az orosz eszközökkel kapcsolatban. Mivel India egyre több nyugati rendszert vásárol, megjegyezték, hogy a drágább nyugati technika teljes kiadásai egyre inkább csökkennek, vagy szinte ugyanazon a szinten vannak, mint a hasonló orosz modelleké. Továbbá a nyugati technika hatékonyabb, ami nagyon fontos egy fegyver rendszer szempontjából.
2022. október 28-án került sor Dani Zoltán székely származású nyugalmazott ezredes nagykanizsai előadására a Halis István Városi Könyvtárban. Az F-117-es lelövésének 25. jubileuma alkalmából idézzük most fel a prezentáció anyagát!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.